Sık Kullanılanlara Ekle   Açılış Sayfası Yap   İletişim    Kurumsal 08 Eylül 2005 / Perşembe  
   Milliyet Online    Emlak    Arabam    Kariyerim    Cumartesi    Pazar    Ege    Seri İlanlar 
   
 » Detaylı Arama

  SON DAKİKA
  ANA SAYFA
  YAZARLAR
  SİYASET
  EKONOMİ
  FİNANS
  DÜNYA
  SPOR
  GÜNCEL
  YAŞAM
  MAGAZİN
  ASTROLOJİ
  TEKNOLOJİ
  HAVA DURUMU
  OMBUDSMAN
  ÇİZERLER
  Bilişim
  Eğitim
  TV Rehberi
  Tatil
Haber İndeksi Arşiv Haberci Üyelik Bülten
Karşı konulmaz bir tat

Çikolata insanın kendini iyi hissetmesini sağlar, mutluluk verir. Ancak aynı zamanda içeriğinde çok fazla şeker bulunduran, kalorili bir yiyecektir

tkumeli@milliyet.com.tr


Çikolata özellikle çocukların yoğun ilgisini çekmekle birlikte aslında her yaş grubu için keyif verici bir yiyecek maddesidir. Çikolata polifenol diye adlandırılan ve içinde procyanidins, epicatechin, catechin olan antioksidan bileşim dizileriyle doludur. Meyve, sebze, şarap ve çay da polifenol içerir, fakat çikolata ve kakaodaki miktar oldukça fazladır.

Sadece lezzetli değil, yararlı da
Çikolata sadece muhteşem lezzetli bir yiyecek değil, aynı zamanda yararlı da. Kanseri önlemede, kalp hastalıklarını engellemede, bağışıklık sistemini kuvvetlendirmede rol oynadığı belirtiliyor. Duygusal anlamda da kendimizi iyi hissetmemizi sağlıyor. Kanın akışkanlığını artırdığı, damarları açtığı, metabolizmanın ürettiği kalp hastalıkları ve kansere yol açan zararlı moleküllerle savaşma gücünü artırdığı da biliniyor.
Kaliforniya Üniversitesi'nde yapılan bir araştırmaya göre, çikolatada bulunan flavonoid bileşimi damar kaslarını rahatlatıyor ve damarları daha fazla açıyor. Buenos Aires Üniversitesi'nde yapılan bir araştırmada ise, çikolata yiyenlerin damarlarında serbest radikallerin yol açtığı zararların, çikolata yemeyenlere oranla daha az olduğu bulundu.

Neden karşı konulamaz?
Kızgın ya da depresifken biraz çikolata yiyince, kendimizi daha iyi hissederiz. Çünkü çikolata phenethylamine (PEA) içerir. Bu madde sinir sistemini uyarır, ağrıları dindirir ve insanın kendini daha iyi hissetmesini sağlar.
Çikolata aynı zamanda uyarıcı ve keyif vericidir. Çikolata beyindeki serotonin seviyesini artırır ve mutluluk hissi verir. Kadınlar bu konuda daha duyarlıdır.

Kalori ve şeker durumu
Acaba aşırı çikolata tüketmek zararlı mı? Bu sorunun yanıtı, kilo aldırıcı bir özelliği olduğu için, ne yazık ki evet. Çünkü çikolata, içeriğinde çok fazla şeker bulunduran, oldukça kalorili bir yiyecek. Tabii bu çikolatanın çeşidine de bağlı. İyi kalite çikolatalar kakao yağından yapılır ve kullanılan diğer doymuş yağlara nispeten yaklaşık üçte bir daha az kalorilidir. Doymuş yağlar kötü kolesterol (LDL) içerdiğinden kandaki kolesterol miktarını yükseltir. Ancak tüm çikolataların kakao yağından yapılmadığını unutmamak gerekir. Özellikle bitter çikolata, daha az doymuş yağ içerdiği için daha doğru bir tercihtir.
Çikolatadaki şeker miktarı oldukça yüksektir. İçindeki işlenmiş şeker kandaki şeker seviyesini yükseltir ve kilo yapar. Diyabetik olanları, çikolatadan vazgeçemeyen ama şeker almak istemeyenler için alternatif olabilir. Çikolata aynı zamanda uyarıcı bir madde olan kafein içerir.

Sağlıklı bir yiyecek mi?
Çikolata sağlık için gerekli birçok mineral, kalsiyum, fosfor, magnezyum, demir, çinko, polifenol ve bakır içerir. Ancak yapısındaki yüksek şekeri ve kaloriyi de göz ardı etmemek gerek. Çikolata tüketimi konusunda da aşırıya kaçmamalı ve sağlıklı beslenmenin en önemli koşullarından birinin bu olduğunu asla unutmamalıyız.


haftanın öğüdü

Şekerli yiyeceklerin diş sağlığına etkisi
Bisküvi, şeker, çikolata, kola gibi her an elimizin altında olan bu gıdalar dişlerin üzerine yapışıp kalan ve asit oluşturan maddeler oldukları için günümüzde diş çürüğü artışının başlıca nedenleri olarak kabul edilmektedirler. Bunları tamamen kesmek değil, ancak belirli bir düzen içinde tüketmek diş çürüğünün önlenmesi için gereklidir.




haftanın besini

Polifenol
Polifenolün vücut üzerinde birçok etkisi olduğu belirtiliyor. Polifenol bir çeşit antioksidan. Antioksidanlar çevre kirliliği, sağlıksız beslenme, alkol, uyuşturucu ve sigara ile vücuda verilen zarara karşı hücrelerin dirençlerini artırmaya yarıyor. Çünkü bu gibi etkenler hücrelere zarar verip kansere neden olabilir, vücut sisteminin yaşlanmasını hızlandırırlar. Polifenol kardiyovasküler hastalıkların önlenmesinde de yardımcıdır. Kakao polifenolü kanın incelmesine yardımcı olup pıhtılaşmayı engellediği için kalp krizi ve felç geçirme riskini düşürür. Ayrıca yapılan çalışmalar, kakao polifenolün aynı zamanda bağışıklık sisteminin kuvvetlenmesinde de etkin rol oynadığını ortaya koyuyor.






PAZAR
"Bayraktarlık hoşuma gitmiyor"
"Hangi dizi tutar hangisi tutmaz, ben de bilemiyorum"
Asırlık tekneleri yaşatıyor
"Kayseri'de 36 çeşit mantı yapılıyor"
Türkiye'nin ilk kuş gribi tatbikatı
Türk rock müziğinde bir Mona Lisa...
Organik sebze ve salatalar 24 saatte kapınızda
SAĞLIK HABERLERİ
Herkes oynayacak
Diplomalı punk'çıların gövde gösterisi
Ege kasabası tadında bir Karadeniz köyü: Şile
Karın deşen mafya
Başak burcundaki yeniay neler getiriyor?
Simi'nin adı Göcek'in tadı var
Cazibenin yeni kuralları
1955 yılı eylülü
Karşı konulmaz bir tat
Barış... Mümkün mü?
Mike Hammer'in Romalı atası
Meke Gölü
Üzümlerimiz elden gidiyor!





Ahmet Turhan Altıner
Hakan Kırkoğlu
Ali Rıza Kardüz
Nevsal Alevli
İlber Ortaylı
Taylan Kümeli
Tuba Akyol
Ülkü Tamer
Yalvaç URAL
Mehmet Yalçın

© 2005 Milliyet