Yaş
|
Motor Gelişimi
|
Dil Gelişimi
|
Kavramsal Gelişim
|
Sosyal ve Duygusal Gelişim
|
2. Ay
|
-
El ve ayaklarını aktif olarak oynatır.
-
Elleri çoğu zaman açıktır.
-
Karın üstü yatarken başını ve göğsünü kaldırır.
-
Başını dik tutabilir ama hala yardıma ihtiyacı vardır.
-
Nesneleri elinde tutar.
|
-
Mırıldanma gibi sesler çıkarmaya başlar. (“aaaah”, “ooooh”)
-
Birşeye ihtiyacı olduğunda ağlar.
|
-
Gözlerini bir kişi ya da objeye dikip, hareketini takip eder.
-
Farklı ihtiyaçları için farklı tür ağlamaları vardır.
-
Farklı insanların seslerin ayrımına varmaya başlar. Seslere tepki gösterir. (Ör Çıngırak sesine başını döndürür.)
|
-
Göz kontağı kurar ve gülümser.
-
Anne ya da bakıcıyı tanır. Onunla iletişim kurmaktan hoşlanır.
|
4. Ay
|
-
Ellerini kavuşturur, ağzına götürür.
-
Karın üstü yatıyorken kafasını dik tutar, ellerinden destek alarak gövdesinin üstünü kaldırır.
-
Nesnelere uzanır ve onları tutar.
-
Karın üstündeyken döner ve emekleme hareketini dener.
-
Nesneleri ağzına götürür.
|
-
Tanıdığı seslere kafasını çevirir.
-
Kahkaha ve tiz çığlık atar.
-
Bazı sesleri birleştirir. (“aaah-oooh”, “gaaa-gooo”)
|
-
Bir oyuncak gördüğünde hareketlenir.
-
Kendine aynada bakmayı sever. Kimi zaman kendi kendine gülümser.
|
-
Kendisine bakan kişilerle daha çok iletişim kurmaya ve onlara daha çok alışmaya başlar.
-
Aynalarla ilgilenir. Görüntüsüne gülümser.
-
Kendi kendini sakinleştirmeyi bilir.
|
6. Ay
|
-
Ayakta tutulduğunda ağırlığı ayaklarına verir.
-
Kendi başına oturur.
-
Nesneleri sallar ve vurur.
-
Nesneleri bir elinden öbürüne geçirir.
-
Her iki elinde de aynı anda ayrı birer nesne tutar.
-
Karın üstü yatarken sırt üstü döner.
|
-
“Da”, “ga”, “ba”, “ka” gibi tek heceli sesler çıkarır.
|
-
İsmi çağrıldığında döner ve bakar.
-
Oyuncakların neler yapabildiğine dikkat eder. (ses çıkaran oyuncaklar, ışıklı oyuncaklar gibi)
-
Görüş alanından çıkan nesneleri takip eder.
-
Sürekli çevresinde olan insanların yüzlerini tanır.
-
Sesinizin tonunun ne anlama geldiğini bilebilir.
|
-
Çevresi hakkındaki farkındalığı artar.
-
Ebeveynlerinin var ya da yok olduğunu fark eder.
-
Yabancıları farklı davranır.
-
Heyecan, mutluluk ve mutsuzluğunu belirtir.
|
9. Ay
|
-
Küçük nesneleri parmaklarıyla tutar.
-
Daha rahat hareket eder (emekleme, eşyalara tutunarak yürürme, elleri tutulduğunda yürüme)
-
Bir yere tutunarak ayağa kalkar.
-
Yeme eylemiyle daha ilgilidir. (Biberonunu tutar, yemekleri elle yemeye çalışır)
|
-
Sık duyduğu kelimeleri tanır (ismi, “banyo zamanı”, “bye-bye” gibi)
-
Sesli ve sessiz harfleri birleştirerek kelimeler türetir. (“dada”, “baba”, “mama”)
-
Sesleri ve hareketleri taklit eder.
|
-
Nesneleri dikkatlice inceler (tersine çevirir, parmaklarını boşluklarına sokar)
-
Oyuncakların elinden alınmasına karşı koyar.
