Amazon, 1 trilyon dolar piyasa değerine ulaşan ikinci şirket oldu

05.09.2018'de eklendi05.09.2018-13:55 'de güncellendi
Dünyanın en değerli ikinci şirketi olan Amerikalı e-ticaret ve perakende devi Amazon'un piyasa değeri 1 trilyon dolara ulaşırken, şirketin Türkiye pazarına yakın zamanda girmesi bekleniyor.

Amazon, Amerikalı teknoloji devi Apple'ın piyasa değerinin 2  Ağustos'ta 1 trilyon dolara tırmanmasının ardından salı günü bu seviyeye ulaşan  ikinci şirket olurken, dünyanın en zengin milyarderi olan Amazon kurucusu ve Üst  Yöneticisi (CEO) Jeff Bezos'un serveti de 167 milyar doların üzerine çıktı.

Türkiye e-ticaret ve perakende piyasasına gelecek aylarda girmesi  beklenen Amazon'un, tüketicilere farklı seçenekler ve üreticilere ek satış  imkanları sunması, Türkiye ekonomisine de yatırım ve istihdam açısından katkı  yapması öngörülüyor.

Tüketici ve üreticilere imkanlar

Dünya genelinde 15 ülkede faaliyet gösteren Amazon'un Türkiye'de  faaliyete başlamak için İstanbul'da merkezini kurmayı amaçladığı ve bunun için  alan aradığı mart ayında bildirilmişti.

İstanbul Levent'te ofis açarak hazırlıklarına başlayan Amazon,  Türkiye'deki önemli markalarla anlaşmalarını tamamlayarak test çalışmalarına  başladı.

Gelecek aylarda Türkiye'de faaliyetlerine başlaması beklenen Amazon'un  perakende sektöründe rekabeti arttırması tahmin ediliyor.

Tüketicilere farklı kategorilerde milyonlarca ürüne erişim olanağı ve  kargo hizmeti sağlayan Amazon'un, üreticilere de farklı pazarlama ve satış  imkanları sunması öngörülüyor.

ABD'deki ikinci merkez için 5 milyar dolar yatırım

Dünyanın en fazla gelir elde eden internet şirketi olan Amazon,  ABD'nin en fazla iş veren ikinci şirketi konumunda bulunurken, ülkede bugüne  kadar yaptığı toplam yatırım ise 160 milyar doların üzerinde bulunuyor.

Merkezi ABD'nin Seattle kentinde bulunan Amazon, ülkede ikinci  merkezini kurmak için farklı kentleri değerlendirmeye devam ederken, yerel  ekonomiye yapacağı katkı için Amerikan şehirleri birbirleriyle yarışıyor.

Amazon verilerinden derlenen bilgilere göre, şirketin  Seattle kentindeki 33 binasında 45 binden fazla çalışanı bulunuyor. Bu kente 3,7  milyar dolarlık altyapı yatırımı yapan firmanın şehre yaptığı diğer doğrudan  harcamalar ise 1,4 milyar dolara ulaşıyor.

Amazon'un Seattle kentine yaptığı yatırımlar sayesinde şehre dolaylı  yoldan 38 milyar dolarlık yatırım, kişisel gelirlere de 17 milyar dolarlık katkı  gerçekleşirken, şirket sayesinde kentte 53 bin kişilik ek istihdam yaratılmış  durumda.

Dünya genelinde 560 binden fazla çalışanı olan Amazon'un net karı bu  yılın ikinci çeyreğinde 2,5 milyar dolar olurken, söz konusu miktar şirket  tarihinde bir çeyrekte elde edilen en yüksek net kar olarak kayıtlara geçti.

Böylece, Amazon'un net karı üç çeyrek üst üste 1 milyar doların  üzerinde gerçekleşirken, şirket bu yılın ikinci çeyreğinde geçen senenin aynı  dönemine göre gelirini yüzde 39,4 artışla 52,89 milyar dolara çıkardı.

İki günde ücretsiz kargo

Dünya genelinde nisan ayı itibariyle 100 milyondan fazla "Prime" üyesi  bulunduğunu belirten Amazon'un en büyük gelir kaynağı ise bu alanda görülüyor.

Söz konusu üyelik sayesinde, milyonlarca ürün iki gün içerisinde  ücretsiz kargoyla Amazon kullanıcılarının evlerine ulaşıyor. Özellikle ABD'de ve  dünya genelinde ürünlere uygun fiyatla hızlı ulaşmak isteyen ve büyük marketlere  giderek vakit kaybetmek istemeyen tüketiciler Amazon'u tercih ediyor.

Ayrıca, "Prime" üyeliği sayesinde kullanıcılar Amazon üzerindeki  binlerce film, dizi ve müziğe ücretsiz ulaşabilirken, kitapların dijital  versiyonlarını çok ucuz fiyatlara kendi tabletlerinde veya Amazon Kindle  üzerinden okuyabiliyor.

