24 Ekim 2002 Perşembe


BİZE ULAŞIN



HABER İNDEKSİ



ARŞiV



YARDIM



KÜNYE



·  SON DAKİKA  
·  ANA SAYFA  
·  GÜNCEL  
·  SİYASET  
·  EKONOMİ  
·  YAZARLAR  
·  SPOR  
·  DÜNYA  
·  YAŞAM  
·  MAGAZİN  
·  SAĞLIK  
·  KADIN & MODA  
·  ASTROLOJİ  
·  OTOMOBİL  
·  ÇİZERLER  
·  BİLİM & TEKNİK  
·  TV'DE BUGÜN  
·  İŞ YAŞAMI  
·  OMBUDSMAN  
·  HAVA DURUMU  
·  CUMARTESİ  
·  PAZAR  
·  KÜLTÜR & SANAT  
·  SERİ İLAN  

 



Tiyatroda sanat - demokrasi ilişkisi

Viyana, "Kontext: Europa 2002" başlığıyla sunulan uluslararası görsel - gösterim sanatları festivaline ev sahipliği yapıyor. Augenblicks’in kurucusu, genel sanat yönetmeni ve festivalin konseptini oluşturan ise bir Türk: Gül Gürses.

     TÜREL EZİCİ

     Bu yıl üçüncüsü gerçekleştirilen ve Avrupa Birliği Komisyonu’nun desteklediği "Kontext: Europa 2002öde çağdaş sanat disiplinlerinden ilginç örnekler yer alıyor. Yunanistan, Türkiye, Romanya, Makedonya, Bulgaristan, Slovenya, Yugoslavya, Saraybosna, Almanya ve Avusturya’dan yaklaşık elli sanatçı ve sanat yorumcusunun katılımıyla 9 Ekim’de başlayan festival, 27 Ekim’de sona erecek.
     Bu geniş çaplı sanat arenasının düzenleyicisi Theater des Augenblicks, devletten ödenek alan özel bir tiyatro ve Viyana’nın önemli sanat odaklarından biri. Augenblicks’in kurucusu, genel sanat yönetmeni ve "Kontext: Europa 2002" nin konseptini oluşturan ise bir Türk: Gül Gürses. Gürses, yaklaşık yirmi yıldır Viyana’da yaşıyor. Tiyatrosunda kültürler - uluslararası projeler gerçekleştiriyor. Geçen sezon soluğumuzu tutarak izlediğimiz Jerzy Grotowski - Thomas Richards Atölyesi’nin "Kalan Tek Nefes" adlı performansını Türkiye’ye getiren Gül Gürses, geçmişte kendi yönettiği "Guernika" adlı oyunla İstanbul Tiyatro Festivali’ne de katılmıştı.
     "Kontext: Europa 2002önin teması Güney - Doğu Avrupa kimliği, cinsel kimlikler ve roller, etnik sorunlar ve azınlıkların uyumluluğu üzerinde odaklanıyor. Bu tema çerçevesinde festivalde yer alan çalışmaların bir tartışma platformu yaratması; platformdan çıkacak sonucun kurumların ve ülkelerin yaklaşımlarını, bireysel - toplumsal uyum açısından pozitif yönde etkilemesi umut ediliyor.
     Film yönetmeni Kutluğ Ataman ve müzisyen Mercan Dede (Arkın Ellen) "Kontext: Europa 2002" nin Türkiye ayağını oluşturan sanatçılar. Mercan Dede Augenblicks’te oluşturulan özel mekanda bir müzik - performans sunumu; Kutluğ Ataman ise Berlin’de yaşayan bir Jamaikalı’nın yabancılaşma - uyum sorununu öyküleyen "It’s Vicious Circle" (Fasit Daire) isimli bir video enstalasyon çalışmasıyla projede yer alıyor. "Sanatçı Portreleri" bölümünde Viyana’da yaşayan Yiğithan Yenicioğlu, Saraybosna ve Sırbistanlı iki sanatçıyla birlikte hazırladığı, obje sanatçısı Aziz Tavil’in ürünlerini, sanat yaşamını konu alan bir belgeseli sunuyor.
     Festivalin "Performans" bölümünde Yugoslavya "Drakula Projesi" ve "Ordo Virtutum"; Bulgaristan "The Garden of the Singing Ficuses"; Almanya ise "Kalea" ile yer alıyorlar. Ev sahibi Theater des Augenblicks de "Grobe Mahlzeit" ile prömiyer yapıyor.
     Festivalin ana mekânı olarak Viyana’da çeşitli alt kültürlerin bir arada yaşadığı "Gürtel" bölgesi seçilmiş. Etkinlikler, bölgedeki bir hat üzerinde çeşitli istasyonlardan oluşan alternatif mekânlarda gerçekleştiriliyor. Tiyatro gösterimleri, görsel sanat çalışmaları, Balkanları konu alan belgesel ve kısa filmler, festivalin temasını içeren forumlar için bu mekânlar dışında, Augenblicks’in özel bir mimari tasarımla düzenlediği kendi binası da kullanılıyor.
     Eleştirmen ve eğitimci olarak "Türkiye’de Kültürlerarası İlişkide Tiyatronun Yeri ve Demokratik İşlevi" başlıklı bir bildiri ile katılacağım bu arenada hayli zorlanacağımı düşünüyorum... Ne dersiniz? Neyse ki 29 Ekim’de, Brüksel’de Sezen Aksu’nun "Avrupa Hareketi 2002" kapsamında vereceği konseri, ülkemizde sanat - demokrasi ilişkisinde kat edilen önemli bir mesafe olarak örnekleyebileceğim! Ya tiyatroda?
     




 KÜLTÜR & SANAT


Aşk bazen de vazgeçmektir
Çok dinlenenler
Haberiniz olsun
Çok izlenenler
Çok okunanlar
"Her yazar önce bir dil işçisi"
Şeytanın gör dediği...
"Budala" ile yeniden Dostoyevski
Deliler, şairler ve devrim
Taşınabilir sözlük
İki kutuluk külliyat girişimi
Akbank’a taze kan
İstanbul’dan Tuileries Bahçeleri’ne
Zamansız bir sergi
Necmi Zekâ ve diğer tanıklar
Sokakta plastik obje edası
"Aile gailedir!"
"Politik bir şey yapardım ama..."
Genç âşıkların zaferi
Tiyatroda sanat - demokrasi ilişkisi
Adrenalin fıskiyesi
Yılın en iyisi
Aya İrini’de Mozart ve Holst
Dört altın yıl
"İbrahim Tatlıses öldüğü an bitecek"
Rastlantılar ve mucizeler
Samatya ve Semaver Kumpanya
Hayat atölyesi
"Aldatma"nın bilimsel açıklaması
Yeni yayınlar


 SAYFA BAŞI 





© 2002 Milliyet