|
 |
|
|
Sağlıklı beslenenler vitamin ve mineral desteğine ihtiyaç duymaz
28. Espen Kongresi'nde sağlık konusunda hem yeni bilgiler paylaşıldı hem de eski bilgiler yeni araştırma sonuçlarıyla pekiştirildi
tkumeli@milliyet.com.tr
Günümüzde yanlış beslenme, vücudun kalori bombardımanına tutulması, hareketin azalması, gerekli besin öğelerini metabolizmaya katmayan gıdaların artış göstermesiyle birlikte kronik hastalıkların da sayısı artıyor. Bu da bilim adamlarını daha çok araştırma yapmaya ve bilgilerini sık sık kongrelerde meslektaşlarıyla paylaşmaya yöneltiyor.
Geçen ay İstanbul'da yapılan 28. Espen Kongresi bunun son örneklerinden biriydi. Uluslararası nitelikli bu kongre kapsamında pek çok seminer ve özel kurs düzenlendi, yeni araştırmaların sonuçları aktarıldı.
İşte bu kongrede ele alınan konulardan birkaçı...
Destek ürünleri
Sağlıklı bir yaşam tarzı ve sağlıklı beslenme alışkanlıkları olan kişilerin vitamin ve mineral desteğine ihtiyaçları yoktur.
Yaşlıların, katı vejetaryenlerin, sigara ve yüksek miktarda içki içenlerin, obezlerin, diyet yapanların, şeker hastalarının, kanser hastalarının ve emilim bozukluğu olanların düzenli biçimde destek ürünü kullanmaları gerekebilir. Örneğin bir araştırmada, multivitamin kullanımıyla birlikte kolon kanseri riskinin ilk dört yılda yüzde 25, 15 yıl sonunda ise yüzde 35 azaldığı gözlendi.
Şeker dengesizlikleri, özellikle de yüksek seyreden kan şekeri metabolik stresi artırarak kalp-damar sağlığını olumsuz yönde etkiliyor. Ayrıca LDL kolesterol seviyelerinin yüksekliği de riski artırıyor. Bu nedenle şeker hastalarında C ve E vitaminine duyulan ihtiyaç normal bireylere göre artıyor.
E vitamininin tek başına yüksek dozda kullanımı koroner kalp hastalığı açısından bir risk faktörü olabilir, bu yüzden düşük doz tercih edilmeli. Kalp hastalıklarında E vitamini tek başına değil, C vitaminiyle birlikte kullanılmalı.
Bebek sağlığı
Bebeklikten itibaren ihtiyaçlara yönelik yeterli ve dengeli beslenme kişilerin sağlıklı temellere dayalı bir yaşama merhaba demelerini sağlıyor ve pek çok kronik hastalığa karşı da önleyici bir kalkan oluşturuyor.
Emzirme bebeklerin obez olma riskini azaltıyor.
Anne sütü bebekleri ileriki yaşlarda kalp hastalıklarına karşı da koruyor.
Obezite ve fast food
Fiziksel aktivitenin azalması ve yanlış beslenme nedeniyle hızla yayılan obezite tüm yaş gruplarından bireylerin sağlığını tehdit ediyor.
Fast food ürünleri yüksek yağ içerikleriyle obezitenin önemli bir kaynağı olmaya devam ediyor.
Egzersiz birçok kronik hastalığın önlenmesine katkıda bulunuyor. Ancak bilinçsizce yapılmamalı. Bu konuda önemli olan nokta doğru sıklık, şiddet, zaman ve tipte fiziksel aktivitenin yapılması.
haftanın besini
Ara öğünler için uyumlu ikili: Süt ve ceviz
Harvard Üniversitesi'nde yapılan bir araştırma, yağsız süt içen erkeklerde, içmeyenlere oranla yüzde 23 daha az diyabet riskinin geliştiğini gösterdi. Bu araştırmanın bulgularını destekleyen bir İskandinav çalışması ise süt içeriğindeki proteinlerin karbonhidrat içerikli öğünlerde insülin salınımını artırdığını ve kan şekeri seviyelerini düşürdüğünü ortaya koydu.
Avustralyalı araştırmacıların gerçekleştirdiği bir başka araştırmada ise her gün az miktarda (yarım avuç içi) ceviz yiyenlerin, omega 3 içeriğinden fayda sağladıkları ve şeker hastaları için büyük tehlike olan kalp hastalıkları riskini azalttıkları saptandı.
haftanın öğüdü
Uykuyu ihmal etmeyin
Boston Üniversitesi'nde yapılan bir çalışmada, az uyuyan bireylerin, günde yedi-sekiz saat uyuyanlara oranla yüzde 66 daha yüksek diyabet riski taşıdığı gözlendi. Çalışmayı yapan bölümdeki profesörlerden Daniel J. Gottlieb'in açıklamalarına göre, az uyuyan bireylerde ortaya çıkan adrenaline benzer bileşikler insülin direncine neden oluyor.
|
|
|

|