SKORER
PEMBENAR
CADDE
YAZARLAR

TEK RAKİBİ THY!

Japonya’da saatte 603 km’lik hızı gören maglev trenleri, havayolu şirketlerine rakip oluyor. Henüz test aşamasında olan bu trenlerin ticarileşmesi için çalışılıyor. 2027’de, Tokyo ve Nagoya arasında hizmete girmesi hedefleniyor

EKONOMİ SERVİSİ

Japon maglev (manyetik raylı) treni saatte 603 kilometreyle yeni hız rekorunu kırdı. Tren, Fuji Dağı’nda yapılan test sürüşünde bir hafta önce kırdığı saatte 590 km’lik rekoru kırmayı başardı.
Yeni rekor, trenin 2003 yılındaki saatte 581 km’lik rekorunu 590 km’yle kırmasını tam bir hafta geçmeden geldi. Maglev trenler, rayların 10 santimetre üzerinde asılı duruyor ve elektrikli şarj edilebilen mıknatıslarla itiliyor.
Yedi bölmeli maglev tren, test sırasında 49 Japan Railway çalışanını taşıdı. Japan Railway şirketi açıklamasında, 1.8 kilometrelik seyahat sırasında 600 km’lik rekorun kırıldığını açıkladı. Tokyo’daki Maglev Test Merkezi’nin Başkanı Yasukazu Endo, “Sürüş çok rahat ve dengeliydi. Bir tren ne kadar hızlı giderse o kadar sabit olur. Tren sürüşlerinin kalitesi arttı. Verileri incelemeye devam edeceğiz. Bu teknolojinin otomobil ve diğer ekipmanların tasarımında da kullanmasını sağlamaya çalışacağız” dedi.

Altında güçlü mıknatıs var
Maglev ‘magnetic levitation’ sözcüklerinin kısaltmasından oluşuyor. Manyetik olarak havada tutma, yükseltme anlamına geliyor.
Maglev, basit mıknatıs uygulamalarının tren ve ray arasında konulmasıyla üretilmiş trenlerdir. Alt alta uygun şekilde konulmuş iki mıknatıstan biri manyetik itme kuvvetlerinin etkisiyle diğerinin üzerinde hiçbir şeye değmeden havada durabilir. Bu trenin raylar üzerinde askıda kalması da aynı prensibe sahip.
Maglev trenlerin altında güçlü mıknatıslar var. Özel olarak üretilmiş tren raylarında da elektromıknatıslar var. Bu mıknatıslar sayesinde tren, raylar üzerinde 1-10 cm arasında bir yükseklikte ilerler. Raylarla temas olmadığı için sürtünme büyük ölçüde azaltılmış olur. Trenin şekli de havayla sürtünmeyi en aza indirecek şekilde tasarlanır. Raydan çıkmaması için trenin alt kısmı rayları saracak şekilde yapılmıştır.

Henüz test aşamasında, ticarisi yolda
Japonya’da henüz bu trenler test aşamasında. Ülkede, 2027 yılında Tokyo ve Nagoya şehri arasında hizmete girmesi beklenen maglev treninin ticarileşmesi yönünde maliyet endişeleri var. Çünkü altyapısını kurmak ciddi maliyet gerektirecek.
Ticari servisin, Tokyo ve şehre 286 km uzaklıktaki Nagoya’yı saatte 500 km hızla, 40 dakika içinde bağlaması öngörülüyor. Bu, şu anda faaliyette olan shinkansen trenlerinin ulaştığı sürenin yarısı anlamına geliyor.
2045 yılında ise maglev trendlerin Tokyo ve Osaka’da, 410 km’lik bir alanı bir saatte bağlaması ve şu anki yolculuk süresini yarıya indirmesi bekleniyor. Fakat tahminler yapım maliyetinin Tokyo-Nagoya arasında 100 milyar dolar olabileceğini gösteriyor. Dağ tüneli nedeniyle bu maliyet yüzde 80 oranında artıyor.
Büyük maliyete karşın Japonya, yüksek hızlı tren teknolojisini diğer ülkelere satmayı ümit ediyor. Bu şekilde altyapı irhacatıyla dünyanın üçüncü büyük ekonomisi konumunu korumak isteğinde. Başbakan Shinzo Abe’nin ABD’ye olan bu ayki ziyaretinde New York ve Washington için bu teknolojiyi ön plana çıkarması bekleniyor.
Rekor denemesi sırasında yaklaşık 200 tren tutkunu da bir araya gelerek tren rekor kırdığında bağırarak bunu kutladı.

Diğer Haberler

  1. Litresi 100 bin lira! 3 bin yıllık...
  2. Akın akın geldiler!
  3. Fuat Oktay: Büyük sıçramayı sürdürmeye kararlıyız
  4. Porsche, 2 binden fazla aracını geri çağırıyor
  5. Jeotermal enerji santrallerine "etik kurul" denetimi
  6. İstanbul'da üretip 230 noktaya sattık
  7. Konut kredi stoku 190 milyar liraya yaklaştı
  8. Taşınmazlar 3 yılda 11,2 milyar lira getirecek
  9. Piyasanın önündeki bariyerler kalkıyor
  10. Savunma ve havacılık şirketleri, yatırımcısına eylülde kazandırdı

© Copyright 2019

Milliyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş.