24 Ekim 2002 Perşembe


BİZE ULAŞIN



HABER İNDEKSİ



ARŞiV



YARDIM



KÜNYE



·  SON DAKİKA  
·  ANA SAYFA  
·  GÜNCEL  
·  SİYASET  
·  EKONOMİ  
·  YAZARLAR  
·  SPOR  
·  DÜNYA  
·  YAŞAM  
·  MAGAZİN  
·  SAĞLIK  
·  KADIN & MODA  
·  ASTROLOJİ  
·  OTOMOBİL  
·  ÇİZERLER  
·  BİLİM & TEKNİK  
·  TV'DE BUGÜN  
·  İŞ YAŞAMI  
·  OMBUDSMAN  
·  HAVA DURUMU  
·  CUMARTESİ  
·  PAZAR  
·  KÜLTÜR & SANAT  
·  SERİ İLAN  

 



Zamansız bir sergi

Utku Varlık, hâlâ Borges ile düşsel kanka. Zamanlararası dolaşmayı sürdürüyor. "Geleceğe Dönüş" filminin meşhur profesörünü andırıyor. Bir geçmişe, bir geleceğe gidip duruyor.

     AYŞE SU SEL

     Hiçbir zamana sığmamak ya da tüm zamanlarda bulunmak! İşte tüm mesele bu. Daha doğrusu ressam Utku Varlık’ın tüm meselesi bundan ibaret. Zamanı görmek istiyor. Zamana dokunmak ve dokundurmak istiyor. Bu yüzden fantastik mekânlardan oluşan resimleri, "Geleceğe Dönüş" filmleri gibi izleyiciye her sergiden sonra "Acaba bu sefer nereye doğru bir yolculuk yapacağız" diye sorduruyor. Ama bildiğiniz gibi "Geleceğe Dönüş" filmlerinin meşhur profesörünün sağı solu belli olmaz. Ve işler birbirine - zamanlar da dolayısıyla - karışır. İşte Utku Varlık’ın her sergisinde yaşanan tam da bu. Bu sefer filmin ya da şöyle diyelim, maceranın adı, "Intemporel". Macera, "Dünyaların Sonuncusu"nda geçiyor. "Dünyaların Sonuncusu"nun hükümdarı Işık. Maceranın en heyecanlı anı, dev resim "Intemporel Üçlemesi"nde saklı. Üçlemede "Dünyaların Sonuncusu"nun tüm kahramanlarının yüzlerini rahatlıkla seçiyor, gerçekten kim olduklarının farkına varabiliyorsunuz. Böylelikle maceranın gizemi biraz olsun hükümdar Işık’ın da sayesinde aydınlanıyor, çözülüyor.
     Bakın, bu yeni macerayı şair Engin Turgut nasıl anlatıyor:
     "Bir de kim olduğumuz hatırlasak? Sahi ışıktan başka neyiz ki biz? Sahi Nebula’da ne bulacaktık ki kendimizden başka? Işığın ölüsünü göreyim ki, Utku Varlık denilen ressam, sonsuz olana doğru kanat çırpan gümüşten bir kuş değildir de nedir? Sonsuz olanı şaşırtarak aynanın içinden geçelim, kristal bir kainat her gün ruhumuzu fena sarsıyor."
     Resimlerinin baş kahramanı Işık için Utku Varlık ise şunları söylüyor:
     "Işık çok uzak bir yolcu. İki bilinmeyen, doğum öncesi ve ölüm sonrası arasındaki bilmeceyi belki çözmemize yardımcı olabilir kanısındayım. Gerçekte iki karanlık noktanın arasında bulunan insanoğlu durmadan aydınlatıyor ve bilgi taşıyor. Ve anti madde olarak hayatımızın her yanında. Bize gelip dokunan, yol gösteren bir mesajcı aynı zamanda. Ben ışık ressamlarını severek işe başladım. Resmin öncel dairesinde ışığın bir malzeme şeklinde resme kaynak olmasıyla ışığın aydınlattığı volümlerden yola çıkarak ilerledim. Bana ışık tutan ressamlar çağın ışık ressamlarıdır."
     Varlık’ın izleyiciyi sürüklediği fantastik maceralarındaki görüntüleri, Turgut, imaj bahçeleri olarak tanımlıyor. Bu imaj bahçelerinde gerçekten her türden doğaüstü varlığa ve doğaya ait gizeme rastlayabiliyorsunuz. Efektlerinin bu kadar kurgusal olmasına neden de büyük ihtimalle Varlık’ın yıllardır resimlerinde kullandığı ve vazgeçmediği tekniği. Bilindiği gibi Utku Varlık, Tampera adı verilen ortaçağ resim geleneğinde ressamların kullandığı bir boya türünü kullanıyor.
     Tekrar Utku Varlık’ın son macerasına dönersek... Zihinler ve zamanlararası duygusal yolculuklar yapmak isteyenler için ideal. Bizden söylemesi. Üstelik bu profesörün düşsel kankasının Borges olduğunu da hatırlatalım. "Anı, büyük bir tutkuyla zaman dışına kayıyor," diyen Borges’in...
     
     Intemporel Resim Sergisi
     4 - 31 Ekim
     İş Bankası Parmakkapı Sanat Galerisi
     (0212) 244 20 21
     




 KÜLTÜR & SANAT


Aşk bazen de vazgeçmektir
Çok dinlenenler
Haberiniz olsun
Çok izlenenler
Çok okunanlar
"Her yazar önce bir dil işçisi"
Şeytanın gör dediği...
"Budala" ile yeniden Dostoyevski
Deliler, şairler ve devrim
Taşınabilir sözlük
İki kutuluk külliyat girişimi
Akbank’a taze kan
İstanbul’dan Tuileries Bahçeleri’ne
Zamansız bir sergi
Necmi Zekâ ve diğer tanıklar
Sokakta plastik obje edası
"Aile gailedir!"
"Politik bir şey yapardım ama..."
Genç âşıkların zaferi
Tiyatroda sanat - demokrasi ilişkisi
Adrenalin fıskiyesi
Yılın en iyisi
Aya İrini’de Mozart ve Holst
Dört altın yıl
"İbrahim Tatlıses öldüğü an bitecek"
Rastlantılar ve mucizeler
Samatya ve Semaver Kumpanya
Hayat atölyesi
"Aldatma"nın bilimsel açıklaması
Yeni yayınlar


 SAYFA BAŞI 





© 2002 Milliyet