26.03.2011 - 01:00 | Son Güncelleme: 26.03.2011-23:53 A-A+

MiNiKLERE ÇOK SESLi ŞOV

Memet Ali Alabora ve konservatuardan sınıf arkadaşı piyanist Emir Gamsızoğlu’nun çocukları klasik müzikle tanıştırdıkları interaktif gösteri ‘Çocuklar İçin Notada Yazmayanlar’ bugün İş Sanat sahnesinde sezonun son gösterisiyle veda ediyor. Klasik müziğin en güzel örneklerinden seçki dinleyecek minikler, soprano ve tenor sesleri tanıma imkanı bulacak



NEŞE MESUTOĞLU nese.mesutoglu@milliyet.com.tr

Emir Gamsızoğlu
“MÜZiSYEN OLMAK iÇiN OKULA DEĞiL MÜZiSYENE GiDiN”
* Çocuklar için hazırladığınız bu gösteri nasıl başladı? 
2001’de iki arkadaş radyoda ‘Notada Yazmayanlar’ isimli bir program yapıyorduk. Radyodan önce de aynı muhabbet kıvamındaki tavırla arkadaşlarımıza anlatıyorduk klasik müziği. Sonra bizi Türkiye’nin çeşitli yerlerine müzikli sohbetler yapmak üzere davet ettiler. Ardınan Serhan Bali ‘Andante’ dergisi için yazmamı istedi. Ben de aynı neşeli tavırda yazılar yazmayı istediğimden Memet Ali’yle beraber beş yıl boyunca bir köşemiz oldu Andante’de. Bu arada radyo bitti, müzikli sohbetler devam ediyordu. 32’nci Uluslararası İstanbul Müzik Festivali programında bir dizi gösteri yaptık. 

* İş Sanat’la nasıl buluştunuz? 
İş Sanat’ın teklifiyle son üç senedir çocuklar için ‘Notada Yazmayanlar’ yapmayı sürdürüyoruz. Yani bu ‘Notada Yazmayanlar’ın 10’uncu yılı, yeni bir proje değil. İş Sanat yönetimi bizim şimdiye kadar amatör ruhla yaptığımız işleri daha profesyonel seviyeye taşımayı ve izleyici yaşını düşürmeyi teklif etti, biz de kabul ettik.

* Sizce klasik müzik insana ne katıyor? 
Diğer müziklerle benzer şeyler katıyor. Mutluluk, hüzün, heyecan, enerji gibi. Ama bir şey daha var: Yapısallık. Klasik müzik insanların aynı anda birçok ses çizgisini takip etmesine ve dolayısıyla katmanlı dinleme yeteneği geliştirmesine sebep oluyor. Bu alışkanlık hayatın diğer alanlarına da sirayet edip, insanın başkalarını dinleyebilen, meseleleri bütün olarak görebilen bir bireye dönüşmesine yardımcı oluyor.

* ‘Çocuklar İçin Notada Yazmayanlar’ neyi hedefliyor?
Biz onlara seçenek sunmaya çalışıyoruz. Klasik müzik dinlemek isteyecekleri bir tür olabilir, erken yaşta tanırlarsa daha fazla öğrenme fırsatları olabilir. Biz çok sevdiğimiz ve hakkında daha çok şey bildiğimiz için de onlara en iyi anlatabileceğimiz müzik, klasik müzik.

* Bu gösteride çocuklar için hangi parçaları seçtiniz? 
Seçtiklerimiz aslında çok iyi tanıdıkları ama bazılarının bestecilerinin isimlerini bilmedikleri eserler. Bir de her gösteride sürpriz konuk sanatçılar ve birlikte çaldığımız çalgıları tanıtıcı eserler oluyor. Ayrıca her gösteride, kurucusu olduğum İstanbul Trio’yla da çok sesli eserler çalıyoruz.

* Memet Ali Alabora’nın klasik müzik birikimini nasıl buluyorsunuz? 
Memet Ali’nin müzik birikimi birçok müzisyenden daha fazla! Fakat ne olursa olsun müziği yapmakla dinlemek ayrı bilgi kategorileri. Eh, bayağı piyano çaldığını ve armoni, solfej bilgisinin olduğunu da düşünürsek, popüler veya arabesk müzik sanatçısı diye anılan kişilerin yüzde 80’inden daha iyi bir müzisyen olduğunu söyleyebiliriz.

* Nasıl tepkiler alıyorsunuz? 
Gösterilerden sonra veliler, “Çocuğumu müziğe nasıl başlatayım?” diye geliyor. Ben de “Bana sormayın, benim bu konudaki düşüncelerim çok radikal” diyorum. 

* Nedir bu radikal düşünceleriniz? 
Bence müziği dinleyici olarak öğrenmek istiyorsanız okullar iyi. Ama müzisyen olmak için okula değil, usta müzisyene gitmek lazım. Konservatuarda sekiz senede öğrenemediğimi, Devlet Sanatçısı Hüseyin Sermet’le Paris’te çalıştığım üç yılın ilk yılında öğrendim. Sonraki iki yıl da dünyanın her yerinde kabul görecek bir müzisyen olmama yaradı. Hesabı siz yapın! Hüseyin Sermet’le bir yıl, konservatuarda sekiz yıla bedel. Anneler babalar! Çocuklarınızın gerçekten yetenekli olduğuna inanıyorsanız usta müzisyenlerin kapısını aşındırın!