Avrupa'ya 1998'de girdi

Amazon, 1994 yılında ABD'de kurulmasının ardından 1998'de İngiltere ve  Almanya'da, 2000'de ise Fransa'da hizmet vermeye başlarken, 2010 ve 2011'de  sırasıyla İtalya ve İspanya pazarlarına girdi.

Ayrıca, Hollanda ve İrlanda'da hizmet veren şirketin, Avrupa'da 50  binden fazla çalışanı bulunuyor. Bu kıtada her yıl 1 milyardan fazla ürünü  tüketicilere ulaştıran Amazon, Avrupa genelinde bin 300 dağıtım deposu kurmayı  planladığını duyurmuştu.

ABD, Kanada, Meksika, Brezilya ve söz konusu 7 Avrupa ülkesinin  dışında şirket Japonya, Çin, Hindistan ve Avustralya'da faaliyet gösteriyor.

Gıda ve eczacılık sektörüne de girdi

Amazon, haziran ayında, ABD'de internetten reçeteli tüketicilere  günlük ilaç teslimatı yapan PillPack'i satın almak için anlaşmaya vardığını  duyururken, eczacılık sektörüne de girdi. 

Geçen yılın haziran ayında Amerikalı gıda zinciri Whole Foods'u 13,7  milyar dolara satın alan Amazon, bu yılın mart ayında ise Fransa'nın en büyük  süpermarket zincirlerinden olan Monoprix ile anlaşmaya vardı.

Şirketin "Prime Now" ve "Amazon Fresh" adlı hizmetleri sayesinde  kullanıcılar ücretsiz kargoyla evlerine aynı gün veya en geç bir gün sonra gıda  ürünleri siparişleri verebiliyor.

Amazon'un gıda sektörüne girmesi tüketiciler için olumlu bir  gelişmeyken, süpermarketler, küçük ve orta ölçekli işletmeler, özellikle de  perakende şirketleri bu durumdan zarar görüyor.

Walmart'ı üçüncü sıraya itti

ABD'li yatırım bankacılığı ve varlık yönetimi firması Needham &  Company'nin Nisan 2017'deki araştırma raporuna göre, Amazon'un 2016'da Amerikan  perakende sektöründeki payı yüzde 34 seviyesindeydi.

Rapora göre, 2016'da ABD perakende sektöründe eBay yüzde 7,7'lik pazar  payıyla ikinci sırada, dünyanın en büyük perakende şirketi Walmart ise yüzde 5'in  altındaki pazar payıyla üçüncü sırada yer almıştı.

Ayrıca, rapora göre, Amazon'un Amerikan perakende sektöründeki pazar  payının 2021'de yüzde 50'ye çıkmasının tahmin edildiği vurgulanmıştı.

Kendi elektronik cihazlarını geliştirdi

Dünyanın en büyük akarsuyu olan "Amazon Nehrinden" esinlenerek adını  alan Amazon, bundan 24 yıl önce internet üzerinden kitap satışı yapma amacıyla  kurulmuştu.

Amazon kurucusu ve CEO'su Jeff Bezos, öz annesi ve üvey babasından 245  bin dolar borç alarak 1994'te Seattle'daki evinin garajında şirketin temellerini  attı.

New York borsasında salı günü hisse başına değeri 2.050 dolara kadar  tırmanan Amazon'un ilk halka arzı (IPO) 1997'de Nasdaq Teknoloji Endeksinde  gerçekleşirken, hisseleri 18 dolardan borsaya sunulan şirketin piyasa değeri de  440 milyon dolar olmuştu.

Amazon, Kasım 2000'de kendi internet sitesi üzerinden üçüncü parti  satıcıların kitap, CD, DVD ve elektronik cihaz satışı yapabilmesine olanak  sağlarken, bugün söz konusu satıcılar Amazon'un toplam satışlarının yüzde 30'unu  oluşturuyor.

Ayrıca, şirket, yıllar içinde e-ticaret alanında yetinmeyerek kendi  elektronik cihazlarını da geliştirmeye başladı.

Kullanıcıların Amazon üzerinden satın aldıkları elektronik biçimde  olan kitapların okunmasını sağlayan "Kindle" 2007'de piyasaya sürülürken, "Kindle  Fire" adlı tablet 2011'de kullanıcıların beğenisine sunuldu.

Amazon üzerindeki film, dizi ve müziklerin izlenmesi ve dinlenmesini  sağlayan "Kindle Fire TV" ile sesli komut hoparlörü "Echo" ve yazılım asistanı  "Alexa" ise 2014'te pazara sürüldü.

Amazon Echo, mayıs ayı itibariyle, Apple ve Google gibi dünyaca  markaların ürettiği sesli komut hoparlörleri piyasasında ABD'de yüzde 62'lik  pazar payıyla zirvede yer alıyor.