SKORER
PEMBENAR
CADDE
YAZARLAR

YEMEK SEÇEN ÇOCUKLAR İÇİN BEŞ ÖNERİ

.

Milliyet Haber

Benim çocuğum hiçbir şey yemiyor, bütün gün aç geziyor, vitaminsiz, mineralsiz kaldı ve boyu kısa olacak” gibi cümleler size de tanıdık geliyor mu? Kendinizden veya çevrenizden bu sözlere aşina olduğunuzu biliyorum, benim de ebeveynlerden çok sık duyduğum cümleler...

Endişelenmeyin, kaygınızı anlıyorum. Yemek yeme konusunda seçici olan çocuklarla uğraşmak, çoğu ebeveyn için büyük bir problem. 2017 yılında yapılan araştırmada, ebeveynler okul öncesi çağdaki miniklerin yüzde 14-50’sinin yemek yemeye karşı seçici olduğunu düşünüyor. Bu durumun aşırı zayıflık, halsizlik ve bağışıklığın düşmesi gibi sağlık sorunlara yol açabileceği noktasında endişelenebiliyorlar. Haksız da sayılmazlar, çünkü beslenme düzeni yalnızca belirli besinlerle sınırlı olan çocuklar, büyüme ve gelişmeleri için gerekli olan birçok besin öğesinden mahrum kalıyor. Fakat, besin seçiminde zorlayıcı davranmama son derece önemli... Çünkü, bu dönem besine karşı pozitif alışkanlık geliştirmesi ve olumlu alışkanlıklar kazanması açısından önemli bir zaman dilimi ve siz onu, o besini için zorladığınızda, direnç gelişmesine yol açabilirsiniz.

1- Besin gruplarını oyunlarla öğretin: Çocukların sağlıklı beslenmesi için dört besin grubunda bulunan çeşitli besinlerden yeterli miktarlarda ve dengeli bir şekilde tüketmeleri gerekir.
Süt grubunda yer alan süt, yoğurt; et grubunda yer alan et, tavuk, yumurta, peynir; kurubaklagiller, sebze-meyve grubu ve tahıl grubuna giren ekmek, bulgur, makarna, pirinç vb. besinlerin her öğünde yeterli miktarlarda tüketilmesi, büyüme ve gelişme açısından önemlidir. Bu yüzden miniklerin en sevdiği şeyin oyun oynamak olduğunu düşünürsek, oyunlarla dört yapraklı yoncanın ve besin gruplarının anlatılması akıllarında yer etmesine, o besini daha fazla tüketmelerine yardımcı olabilir.

2- Keşfetmesine izin verin: Çocukların sıklıkla yemekten kaçındığı besin grupları arasında sebzeler yer alır. Halbuki sebzeler, içerdikleri çeşitli vitamin, mineral, lif ve antioksidanlarla büyüme ve gelişmelerini destekleyicidir.
Amerikan Kalp Derneği (American Heart Association), miniklerin bir besini kabul etmesinin 11 kez denemeden geçtiğini söylüyor. Bu noktada eğer bebeğiniz brokoli veya karnabahar gibi sebzeleri sevmiyorsa, farklı zamanlarda deneyip o besini nasıl hissedebileceğini öğrenmesi için dokunmasına fırsat verin. Hatta imkanınız varsa, onunla beraber mutfağınızın ya da balkonunuzun bir köşesinde saksı içinde çeşitli sebzeler yetiştirebilirsiniz.

3- Mutfağa onunla girin: Çocuğunuzun öğününü planlamasına ya da hazırlamasına yardımcı olun. Yaşlarına uygun mutfak araç ve gereçleriyle öğün hazırlamak ilgilerini çekme ve o besini tüketmede kolaylık sağlayabilir.

4- Farklı tarifler deneyin: Anne sütü gibi örnek protein niteliğinde olan yumurta, çocukların tüketirken seçici olduğu besinler arasında yer alır. Bunu tek başına yemeyi sevmeyen minikler için pankeklerin içine koyabilir veya çeşitli sebzelerle muffinler hazırlayabilirsiniz.

5- Sabırlı davranın: Uluslararası Yeme Bozuklukları Dergisi’nde (International Journal of Eating Disorder) yayımlanan bir çalışmada, seçici yeme davranışının görülme sıklığı, üç yaşında yüzde 27.6’yken, altı yaşında yüzde 13.2 olduğu belirtilmiş. Bu durum, seçici yeme davranışının genellikle geçici bir durum olduğunu ve okul öncesi miniklerde normal gelişimin bir parçası olduğunu gösterir. Eğer sizin de çocuğunuz seçici yeme davranışı gösteriyorsa, yapmanız gereken en önemli şeylerden birinin de sabırlı davranmak olduğunu unutmayın.

Yazarın Diğer Yazıları

  1. Mevsimi bitmeden denemeniz gerek üç lezzet
  2. Okul dönemi çocuklar için 3 önemli öneri
  3. Porsiyon kontrolünü sağlamak için beş öneri
  4. Glutensiz beslenme ne zaman gerekli?
  5. Yağlı tohum tüketmek için üç sebep
  6. Astımı olanlar nasıl beslenmeli?
  7. Kalp sağlığınızı önemseyin
  8. YEMEK SEÇEN ÇOCUKLAR İÇİN BEŞ ÖNERİ
  9. ALZHEIMER HASTALIĞINA KARŞI KORUYUCU ÖNLEMLER
  10. İÇTİĞİNİZ ŞEKERİ AZALTIN

© Copyright 2019

Milliyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş.