Gündem ‘Mimarlık’ta İTÜ ve ODTÜ ilk 100’e girdi

‘Mimarlık’ta İTÜ ve ODTÜ ilk 100’e girdi

17.05.2017 - 02:30 | Son Güncellenme:

ODTÜ URAP Laboratuvarı’nın hazırladığı dünya sıralamasında, 41 alanın 25’inde Türkiye’den en az bir üniversite yer aldı. Listede mimarlık alanında iki üniversite ilk 100’e girdi; İTÜ 97., ODTÜ 100. olduABD üniversitelerinin 17 alanda birinci sırada yer aldığı listede, Türk üniversiteleri aralarında tarım, arkeoloji, turizm, ekonomi, hukuk, felsefe, güzel sanatlar ve medyanın bulunduğu 16 alanda sıralamaya giremedi

‘Mimarlık’ta İTÜ ve ODTÜ ilk 100’e girdi

Orta Doğu Teknik Üniversitesi (ODTÜ) Enformatik Enstitüsü bünyesindeki University Ranking By Academic Performance (URAP) Araştırma Laboratuvarı tarafından yapılan ve dünya genelindeki üniversitelerin bilim alanları başarısını gösteren sıralamada, 2 Türk üniversitesi dünyanın ilk 100 üniversitesi arasına girdi. Listede, mimarlık alanında İTÜ 97., ODTÜ de 100. olarak tüm alanlar içinde en iyi dereceyi elde etti. Her yıl, 20 bin üniversiteye ilişkin dünya genel sıralaması ve bilim alanı sıralaması yapan URAP Laboratuvarı’nın 2016-2017 dünya alan sıralamasında 41 bilim alanına göre sıralama yapıldı. Alanlara göre açıklanan üniversite sayısı, o alanda yayınlanan makale yoğunluklarına göre, 50 ile 1000 arasında değişiyor.
CERN değerlendirme dışı
URAP alan sıralamasının temel amacının Türk ve dünya üniversitelerinin akademik performansları hakkında kamuoyunu bilgilendirmek olduğunu dile getiren URAP Koordinatörü Prof. Dr. Ural Akbulut, tüm dünyada, özellikle akademik çevrede dünya sıralamalarını yakından izlediğini belirtti. 2016-2017 alan sıralamalarının dünya genelinde THE, QS, ARWU, NTU, Leiden ve URAP gibi sıralama kuruluşları tarafından yapıldığını kaydeden Akbulut, URAP alan sıralamasında, makale ve atıf konusunda güvenilir kaynaklardan biri olan InCites verilerinin kullanıldığını, anket ve benzeri yöntemlerle elde edilen verilerin değerlendirmeye alınmadığını ifade etti.
URAP alan sıralamalarında son 5 yılın akademik performansının değerlendirmeye alındığına, üniversitelerin makale ve atıflarının ilgili alan içindeki etkisi ile uluslararası işbirliği oranının ölçüt olarak kullanıldığına işaret eden Akbulut, bu yıl URAP alan sıralamasında yazar sayısı bin ve daha fazla olan CERN makalelerinin değerlendirmeye alınmadığını söyledi.
URAP 2016-2017 alan sıralamasının sonuçları şöyle:
41 ALANIN 25’İNDE VARIZ: Türk Üniversiteleri geçen yıl 41 alan sıralamasının 18’inde yer alırken bu yıl 25’inde yer aldı. ODTÜ, 41 alanın 17’sinde dünya sıralamasına girerken, İTÜ 14, Gazi 13, Hacettepe 12, İstanbul ve Ankara 10, Ege 9, İ.D Bilkent 8, Erciyes 7, Dokuz Eylül, Atatürk ve Marmara 6 alanda sıralamada yer aldı.
DİŞ HEKİMLİĞİ’NDE ÖNEMLİ BAŞARI: Mimarlık alanında ilk 100’e giren İTÜ ve ODTÜ inşaat mühendisliği alanında da önemli başarı gösterdi. Bu alanda İTÜ 147., ODTÜ de 189. oldu. 12 Türk üniversitesi diş hekimliği alanında “Dünyanın en iyi 200’ü” listesine girdi. Bu alanda Hacettepe Üniversitesi 103., İstanbul 105, Ege 128, İzmir Katip Çelebi 157, Erciyes 159, Gazi 170, Ankara 180, Atatürk 182, Selçuk 192, Marmara 193, Ondokuz Mayıs 194, Başkent 200. oldu.
TÜRKİYE, 16 ALANDA YOK: Türk üniversiteleri, 41 alan sıralamasının 16’sında yer almadı. Bu alanlar arasında tarım, arkeoloji, işletme, ticaret - yönetim - turizm - hizmet sektörü, ekonomi, sinema - dijital medya, tarih, gazetecilik, hukuk - yasal çalışmalar, felsefe, psikoloji, sosyoloji, istatistik, güzel sanatlar ve şehir bölge planlaması yer alıyor.
DÜNYANIN EN İYİLERİ: ABD üniversiteleri 41 alanın 17’sinde dünya birincisi oldu. Sıralamada, ABD ve Hollanda üniversiteleri tüm alanların en az birinde yer aldı. Belçika, Avustralya, İngiltere ve Kanada’nın 40 alanda, Almanya, İsveç ve Danimarka’nın ise 39 alanda en az bir üniversitesi var.

