Türk uçak gemisi

Deniz Kuvvetleri Komutanlığı'nda, Türkiye'nin bölgesel bir güç haline geldiği, bu nedenle uçak gemisine sahip olması gerektiği görüşü dile getiriliyor

hab00.jpg        MİLLİ güç unsurları, coğrafyası ve geçmişi "bölgesel bir güç olma zorunluluğunu dikte ettiren" ve "ilgi alanı komşularıyla sınırlı olmayan" Türkiye'nin, pek yakında "Uçak Gemisi Kulübü"nü oluşturan 8 ülke arasında yerini alacağına inanılıyor.
       Deniz Kuvvetleri Komutanlığı'nda, "2000'li yıllarda Batı Akdeniz'de, Kızıldeniz'de, Karadeniz'de uçak gemisi dolaştırmanın" Türkiye için bir "fantezi değil, gereklilik" olduğu görüşü dile getiriliyor. Son yıllarda büyük atılım gösteren Türk donanmasının konuş ve kuruluşunun da, artık sadece Türk sahillerinde hareket icra edecek şekilde değil, Türkiye'nin ilgi alanı dahilinde, her an muhtelif görevleri yapacak şekilde planlanması gerektiğine dikkat çekiliyor.

Değişen strateji

       Bu görüş ve değerlendirmeler, Türkiye'nin bölgesinde ve ilgi alanında dünyanın şekillenmeye başlandığı yeni dönemdeki son gelişmelere dayanıyor. "Somali, Bosna ve Arnavutluk'ta icra edilen Birleşmiş Milletler barışı koruma harekatlarına sembolik olmaktan ziyade önemli oranda bir kuvvetle katılan Türkiye'nin, bölgesel bir güç haline geldiğini ve ilgi alanının sadece komşularıyla sınırlı olmadığını bütün dünyaya gösterdiği" değerlendirmesi yapılıyor.
       Türkiye'nin, bu çerçevede süratli müdahale kuvvetini daimi olarak hazır bulundurma imkan ve kabiliyetinde olduğunu da böylelikle ispatladığına işaret ediliyor. Bosna - Hersek ve Arnavutluk'ta kara, hava ve deniz kuvvetleri unsurlarıyla Türk sancağı dalgalandırılırken, 50 bin kişilik bir kuvvetle Kuzey Irak'ta sınır ötesi harekat icra etmenin "bugün dünyada sadece belirli sayıda ülkenin başarabileceği bir imkan kabiliyeti" olduğuna dikkat çekilerek, şu görüşler dile getiriliyor:
       "Türkiye, her zaman güçlü bir silahlı kuvveti ve bunu destekleyecek ekonomisini muhafaza etmek zorundadır. Donanmamızın da bunu destekleyecek unsurları bünyesinde barındırmasını gerekli kılmaktadır. Bu da ancak bir uçak gemisi muharebe grubuyla gerçekleştirilebilir."
       Deniz Kuvvetleri Komutanlığı kaynaklarına göre, "Uçak Gemisi Kulübü"ne üye ülkelerden ABD'nin 12, İngiltere'nin 3, Fransa, Rusya ve Hindistan'ın 2'şer, İtalya, İspanya ve Tayland'ın ise 1'er uçak gemisi bulunuyor.
       Hafif bir uçak gemisinin silah ve komuta sistemleri hariç fiyatı, 228 milyon dolar civarında. 90 milyon dolara alınan 9 adet Harrier ve 79 milyon dolara ihale edilen komuta - kontrol sistemleri de bu fiyata eklendiğinde, bir uçak gemisi 400 milyon dolara (yaklaşık 98 trilyon lira) mal oluyor.

Pahalı değil

       Bu bilgiler ışığında, şu değerlendirmelerde bulunuluyor:
       "Bugün bir muhribin 1 milyar dolara mal olduğu gözönüne alındığında, günümüzde uçak gemisine sahip olmanın aslında sanıldığı kadar pahalı olmadığı anlaşılacaktır. Bu düşük maliyetine karşılık 10 - 15 bin tonluk bir uçak gemisi o ülkeye büyük bir güç katacak, donanmasının açık denizde sancak göstermesini sağlayacak, büyük devletler arasındaki yerini sağlamlaştıracak, uluslararası ortamlarda sözünün dinlendiği, saygınlığının arttığı, görüşlerinin alındığı bir ülke konumuna gelmesine yardımcı olacaktır."

'Uçak Gemisi Kulübü' üyeleri

       ABD'nin 12 adet uçak gemisi ve 11 adet dikine havalanabilen Harrier tipi savaş uçağı taşıyabilen Amfibik Saldırı Gemisi ile başı çektiği Uçak Gemisi Kulübü üyeleri şöyle:

       ABD: Yedi adet NIMITZ sınıfı 102,000 Ton (nükleer güçle çalışır), iki adet 82,000 tonluk KITTY HAWK sınıfı, ENTERPRISE 94,000 Ton (nükleer güçle çalışır), JOHN F. KENNEDY 81,000 ton, INDEPENDENCE 81,500 ton. Her gemi 80'den fazla savas uçağı taşıyabiliyor. Ayrıca beş WASP sınıfı 40,530 ton (40 Harrier yada saldırı helikopteri) beş TARAWA sınıfı 39,300 ton (35 Harrier ada sadırı helikopteri) GUAM 18,300 ton (25 saldırı helikopteri) taşıyan gemisi var.
       RUSYA: ADMİRAL KUZNETSOV 67,500 ton, ADMİRAL GORSHOV 43,000 ton
       İNGİLTERE: Her biri 20,000 tonluk INVINCIBLE, ILLUSTRIOUS, ARK ROYAL. Gemiler 20-22 adet Harrier savaş uçagı taşıyabiliyor.
       FRANSA: CHARLES DE GAULLE 36,000 ton (nükleer güçle çalışır) 35-40 uçak, FOCH 32,780 ton, 40 uçak
       İTALYA: GUISEPPE GARİBALDİ 13,240 ton, 16 Harrier taşıyabiliyor
       İSPANYA: PRİNCİPE DE ASTURİAS 16,917 ton, 22 Harrier taşıyabiliyor.
       BREZİLYA: MİNAS GERAİS 19,890 ton, 20 uçak.
       HİNDİSTAN: VİRAAT 28,706 ton 12 uçak ve dokuz helikopter
       TAYLAND: CHAKRİ NERAUBET 11,300 ton, 10 uçak