Gündem ‘Kazaların nedeni taşımalı eğitim’

‘Kazaların nedeni taşımalı eğitim’

30.08.2016 - 02:30 | Son Güncellenme:

Okulların açılmasına az bir süre kala gözler, servislere çevrildi. Servisçiler Odası Başkanı, ‘Taşımalı eğitimin yaygın olduğu Anadolu’da servis kazaları daha sık yaşanıyor’ dedi

‘Kazaların nedeni  taşımalı eğitim’

Yaklaşık 100 bin okul servis aracı 2016-2017 eğitim öğretim yılına hazırlanıyor. Son yıllarda yaşanan kazalar için
uzmanlar, kırsaldan kente yapılan taşımalara dikkat çekiyor.
Türkiye genelinde 2014 yılından bu yana en az 42 kişinin hayatını kaybetmesine ve 493 kişinin de yaralanmasına neden olan 57 okul servisi kazasına yenilerinin eklenmemesi için uzmanlar, şoförlerin çok daha dikkatli olması gerektiğinin altını çiziyor. İstanbul’da son 3 yılda sadece 2 kaza yaşandığını belirten İstanbul Umum Servis Aracı İşletmecileri Esnaf Odası Başkanı Hamza Öztürk, “Ama bu sayı Anadolu da oldukça yüksek. Çünkü orada köylerden ilçelere öğrenci taşıyan servisler yoğun. Servisçilerin tecrübeli olmasıyla bu kazalar önlenebilir” görüşünde.
‘Frene bağlıyorlar’
Okul servisi şoförlerinin çok hassas bir iş yaptığını söyleyen İleri ve güvenli sürüş teknikleri uzmanı Çetin Büyükçınar’a göre ise şoförlerin en çok yaptıkları hata, aracın arka tarafında bulunan ‘dur’ ışığını frene bağlamak. “Bu ışık sadece araca öğrenciler binip inerken yanmalıdır” diyen Büyükçınar, araçlarda kesinlikle öğrencilerin güvenli bir şekilde seyahat ettiklerini denetleyecek rehberler bulunması gerektiğini söylüyor.
20 yaşını doldurmalı
Taşıma işlerinde çalışanlar da 20 yaşını doldurmuş ve en az ilköğretim mezunu olmalı. Şoför ve personel,
Türk Ceza Kanununun 103, 104, 109, 188, 190, 191, 227 ve 5326 sayılı Kabahatler Kanununun 35/inci maddelerindeki suçlardan affa uğramış olsa bile hüküm giymemiş olmalı.
6 ayda bir bakım yapılmalı
Okul servis aracı olarak kullanılacak taşıtlar temiz, bakımlı ve güvenli durumda bulundurulmalı ve 6 ayda bir bakım ve onarımları yaptırılmalı.
Okul Servis Aracı olarak kullanılacak taşıtların yaşları yirmi yaşından büyük olmamalıdır.
Araca ait tescil belgelerinde gösterilen oturacak yer adedi, aracın içerisine görülebilecek bir yere yazılarak sabit şekilde monte edilmeli.
Bunlara dikkat!
‘Okul Servis Araçları Hizmet Yönet-meliği’ne göre servislerinde şunlar olmalı;
Taşıtlarda her öğrenci için bir emniyet kemeri bulunmalıdır.
Taşıtlarda görüntü ve müzik sistemleri taşıma hizmeti sırasında kullanılmamalıdır.
Araçların arkasında “OKUL TAŞITI” yazısını kapsayan numunesine uygun renk, ebat ve şekilde reflektif bir kuşak bulundurulmalı.
Aracın arkasında, öğrencilerin iniş ve binişleri sırasında yakılmak üzere en az 30 cm çapında kırmızı ışık veren bir lamba bulunmalı ve bu lambanın yakılması halinde üzerinde siyah renkte büyük harflerle “DUR” yazısı okunacak şekilde tesis edilmiş olmalı, lambanın tertibatı fren lambaları ile ayrı olmalı.
Taşıtlarda, öğrencilerin kolayca yetişebileceği camlar ve pencereler sabit olmalı, iç düzenlemesinde demir aksam açıkta olmamalı, varsa yaralanmaya sebebiyet vermeyecek yumuşak bir madde ile kaplanmalı.
Araçların İmal, Tadil ve Montajı Hakkında Yönetmelik ile Karayolları Trafik Yönetmeliğinde belirtilen standart, nitelik ve sayıda araç, gereç ve malzemeler her an kullanılabilir durumda bulundurulmalı.