Ortalamanın altında

Dünya üniversite sıralamaları ilk kez 2003’te ortaya çıktı. Son yıllarda Türk üniversitelerin makale sayılarının artış hızında bir düşme olduğunu kaydeden Ural Akbulut, yayın sayılarının yavaş da olsa arttığı halde Türkiye’nin yayın başına düşen atıf sayısının dünya ortalamasının altında kaldığını vurguladı. Üniversitelerin dünya sıralamalarındaki yükselişinin yavaşladığını dile getiren Akbulut, üniversitelerin altyapısı, yetenekli öğrencilerinin sayısı, akademisyenlerin saygınlığı ve sayılarının, çoğu ülkeden daha iyi durumda olduğunu belirtti.

İkili eğitim Meclis’e taşındı

CHP Niğde Milletvekili ve KİT Komisyonu Üyesi Ömer Fethi Gürer, ikili eğitim konusunu, TBMM Başkanlığı’na sunduğu Meclis Araştırma Önergesi ile Meclis gündemine taşıdı. Gürer, ikili eğitim sisteminin plansız artan öğrenci sayısı karşısında yetersiz kalan eğitim mekânlarıyla uygulanan bir eğitim modeli olduğuna dikkat çekerek, Türkiye’de resmi ve özel okullarda 1999 bin 904 kız ve 217 bin 586 erkek olmak üzere 417 bin öğrencinin ortaöğretimde ikili eğitim aldığına vurgu yaptı.
2016-2017’de 912 okulda ikili eğitim verildiğini belirten Gürer, bu sistemin öğretmen ve öğrenciler açısından farklı sorunlara yol açtığına işaret etti. Büyük kentlere göçle oluşan dalgalanmaların bu kentlerdeki öğrenci sayılarını da artırdığını kaydeden Gürer, şunları söyledi:
“İkili eğitim sıkışık bir ders programı ve kısalan ders saatlerinin öğrencilerin eğitimi ve sosyalleşmesini de olumsuz etkilemekte. Sabah erken saatte okula gelen öğrenciler kahvaltı yapmadan okula giderken, öğleden sonra gelenler kışın gece karanlığında okuldan ayrılmak durumunda kalmaktalar. Sabah geliş ve akşam çıkışa yakın ders saatlerinde yeterince verimli ders işlenemediği ifade edilmekte. Eğitimde sınıfların yetersizliği için çözüm gibi görülen ikili eğitimin uygulamada eğitim için verimli olup olmadığı da araştırılmalı. Okulların sayısının, kapasitesinin, olanaklarının artırılması, eğitimin gelişimi için daha çok kaynak ayrılması, MEB çalışanlarının çalışma koşullarının iyileştirilmesi, eğitimimiz için sorunların aşılması adına da önemlidir” dedi.
‘Teneffüs süresi kısaldı’
İkili eğitim verilen okullarda ders programlarının yetiştirilmesi için teneffüs ve ders saati aralarının kısaltıldığını ifade eden Gürer, bu durumun normal eğitime göre eğitimin sosyalleşmesinin önünü tıkadığını söyledi.
İkili eğitimin bir zorunluluk olarak doğması sorununu öngörüsüz eğitim politikalarının bir yansıması olarak değerlendirilebileceğini belirten Gürer, “Geleceğe dönük öğrenci sayısı olası artışlar, bölgesel değişimlerle ortaya çıkan taleplerin de dikkate alınarak incelenmesi ve geliştirici önerilerin oluşturulması için Meclis araştırması yapılmalı. Öğretmenler, öğrenciler, yöneticiler ile taraflar ve kurumun bu bağlamda yaklaşımlarının saptanması ve değerlendirme sağlanması ayrıca mekânların durumları ile gerekenlerin belirlenmesi için araştırma, katkı sağlayacaktır” dedi.

