09.01.2013 - 20:25 | Son Güncelleme: 09.01.2013-20:25 A-A+

ULAŞIMDA YENi SEÇENEK

Kullan-bırak araç hizmetiyle İstanbulluların hayatını kolaylaştıran yeni ulaşım trendi Yoyo’nun kurucusu Berkman Çavuşoğlu yurt dışındaki ‘self-servis’ bisiklet kiralamadan esinlendiğini söylüyor ve “İstanbul’un coğrafi yapısı uygun olmadığı için bu hizmeti motorlu araçlarla yapıyoruz” diyor



NEŞE MESUTOĞLU / nese.mesutoglu@milliyet.com.tr

İstanbullular ne zamandır bu hizmetten yararlanabiliyor? 
Konvansiyonel bir araç kiralama hizmetinden çok farklı bir hizmet olduğu için filo yönetimi, elektronik ticaret, bilişim teknolojileri ve pazarlama deneyimi olan bir ekip kurduk ve Yoyo doğdu. Mart 2012’de hizmete başlayan Yoyo, şu anda İstanbul’da 22 farklı noktada 54 araçla hizmet veriyor ve bugüne kadar üyeler dünyanın etrafında 10 tur aratacak kadar ‘yoyoladılar’ bile. 


 Dünyada başka örnekleri var mı? 
Bir yurt dışı seyahati sırasında ‘self-servis bisiklet kiralama’ hizmetini görüp çok beğendim. Bisiklet kullanma kültürünün Türkiye’de çok yaygın olmaması ve İstanbul’un coğrafi yapısının buna uygun olmadığını düşünerek, bu hizmetin motorlu araçlarla yapılması üzerine araştırmalar yapmaya başladım. Yoyo’nun iş modeli bizim keşfimiz değil. 10 yılı aşkın süredir özellikle ABD’de hizmette olan ve dünyada giderek yaygınlaşan ‘araç paylaşımı’ (car sharing) iş modelinin Türkiye’ye uygulaması. 


 Yoyo tam olarak ne hizmet sunuyor? 
Bu hizmet size sadece ihtiyaç duyduğunuz anda, dilediğiniz sürelerde, ister bir saat, ister bir ay, arzu ettiğiniz tip araçları bir elektronik kartla kolayca ve pratik bir şekilde kiralamanızı ve kullanmanızı sağlıyor. Farkımız, bu işe bakış tarzımız, uygulamadaki yaratıcılık ve mükemmeliyetçiliğimiz. Örneğin dünyada hiçbir araç paylaşma operatörünün sunamadığı ‘aracınızı kapınıza kadar getirir, bıraktığınız yerden alırız’ vale hizmetini verebiliyoruz. Türkiye’de bu işe ilk başlayan biz değiliz; ama en büyüğü ve en eğlencelisi olduğumuz kesin.

 Araba kiralamak varken insanlar neden bu hizmeti alsın? 
Yoyo’culara bu soruyu sorduğumuzda üç cevap öne çıkıyor:
1) Ekonomik olması; çünkü saatlik 10TL’ye bir Mini araç kiralayabiliyorsunuz, günlüğüyse 90TL oluyor. Gece Kuşu tarifesindeyse 18.00’den 09.00’a kadar bir Mini kullanmanın bedeli 55TL! 
2) Pratik olması; şehir merkezinde Yoyo noktalarından araçlara ulaşılabiliyor.
3) Teknolojik olması; elektronik bir kart veya iPhone aplikasyonuyla size en yakın yerdeki aracı rezerve edip anında kullanmaya başlayabiliyorsunuz. Hiçbir zaman kaybı ve prosedür olmadan. Hedefimiz yakın bir gelecekte araca ihtiyaç duyduğunuz anda ona ulaşabilmeyi, bir bankamatikten para çekmek kadar kolay kılmak.

 Kimler için ekonomik avantajı var? 
Satın aldığımız araçların zamanlarını yüzde 92 oranında park alanında atıl olarak geçirdiği düşünülür, dünyanın en yüksek vergilerini bu araçları satın almak için ödediğimizi düşünürsek, aslında Yoyo herkes için ekonomik avantaj sağlıyor. Ayda ortalama 200 saat ‘yoyolamak’, eşdeğer bir araca sahip olup onun tüm vergi ve masraflarını karşılamaktan daha ekonomik! 


