2 yaş , çocuğun kendi fiziksel ihtiyaçlarını ve benliğinini tanıması adına farkındalığının başladığı bir dönemdir. Çocuk bu dönemde önce kendi tanımayı ve kabul etmeyi daha sonra da çevresine varlığını kabul ettirmeye çalışır nitelikte davranışlar sergilemektedir. Utanma , inatlaşma , rekabete girme , ilgi çekme , işbirliği , karşı koyma gibi davranışları benimser.  Özellikle bu dönemde görülen bir nesneyi sahiplenme isteği en çok karşılaşılan davranış örneğidir.  Mevsimine uygun olmayan bir kıyafeti giyinmek için diretme , su bardağını taşımak , çorabını tek başına giyinmek için direnmek gibi inat içerikli davranışlar çocuğun 'Bende Varım' deme şeklidir. Çocuğun kendisini ve çevreyi keşfe başladığı bu dönem de sıkça çoğalan 'Neden ?'  ve 'Nasıl?'  soruları benlik tanıma sürecinin gündemindedir. Bağımsızlığını ilan etmeye çalıştığı bu dönem de , çocuk ile ebevyn arasında çatışma yaşar.  Bu dönemde ebevyn , çocuğun sergilediği hiç bir davranışı kişisel algılamamalı ve içselleştirmemelidir. Çocuk bu dönemde yaptığı her davranışın temelinde kendi benliğini bulması ve çevresine bunu ıspatlaması kavramı yatar.

Ebevynler Nasıl Davranmalıdır? 

2 yaş dönemi , Egocentrism (benmerkezcilik) durumunun hakim olduğu çocukların nesnelerini veya sevdiği kişileri paylaşma kısmında zorlandığı , rekabet ve diretme kısmında ise güçlendiği dönemdir. Soyut düşüncenin henüz gelişmediği bu dönemde çocuklar duygularını tanıyamadıkları için olur olmaz yerlerde beklenmeyen tepkiler gösterebilirler. Çocuğunuz beklemediğiniz bir an da beklemediğiniz bir tepki gösteriyorsa mesela öfkeli bir davranış sergiliyorsa muhtemelen bir kaç dakika veya saat önce yaşadığı bir durum onda öfke duygusu hissetmesine sebep olmuş fakat bu duygusunu o an dile getiremediği için başka bir durum da dışa vurmayı denemiştir. Çocukların otorite kavramına karşı geldiği bu dönemde öfke nöbetleriyle baş etmek adına onu ve duygularını anlamak çok önemlidir. Çocuk anlaşıldğını hissettiği an da sizi anlamaya başlayacaktır. Bu dönem de onun duygularını anlamak adına oyunlar oynayabilir , olumsuz davranışlarıyla ilgilenmek yerine olumlu davranışlarına yönelmeniz onu doğruyu anlama konusunda destekleyecektir. Çocukların sergilediği bütün davranışlar normal , ebevynlerin endişilenmemeleri ve beden dillerini kullanarak onların duygularını anladıklarını hissettirmeleri , öfke nöbetlerinin azalmasında ve güven sağlanmasında çok önemli rol oynamaktadır. İletişim kurulan esnada onlara aynı seviyede oluyor olmak , göz kontağı kurmak ve yaşadıkları durumu küçümseme ya da garipseme yerine ona kucak açarak onu anladığınızı gösterin.

Gün içerisinde , enerjisini atması adına arkadaşlarıyla vakit geçirmesini sağlayabilir.  Hem bedensel hem zihinsel gelişimi açısından yarım günlük okul öncesi eğitime ya da oyun gruplarına dahil olmasını sağlayabilirsiniz.

Gözlemlenmesi Beklenen Gelişim Özellikleri

 Küçük kas ve büyük kasların geliştiği bu dönemde çocuk ,

*Dört adet küple kuke yapabilir.

*Kitap sayfalarını tek tek çevirebilir ,

*Gösterildiğinde '0' şeklini kopya edebilir.

*Legoları takıp çıkarabilir.

*Yardımla makas tutabilir.

*Hamurla top yapabilir.

*Tek başına merdiven çıkabilir ,

birisinin yardımıyla merdivenden inebilir.

*Hikaye dinleyebilir.

*Oyuncağını çekerek ileri götürebilir.

*Çift ayakla zıplayabilir.

*Kısa ve basit şarkılar söyleyebilir.

*1'den 3'e kadar sayabilr.

*Adını soyadını söyleyebilir.

*Basit giyeceklerini kendi çıkarabilir.

*Tuvaletini kendisi yapabilir.

*Bardağını tutup suyunu içebilir.

 

NOT: Bu gelişimsel özellikler her çocukta olmak zorunda değildir. Her çocuk biriciktir ve öğrenip algılamasıda kendisine özeldir. Genel geçer olan bu özellikler çocuktan çocuğa fark gösterebilir.

 

ınstagram : psikologbelizgoncu