Doktora bursları 1800 TL’ye çıktı

YÖK Başkanı Yekta Saraç, bu yılın eylül ayından itibaren YÖK doktora bursu kapsamında öğrencilere ödenecek burs miktarının aylık bin 800 TL’ye çıkarıldığını açıkladı. Saraç, sosyal paylaşım sitesi Twitter hesabından yaptığı açıklamada, yeni YÖK olarak ülkenin öncelikli alanlarında doktoralı insan kaynağı ihtiyacını karşılamak için 100 tematik alanda 2 bin kişiye “100/2000 YÖK doktora bursu” verildiğini hatırlattı. YÖK’ten yapılan açıklamada, amacın 1000 kişiye 0,4 olan doktoralı akademisyen sayısının 1000 kişiye 1 kişiye çıkarmak olduğu vurgulandı.

Gençler, bomba imha robotu yaptı

Yaşar Üniversitesi Elektrik ve Elektronik Mühendisliği Bölümü son sınıf öğrencileri, insan eli hassasiyetine sahip bomba imha eden robot tasarladı. Muhsin Bayraktar, Kaan Bakırcıoğlu ve Hasan Özalp’in mühendislik eğitimleri boyunca edindikleri deneyimleri kullanarak geliştirdikleri ‘Robot Elim’ projesine, Yaşar Üniversitesi Araştırma Geliştirme ve Uygulama Merkezi Bilimsel Araştırma Projesi (BAP) kapsamında mali destek de sağlandı. Proje için bir araya gelen genç mühendisler, robot kolun nasıl çalıştığı konusunda şu bilgileri verdiler:
“Robot kol uzaktan kontrollü ve üzerinde kamera bulunan bir araç üzerine yerleştirildi. Böylece operatörün bir monitör aracılığıyla robot elin bulunduğu ortamı görebilmesi ve el ile parmak hareketlerini ölçen sensörlü bir eldiven yardımıyla robot elin yapmasını istediği hareketleri gerçekleştirmesi sağlandı. İnsan eli hassasiyetine sahip robotun bomba imha gibi kritik görevlerde kullanılması amaçlandı. Robot Elim Projesiyle operatörlerin insan için tehlikeli ortamlarda güvenle hareket etmeleri sağlandı.”

Vatan Okulları, iki yeni şube açıyor

İstanbul ve Antalya’da 12 kampüsü bulunan Vatan Okulları, 2017-2018 eğitim öğretim yılında eğitim halkasına İstanbul Basın Ekspres ve Güneşli şubelerini de ekleyecek. Anaokulu, ilkokul ve ortaokul düzeyinde açılacak Basın Ekspres Vatan Okulu’nda öğrencilere STEM eğitim modeli uygulanacak, kodlama ve robotik eğitimleri verilecek. Güneşli Vatan Anadolu ve Fen Lisesi’nde ise çocukların teknolojiyi kullanarak, yeni bilgiler ve projeler üretmesi amaçlanıyor.
Öğrencilerin sağlıklı ve doğal bir ortamda büyümesine önem veren Vatan Okulları, bünyesindeki hobi bahçeleri ve ekolojik ev ile öğrencilere doğayı, toprağı ve organik yaşamı tanıma fırsatı sunuyor. Ayrıca çeşitli aktivite odalarında öğrencilerin ilgi alanlarına yönelik, sosyal gelişimlerini destekleyecek etkinlikler de düzenleniyor.