Memet Ali Alabora 
“Bazı eserleri 100’üncü dinleyişimde bile heyecanlanıyorum”
* Klasik müziğe ilginiz nasıl başladı? 
Babam çok iyi bir klasik müzik dinleyicisidir. Ben çocukken evde sürekli klasik müzik dinlenirdi, benim de hoşuma giderdi. Ama esas ilgim 20 yaşımdan sonra başladı. Çok sesli yapı bana ilk zamanlarda zenginlik olarak geliyordu. Ama zamanla sesler kulağımda farklılaşmaya, ben de farklı ses çizgilerini algılamaya başladığımda, bambaşka bir yolculuğa çıktım. Hâlâ bazı eserleri 100’üncü dinleyişimde bile heyecanlanıyorum. Klasik müzik size aynı eserlerle her an yenilenen bir dünya sunuyor. Müzik dinlemediğim gün yok gibi.

* Bu gösterinin hedefi nedir? 
Klasik müziği çocuklarla paylaşmak. Emir’le klasik müzik sayesinde arkadaş olduk ve çok eğlendik, bunu çocuklarla paylaşmayı seviyoruz.

* ‘Çocuklar İçin Notada Yazmayanlar’la kaç çocuğa ulaştınız? 
Tam sayı vermem zor. İş Sanat’tan önce yaptığımız gösterilerin kimisi çocuklar, kimisi gençler, kimisi de erişkinler içindi. İş Sanat’taysa 11’inci gösterimiz olacak, neredeyse hep dolu salona oynadık. Salon 800 kişilik olduğuna göre... Demek ki bu güne kadar sadece İş Sanat’ta 8 bine yakın çocuğa ulaşmışız.

* Sizce ‘klasik müzik’ deyince çocukların aklına ne geliyor? 
Bir soruyu gösterinin başında soruyoruz. Cevap değişiyor, bazen salonun çoğunluğu sıkıcı olduğunu söylüyor, bazen de keyif aldıklarını...

* Bu müziğin çocuk gelişimine ne tür katkıları var?
Zihinsel gelişime katkısının yanı sıra, herkeste keyif almayı geliştirdiğini düşünüyorum. Örneğin çoğunlukla gözlemlediğim şey iyi müziğe meraklı olanların, iyi yemeğe de meraklı oldukları.

* Gösteride sizin rolünüz nedir? 
Çocuklarla sürekli iletişimdeyim. Tabii Emir de çocuklarla iletişim içinde ama onun bir de çalması gereken notaları ve liderlik etmesi gereken müzisyen arkadaşları var. Önce Emir ve ben sahneye geliyoruz. 

* Çocukların klasik müziğin kendilerine uzak olmadığını keşfetmeleri için nasıl bir yol izliyorsunuz?
Onlara klasik müzikle ilişkilerini, klasik müziği nasıl bulduklarını soruyoruz. Sonra Emir bilebilecekleri eserlerden küçük bölümler çalıyor; eser ve bestecisini bulmaca oynuyoruz. Böylelikle çocuklara aslında klasik müziğe aşina olduklarını anlatıyoruz, aramızda bir ilişki başlıyor.

* Size başka kim eşlik ediyor? 
Istanbul Trio sahnede çok partili eserler çalıyor. Bir eserden kısa bir bölümü üst üste, çocukların her seferinde farklı bir enstrümana dikkat etmelerini isteyerek dinletiyoruz. Böylece çocukların çok sesli eser dinlemekle ilgili pratik geliştirmelerine yardımcı oluyoruz. Her gösterinin sonunda farklı enstrümancı ya da şancı arkadaşlarımız oluyor.

* Gelen tepkiler nasıl? 
Gösteriden sonra enstrüman öğrenmeye başlayan çocuklar olduğunu sıklıkla duyuyoruz. Bir de tekrar tekrar gelenler var. Geçen gösteride beşinci kez gelen bir çocukla tanıştım.

BUGÜN SAAT 15.00’DE
Emir Gamsızoğlu ve Memet Ali Alabora, çocuklara bildikleri melodileri dinletmek, bilmediklerini öğretmek, klasik müzikten keyif almalarını sağlamak ve müzikli hikayeler anlatmak üzere müzisyen arkadaşları keman sanatçısı Deniz Toygür, viyolonsel sanatçısı Cem Çetinkaya ve sürpriz konuklarıyla birlikte bugün saat 15.00’te İş Sanat sahnesinde. Bilgi için: www.issanat.com.tr

Etiketler
Aradığınız
Evi Hemen
Bulun!
araDetaylı Ara
©Copyright 2015 Sitemizde yayınlanan haberlerin telif hakları gazete ve haber kaynaklarına aittir, haberleri kopyalamayınız.