 Bu tarz bir hizmet için İstanbul gibi bir megakent avantajlı mıdır yoksa dezavantajlı mıdır? 
Operasyonun yönetimi ve takibi açısından bir hayli zorluğu olsa da potansiyel olarak çok büyük bir avantaj. Dikdörtgen bir coğrafi konumda bu tür operasyonları yönetmek oldukça zorlayıcı. Ama her 1000 kişinin 808’inin araca sahip olduğu ABD’de bu iş modelinin çalıştığını görüp de, bu oranın sadece binde 138 olduğu ve nüfus yoğunluğunda dünyanın ilk
5 megakenti içinde yer alan bu büyülü şehrin potansiyelini es geçemezdik.

ANAHTAR YOK

“Sekiz ay içinde İstanbul içinde  2 farklı noktadan hizmet vermeye başladık. Yeni bir üye 30 saniyede sisteme üye olup, kartını alıp, aracını rezerve edip kullanabiliyor. Hiçbir prosedür ve işlem yapmadan, internet ve cep telefonundan rezervasyon yapıp aracın yanına gidiyor ve elektronik kart/iphone aplikasyonuyla kapıyı açıp aracı çalıştırıyorsunuz. İşiniz bitince aracı park edip yine kartınızla kapıları kilitliyor ve gidiyorsunuz.”

ARABADA  SiGARAYA  HAYIR!

Üyelik kriterleri nedir? 
Üye olmak için en az bir yıllık sürücü belgenizin olması gerekiyor. Bir de kredi kartınızın. Çünkü tüm sistem, elektronik ortamda işlem yaparak işliyor.

 Olası kaza durumunda sorumluluk kim ait? 
Tüm kullanımlar full sigortalı. Ancak kullanıcı hatasından meydana gelecek hasarlarda 1000 TL’ye kadar muafiyet var; yani kullanıcı sadece ilk
1000 TL’sinden sorumlu.

 Diyelim teslimatı trafik nedeniyle kullanım süresinden uzun sürdü. Bedeli ne oluyor?
Sorun değil, araç içindeki telefondan müşteri hizmetlerini arayıp rezervasyonunuzu uzatmanız yeterli. Yoyo, her şeyi sizin adınıza organize ediyor.

 Yoyo araçları içinde hangi marka arabalar var? 
Şu anda MINI, BMW 1, ve Citroen DS3, DS4 modelleriyle hizmet veriyoruz. Önümüzdeki dönem de benzer nitelikli araçlarla filodaki araç gamını ihtiyaçlarla paralel olarak arttıracağız.

 Her şey elektronik ortamda ve telefonda mı gerçekleşiyor?Operasyon yönetimini mümkün olan en az insanla yapmaya çalışıyoruz. Her şey elektronik ortamda ve takip sistemi ile otomasyon ediliyor. Bir temsilcimizle tek iletişim kurma gereği duyduğunuz an, abonelik sözleşmenizi imzalamaya ve Yoyo kartınızı teslim almaya geldiğiniz ilk andır. Daha sonra her şey self-servis ilerliyor.

Peki ya anahtar teslimi? 
Anahtarlara ihtiyaç yok. Aracınız kapılarını kartınızla ya da cep telefonunuzdan açtıktan sonra ‘start’ tuşuna basıp çalıştırmanız yeterli. 


 Sigara kullanımına izin var mı?
Kesinlikle hayır; çünkü sizden sonra aynı aracı kullanacak yoyoculara karşı sorumluluğunuz var. Hem sigara, gerçekten de sağlığa çok zararlı.

 

Etiketler
Bilgi Yarışmasıİstanbul'u fethiyle Yeniçağ'ı başlatan hükümdar kimdir?
Aradığınız
Evi Hemen
Bulun!
araDetaylı Ara
Nobel ödüllü yazar John Steinbeck'in 1952 tarihli romanı verilenlerden hangisidir?
©Copyright 2015 Sitemizde yayınlanan haberlerin telif hakları gazete ve haber kaynaklarına aittir, haberleri kopyalamayınız.