18 Şubat 2002 Pazartesi


BİZE ULAŞIN



HABER İNDEKSİ



ARŞiV



YARDIM



KÜNYE



·  SON DAKİKA  
·  ANA SAYFA  
·  GÜNCEL  
·  SİYASET  
·  EKONOMİ  
·  YAZARLAR  
·  SPOR  
·  DÜNYA  
·  YAŞAM  
·  MAGAZİN  
·  SAĞLIK  
·  KADIN & MODA  
·  ASTROLOJİ  
·  OTOMOBİL  
·  ÇİZERLER  
·  BİLİM & TEKNİK  
·  TV'DE BUGÜN  
·  İŞ YAŞAMI  
·  OMBUDSMAN  
·  HAVA DURUMU  
·  CUMARTESİ  
·  PAZAR  
·  KÜLTÜR & SANAT  
·  SERİ İLAN  

 




Cüretkâr aile komedisi

"Selam Bombay" ve "Mississippi Masala" filmlerinin yönetmeni Mira Nair son Venedik Film Festivali’nde Altın Ayı alan, ayrıntılarda zengin, eğlenceli ve cüretkâr aile komedisi "Muson Düğünü" ile Türkiye’de.

     "Monsoon Wedding / Muson Düğünü"
     Evin kızı Aditi (Vasundhara Das), Houston, Teksas’ta yaşayan genç bir Hindu profesörle görücü usülü evlenecektir. Ama genç kızın aynı zamanda evli bir erkekle ilişkisi vardır ve düğün gününden önce hiç de hoş olmayan birçok aile sırrı ortaya saçılır.
     Mira Nair bitmeyen enerjisiyle ve kendi tarzında yönettiği filminde, ara ara ekibini dış mekan çekimlerinde kıpır kıpır sokaklara taşıyor. Delhi sokaklarının gerçek kalabalığını bu aile filminin fonu olarak kullanıyor.
     Size ilaç gibi gelecek filmde, 1939’dan itibaren, ailenin yeniden bir araya gelişi, düğünü ve cenazesiyle, komedi ve trajedisiyle başarıyla kurgulanıyor. Nair’in 1988’deki çıkış filmi "Selam Bombayödan sonraki en iyi filmi "Muson Düğünü". Bu film onu tekrar Hindistan’a götürüyor ama ilk filminde anlattığı alt tabakadan çok daha farklı bir çevreye.
     Film, Yeni Delhi’nin Hintçe’den çok İngilizce konuşulan, zengin ve geniş üst orta sınıf aile çevresinde geçiyor. Espri ise ‘biraz İngilizce konuş ve kültürlü bir aile ol’. Görünüşte güven içindeler ama derinlerde inatçı, statü merkezli, rahatın battığı insanlar. Ailenin bu hali muson mevsimiyle özdeşleşiyor; sıcak, rahatsız edecek derecede nemli ve her an sağanak bastıracak gibi. Hint kökenli ailenin çocukları dünyanın dört yanına dağılmış; Avrupa, Avustralya, Ortadoğu ve Amerika Birleşik Devletleri. Batı kültürü ve kendi geleneksel kültürleri arasında kalmışlar.
     Aile, işadamı Lalit Verma’nın tatlı kızı Aditi ile, Houston Teksas’ta yaşayan başarılı mühendis Hermant’ın düğününde bir araya geliyor. Bu görücü usulü evlilikte, çift tamamen masum. Televizyon yapımcısı Aditi’nin bir talk show sunucusuyla ilişkisi var, yakışıklı Hermant ise kendini bir Hindu’dan çok Teksaslı gibi görüyor.
     Oyunculuk ve roller arası etkileşim örnek niteliğinde, ancak buna rağmen Nair bazı ayrıntıları hemen vermediğinden, çeşitli ilişkileri çözmek biraz zaman alıyor; damadın da bizimle paylaştığını itiraf ettiği bir zorluk... Ama baştan itibaren, bu dünya ve onun çelişkileri bizi büyülüyor.
     Filmin eğlencesinin çoğu keskin küçük gözlemlerle ve zekice yerleştirilmiş parçalarla sağlanmış. Ama filmde altı çizilen temalar, yerelliğini kaybediş ve tüketim toplumuna anlam kazandırabilmek için eskiye tutunma. Ailenin günahkârı ise kendinden emin, yakışıklı ve gelinin babası dahil herkesin sırtını dayadığı cömert Tej Amca.
     Amcayla ilk kez, öksüz bir kuzenin Amerika’da yaratıcı yazı eğitimi almak isteğini içeren, Booker Ödüllü bir milyoner olabileceğini iddia eden, edebi ihtirasını anlattığı bir nişan partisinde karşılaşıyoruz.
     Tej Amca hemen eğitim masraflarını karşılamayı önerir, ama kuzen zor bir durumun içindedir. Yavaş yavaş, Tej’in iflah olmaz bir pedofil olduğu açığa çıkıyor, fakat parasını almak ve görünüşü kurtarmak için çevresi bu duruma göz yumuyor. Peki gelinin ahlâklı babası Lalit ne yapacak? Olanlara göz mü yumacak, ekonomik sıkıntıları göze alıp Tej’i ele mi verecek?
     Bu gerçekten çok kritik bir karar ve Nair kararın ne olduğunu, ailenin asıl üyeleri düğün fotoğrafı için yan yana geldiklerinde, fotoğrafçı tam "Ne sevimli bir aile" dediği anda açık ediyor.
     
