Sık Kullanılanlara Ekle  Açılış Sayfası Yap  Sitene Ekle  İletişim    Kurumsal 27 Ocak 2006 / Cuma  
   Milliyet Online    Emlak    Arabam    Kariyerim    Cumartesi    Pazar    Ege    Seri İlanlar 
   
 » Detaylı Arama

  SON DAKİKA
  ANA SAYFA
  YAZARLAR
  SİYASET
  EKONOMİ
  FİNANS
  DÜNYA
  SPOR
  GÜNCEL
  YAŞAM
  MAGAZİN
  ASTROLOJİ
  TEKNOLOJİ
  HAVA DURUMU
  OMBUDSMAN
  ÇİZERLER
  Bilişim
  Eğitim
  TV Rehberi
  Tatil
Haber İndeksi Arşiv Haberci Üyelik Bülten
Tavuk ve yumurta yerine balık, kırmızı et ve baklagil

Her türlü "güvenlidir" sözüne rağmen kuş gribi nedeniyle tavuk ve diğer kanatlı hayvanları yemeyenler var. Peki bunlardaki proteinler başka hangi besinlerde bulunuyor?

ELİF BERKÖZ

Kuş gribi nedeniyle herkes tedirgin. Vakalarının artmasıyla ve hastalığın farklı şehirlerde ortaya çıkmasıyla birlikte kanatlı hayvanlar ve yumurta tüketimi giderek azalıyor. Tavuk, hindi gibi etlerin fiyatları düşüyor. Balık ve kırmızı etin fiyatı ise yükselişte. Doktorlar entegre tesislerde üretilen tavuk ve yumurtaların doğru pişirildikten sonra hastalık yaratmayacağını söylüyor. Yine de çoğu kişi buna güvenemiyor. Biz de dört hastanenin diyetisyenine tavuk, hindi ve yumurta gibi besinlerden aldığımız proteini başka hangi gıdalardan karşılayabileceğimizi sorduk. Diyetisyenler kuş gribi nedeniyle bu besinleri yemeyi bırakanlar için alternatifleri sıraladı. Bu alternatifler arasında balık ön sırada.


"Yemeklerinize ayran ve cacığı ekleyin"
Sevgi Neylan Bakım (Metropolitan Florance Nightingale Hastanesi diyetisyeni)
Mercimek, kuru fasulye ve diğer kuru baklagiller protein yönünden zengindir. Tavuk yemeyi bırakanlara balık tüketmelerini tavsiye ediyorum. Kalp hastalarına eskiden tavuk yemelerini söylerdik, şimdi onlara balığı öneriyoruz. Kırmızı et de tercih edilebilir ama çok fazla tüketmemek lazım. Çünkü dezavantajları var. Kırmızı et çok yağlıdır, kolesterol bakımından zengindir. Yumurtadaki proteini başka hayvansal ürünlerden mesela süt, yoğurt ve peynirden alabilirsiniz. Hem yoğurdu hem sütü yemeklerde daha fazla kullanmaya başlayabilirsiniz. Mesela öğünlerinize ayran ve cacığı ekleyebilirsiniz. Yoğurt çorbası ve sütlaç da seçeneklerden ikisi.




"Tavuk etine en yakın kırmızı et danadır"
Seren Aksüs (Alman Hastanesi diyetisyeni)
Beyaz et protein kaynağı ürünler arasında önemli bir yere sahip. Tavuk ve kanatlı hayvanlar yerine yağ oranı tavuk kadar düşük olan balığı koyabiliriz. Balıkları fırında veya ızgarada pişirmek, una bulamak veya kızartmaktan daha doğru olur. Kırmızı etten de tavuktan alamadığımız proteini karşılayabiliriz. Koyun ve kuzu eti gibi çok yağlı etleri tavsiye etmiyorum. Tavuğun yerine sakatatlar ve salam, sosis, sucuk gibi şarküteri ürünleri de yenmemeli. Tavuk etine en yakın kırmızı et yağsız olduğu için dana etidir.
Kuru baklagillerden de protein alınabilir. Balık veya et alım gücü olmayan aileler için de uygun bir seçenek. Mercimek, nohut, kuru fasulye, barbunya protein kalitesi bakımdan tavuk etine yakındır. Pirinç pilavı yerine bulgur pilavı da tercih edilebilir. Ayrıca peynir de protein bakımından zengindir.





"Kalp damar hastaları kuru baklagil yemeli"
Ayşe Korkmaz (Amerikan Hastanesi Beslenme ve Diyet Bölüm Sorumlusu)
Tavuk günlük beslenmemiz içerisinde hayvansal kaynaklı protein kaynağı olarak yer almaktadır. Tavuk ile birlikte kırmızı et, balık, peynir çeşitleri de bu besin grubu içindedir. Yani tavuğun yerine bu saydığımız besinler konulabilir. Ayrıca bitkisel protein kaynağı olan kuru baklagiller de tüketilebilir. Kalp damar hastalığı olan kişiler kırmızı ete ağırlık vermek yerine kuru baklagillerden yapılan yemekleri tercih etmeli.




"Haftada iki kez kırmızı et yeter"
Şengül Sangu (Acıbadem Sağlık Grubu Beslenme ve Diyet Uzmanı)
Tavuk ve hindi hayvansal gıda olarak protein açısından zengindir. Proteine sahip diğer hayvansal gıdaların başında kırmızı et geliyor. Ancak içeriğindeki doymuş yağ oranı, kırmızı eti dezavantajlı besin kategorisine sokuyor. Bu yüzden çok yoğun şekilde tüketmemek lazım.
Balık tüketimini artırmak iyi olur. Proteini süt ve süt ürünlerinden ve kuru baklagillerden de alabiliriz.
Yumurtadan alamadığımız demir ve proteini dengelemek için kurubaklagiller ve kırmızı etten yararlanabiliriz. Tavuktan vazgeçenler haftada iki gün kırmızı et, 3-4 gün balık ve iki gün kuru baklagilleri alarak protein ihtiyaçlarını karşılayabilirler. Ancak kırmızı et yiyeceklere yağsız dana etini öneriyorum.





PAZAR
"Setteki herkes beni gerçek Çingene sandı"
Ipod uyumlu yatak, ceket, iç çamaşırı...
Tavuk ve yumurta yerine balık, kırmızı et ve baklagil
"Derviş hem matrak hem çok ciddi bir adam"
30 yıl sonra öğrencilerle buluşma
Yeniden Berlin
Kaplıcaları ve köftesi meşhur
Metalin parlayan yüzü
Golf şampiyonası sonuçlandı
En büyük mutfak ansiklopedisi Türkçede
Bize de mi vize, Niko!
Damarlara basan film
Çubuklu Kevsercik'in çileli yaşam hikayesi
10 yılda olgunlaşmış
Mutfağımızda hareket var
Her derde maydanoz
"Size kadın sözü veriyorum"
"Babam ve Oğlum" ve Çağan Irmak
Tunus bile şarapta bizi solluyor!





Ahmet Turhan Altıner
Yasemin Çongar
Can Dündar
Ali Rıza Kardüz
İlber Ortaylı
Taylan Kümeli
Tuba Akyol
Yalvaç Ural
Mehmet Yalçın

© 2006 Milliyet