-
Sakladığınızı gördüğü bir nesneyi bulur.
-
“Dur” gibi basit direktifleri uygular.
|
-
Ce-ee oyununu oynar. Ellerini heyecanla çırpar.
-
Yabancıların yanında rahatsız olabilir.
|
12. Ay
|
-
Kendi başına ayakta durur.
-
İlk adımlarını atar.
-
Kitabın birden fazla sayfasını aynı anda çevirir.
-
Küçük nesneleri kutuya koyar.
-
Kendi başına yeme yeteneği daha gelişmiştir. (bebek bardağından su içmeye çalışır.)
-
Siz onu giydirirken yardımcı olur.
|
-
Hareketle sesi birleştirir. (Bir nesneye uzanırken sesini kullanır.)
-
“Anne” veya “baba” kelimesinin anlamını bilir.
-
Aynı kelimeyi tekrar tekrar söyler.
|
-
Birşeyin yapılmaması söylendiğinde duraklar ya da durur.
-
İstediğinizde bir nesneyi verir.
-
Örtünün altına saklanan bir oyuncağı bulmak gibi basit problemleri çözebilir.
-
İşler istediği gibi gitmediğinde, yorgun olduğunda ya da bir problemi çözemediğinde huysuzlanabilir.
-
Problem çözme yeteğini gelişmeye başlar. (Ör: kendi açamadığı bir oyuncağın düğmesini sizin açabildiğinizi biliyorsa, o oyuncağı açmak için size verir)
|
-
Ebeveynleri ve bakıcılarıyla olmayı tercih eder.
-
Diğer çocuklarla oynar.
|
15. Ay
|
-
Yardımsız olarak yürür.
-
Sandalye ve diğer eşyaların üzerine tırmanır.
-
Kaşıkla yemek yer, kendi başına yemek ister.
|
-
“Mama” ve “baba” dışında 2 kelime daha söyler.
-
Bazı sesler ve kelimelerle yiyecek ve içecek istediğini belli eder.
-
İstediği şeyleri çekerek, parmakla işaret ederek ya da homurdanarak belirtir.
|
-
“Ayakkabılarını getir.” ya da “Kitabı yere bırak.” gibi basit komutları yerine getirebilir.
-
“Hayır!”, “Gel!”, “Bak!” gibi kelimelerin anlamını bilir.
-
Objelerin fonksiyonlarını ve yaptığı hareketlerin sonuçlarını anlamaya başlar.
-
Aynada kendi görüntüsünü tanır.
|
-
Öpücük verir.
-
Anlatılan bir çocuk hikayesini dinler.
|
18. Ay
|
-
Kalemle karalar.
-
Yardımsız yürür ve bazen koşar.
-
Topu tekmeler.
-
Oyuncağını yerde çekebilir.
-
Kendi başına yemekten keyif alır. Ancak döküp, saçar.
|
-
5-10 tane kelime söyler.
-
Burun, göz, ağız, kulak, el ve ayaklarının yerini gösterir.
|
-
“Onu babaya ver” gibi basit komutları yerine getirir.
-
Belli bir rolü taklit ettiği oyunlar oynar (bebeği beslemek, saçı taramak, bardağa çay dökmek gibi
|
-
Yaptığı şeye müdahale edilince hayır der.
-
Ebeveynlerinden daha kolay ayrılır. Ancak onları gördüğünde mutlu olur.
|
24-30 Ay
|
-
Yuvarlaklar ve düz çizgiler çizer.
-
Başarılı bir şekilde koşar. Nadiren düşer.
-
Merdivenlerden iner ve çıkar.
-
Tek ayak üzerinde desteksiz durur.
-
Kitabın sayfalarını tek tek çevirip resimlerine bakarak okur.
-
Kapı kolunu çevirerek kapıyı açar.
-
Ellerini yıkar ve kurular.
-
Çok az dökerek kendi başına yer.
|
-
2-3 kelimelik cümleler kurar.