•  Yönetmen: Mira Nair
•  Senarist: Sabrina Dhawan
•  Görüntü: Declan Quinn
•  Müzik: Mychael Danna
•  Oyuncular: Nasreddih Şah, Lillete Dubey, Vasundhara Das, Parvin Dabas, Rajat Kapoor.
     
     
Altın Aslanlı tek kadın
     Kocaman kapkara bir çift gözle özdeştir Mira Nair’in sineması. Yönetmene 1988 Cannes Film Festivali’nde Altın Kamera kazandıran ilk filmi "Selam Bombayödaki teni esmer, bahtı kara yoksul Hintli çocukların gözleri.
     Bhubaneshwar, Orissa’da bir memur ailesinin kızı olarak dünyaya gelen Nair, İrlanda Katolik Okulu’nu bitirdikten sonra Delhi Üniversitesi’nde oyunculuk eğitimi aldı. Ardından Harvard’a gidip sosyoloji öğrenimi gördü. Ancak birikimini belgeselci olarak değerlendirdi.
     ABD’de yaşayan Hint toplumu içinde korunmaya çalışan katı gelenekçi yapıyı yerdiği, Hintli kızla Afrikalı erkeğin aşk öyküsünü anlattığı ikinci filmi "Mississippi Masala"da Denzel Washington başrollerden birini üstlendi. Nair’in Hint kültürünün dışına 1995 yapımı "Perez Ailesi" zengin kadrosuna rağmen başarılı olamadı. Erotik edebiyatın başyapıtlarından Hint aşk kitabı "Kama Sutra"nın masalsı uyarlaması güzel kadınlar, süslü giysiler ve romantik mekânlarla dolu göz alıcı ama kof bir film olarak değerledirildi. Ancak Nair pes etmedi. "Muson Düğünü"nde ilk iki filmindeki otantik içeriği tutturup Altın Aslan kazanan ilk kadın yönetmen unvanını hak etti. Şu sırada Berlin Film Festivali jürisine başkanlık ediyor.
     
•  "Atlantis: Kayıp İmparatorluk", "Gizemli Yabancı" ve "Çılgın Konuklar" filmlerinin eleştirileri





 KÜLTÜR & SANAT


Cüretkâr aile komedisi
Çok dinlenenler
Haberiniz olsun
Çok izlenenler
Çok okunanlar
Haftanın filmleri
Sokağın şiddeti
"Kuş dili mi konuşacağım?"
İş Kule bakireleri
Chomsky neden geliyor?
İz bırakan adam anlatıyor
Alpay eylülü beklemedi
Her eve lazım!
Dergilerde ne var ne yok
Gençler ve kısaları
Almanlar’dan Anadolu dersleri
Oryantalizm cevap peşinde
Tecridi ifade imkânsız
Renkçi ressamın desenleri
Ara’da devam
Bir kaybetme oyunu
"Dedikodulu bir hikâyem yok"
Şoförlükten starlığa
Şehir mobilyaları gelişiyor
İki edebi kaynak
Sevgiden heykeller
Sayılardan heykele
"Requiem"
Geyiğe fon
Haftanın albümleri
Eski rockçılar yeni plaklar
Hitler dizisi
Hayat atölyesi
Kim haklı - kimin hakkı?
"Bozgunda Fetih Rüyası"
Yeni yayınlar


 SAYFA BAŞI 





© 2002 Milliyet