-
En az 20 kelimeyle konuşur. (Ben, sen, o dahil)
-
Duyduğu kelimeleri tekrar eder.
|
-
2 aşamalı komutları yerine getirir.
-
Söylediğiniz nesneyi işaret eder.
-
Tanıdığı kişi, nesne ve vücut organlarının adını bilir.
-
Nesneleri 2-3 örtünün altına da saklasanız bulur.
-
Nesneleri renge ya da şekle göre ayırır.
|
-
Basit ev işlerinde yardımcı olur.
-
Bir hatasını düzelttiğinizde durur ve onu yapmaz.
|
2,5-3 Yaş
|
-
3 tekerlekli bisiklete biner.
-
Çocuk makasıyla kağıt keser.
-
Bir tam daireyi çizer.
-
Olduğu yerde zıplar. Tek ayak üzerinde dengede durur.
-
Tuvaletini kendi yapar. Ellerini yıkar.
-
Yardımla kıyafetlerini giyer.
|
-
Çoğunlukla anlaşılır bir şekilde konuşur.
-
“Altında”, “üstünde”, “içinde”, “arkasında” gibi edatları anlar.
-
“Ve”, “veya” gibi bağlaçlarla cümleleri bağlar.
|
-
2-3 parçalı yapbozları yapar.
-
Elindeki bir nesneyi kitaptaki resimle eşleştirir.
-
Nesneleri renge ya da şekle göre ayırır.
|
-
Diğer çocukları komutla yönlendirir.
-
Anne, baba, öğretmen gibi rolleri taklit ettiği oyunlar oynar.
|
3,5 Yaş
|
-
Tek ayak üzerinde kısa bir süre zıplar.
-
Çocuk makasıyla kağıt keser.
-
Yüzünü yardımsız yıkar.
-
Ayakkabı bağları dışında elbiselerini yardımsız giyer ve soyar.
|
-
“Kaç tane?” dendiğinde 5 ya da daha fazla nesne sayar.
|
-
En az 4 rengi bilir.
-
Büyüklük, şekil ve rakam gibi kavramları bilir.
|
-
Çatışma yaratmadan, başında birinin olmasına gerek olmadan diğer çocuklarla yardımlaşarak oynar.
-
Taklit yaptığı oyunları iyice geliştirmiştir.
|
4 Yaş
|
-
Tek ayak üzerinde birkaç saniye zıplar.
-
Bir yeri atlayarak geçer.
-
Anlaşılır resimler çizer.
-
En az 3 unsuru belli olan insan resmi çizer. (baş, gözler, burun gibi)
-
Bir ya da daha fazla düğmeyi ilikler.
|
-
Birkaç harfi okur.
-
Cümle kurar. Kelimeleri anlaşılır.
-
Sohbet eder, günlük yaşamından hikayeler anlatır.
|
-
Birbiri ardına gelen 3 basit komutu yerine getirir.
-
Caddeyi geçerken genellikle 2 yöne de bakar.
-
Birkaç rengi bilir.
-
Saymak kavramını bilir. Biraz sayar.
-
Problemleri tek bir bakış açısından çözer.
-
Zamanı anlamayı başlar.
-
Hikayelerin bazı kısımlarını hatırlar.
-
“Aynı” ve “farklı” kavramlarını bilir.
|
-
Kendiden küçük çocukları korur.
-
Oyunların basit kurallarını takip edebilir.
|
5 Yaş
|
-
Kendi başına salıncağa biner.
-
Adını yazar.
-
Tek başına tuvalete gider.
|
-
Sık kullandığı kelimelerin anlamını söyler.
-
Alfabedeki pek çok harfi tanır.
|
-
10 ya da daha fazla nesneyi sayar.
-
En az 4 rengi doğru söyler.
-
Zaman kavramını daha iyi anlar.
-
Günlük yaşamda kullanılan para, yemek, eşyalar gibi kavramları bilir.
|
-
Çocuklar arasında liderlik becerisi gösterir.
-
Oyuncakları giydirme ve hayal ürünü oyunlar oynar.
|