SKORER
PEMBENAR
CADDE
YAZARLAR

Detoks Değil Detoksik Yaşam!

.

Milliyet Haber

Toksin Nedir?

Canlı organizmalar üzerine zararlı etkileri olan tüm maddeler toksin denir. Toksinler endotoksinler ve egzotoksinler olarak ikiye ayrılır. Endotoksinler vücuttaki metabolik ve mikrobiyolojik (bakteriler,mantarlar vb) hadiseler sonucunda oluşan toksik son ürünlerdir. Egzotoksinler ise ağız, deri, solunum başta olmak üzere çok çeşitli yollarla vücudumuza giren ksenobiyotikler, ağır metaller, endüstriyel maddeler, biyotoksinler, pestisitler, böcek öldürücüler, küf mantarları , gıda katkı maddeleri vb. kimyasal maddelerdir. Bunlara maruziyetimiz süregelen ve bir bölümü önlenemez maruziyetlerdir. Bir bölüm maruziyet ise kişisel önlemler ve sağlıklı alışkanlıklar ile önlenebilir.

Toksik Yük Nedir?

Organizmadaki tüm toksinlerin toplamıdır. Detoksifikasyon işlemi yavaşlarsa ya da toksin maruziyeti artarsa vücuttaki toksik yük artar. Toksik yük arttıkça fazla toksinler başta yağ dokusu olmak üzere vücutta birikir ve sağlığımız bozulur.

Toksik Maddelerin Vücuttaki Etkileri Nelerdir?

-DNA hasarı, mutasyon
-Uygunsuz bağışıklık yanıtı
-Alerji
-Kanserojen etki
-Hormonal bozukluklar
-Diyabet, obezite
-Bağışıklık sistemi hastalıkları
-Düşükler, ölü doğumlar, doğumsal anomaliler
-Kas ve sinir sistemi hastalıkları
-Egzema gibi deri hastalıkları
-Enfeksiyonlar
-İnfertilite (kısırlık),libido azalması
-Mide-barsak bozuklukları, hazımsızlık
-Romatizmal hastalıklar
-Kalp-Damar Hastalıkları
-Depresyon, otizm ,hiperaktivite,unutkanlık
-Ağız kokusu

Detoksifikasyon Nedir?

Toksik maddelerin zararlı etkisinin nötralize edilmesi ve vücuttan atılımının sağlanması işlemlerinin tümüne detoksifikasyon denir. Vücudumuz durmaksızın vücuda giren toksinlere karşı kendi mekanizmaları ile savaşır ve biyokimyasal detoks yapar. . Detoksifikasyonda karaciğer, barsak ,deri ve böbrek olmak üzere birçok organ görev alır. Ama vücudun kendini toksik maddelerden temizlemesi büyük ölçüde karaciğerede olur.

Karaciğer hem vücutta oluşan hem de dışarıdan alınan çok çeşitli toksik maddeleri zehirsizleştirmek için devamlı çalışır. Buradaki detoksifikasyon işlemleri iki aşamada gerçekleşir. Deteksifikasyonun Faz 1’de çeşitli enzimler ile toksik maddeler ya tümüyle nötralize edilir ya da daha toksik veya daha az toksik ara ürünlere dönüştürülürler. Faz 2 ‘de ise oluşan ara ürünler suda çözünebilir bileşiklere dönüştürülür ve vücuttan atılabilir forma getirilir. Oluşan son ürünler vücuttan idrarla, safrayla, terle veya dışkıyla atılır. Tabi ki tüm bu işlemler sırasında serbest radikaller ve reaktif oksijen bileşikleri oluşur , bunları temizlemek için ise vücuttaki antioksidan mekanizmalar devreye girer.

Detoksifikasyon İşleminin Başarısı :
Alınan toksin miktarına,
Toksinlere maruz kalma süresine,
Kişinin genetik yapısına ve enzimatik sistemlerinin gücüne,
Bireyin beslenme durumuna bağlıdır.

Yiyeceklerin Detoksifikasyona Etkileri:

Önüne gelen herkesin hazırlamaya çalıştığı detoks menülerinin kanıtlanmış bilimsel bir faydası yoktur. Ancak yiyeceklerin detoksifikasyona katkıları sandığımızdan da çoktur. Tabi ki fayda; bu besin bu toksine karşı savaşır denilecek kadar basit değildir. Sadece sigaradaki toksik madde çeşitliliği düşünüldüğünde bile tek bir yiyecek ile bunlara karşı durmanın mümkün olmadığı anlaşılabilir.

Deteksifikasyonu destekleyebilecek besin grupları aşağıdaki gibidir.

-Antioksidan gıdalar faz 1 reaksiyonlarına destek olarak detoksifikasyonu arttırır ve aynı zamanda bu reaksiyonlar sırasında serbest radikallerie karşı savaşır. Antioksidan olarak domateste likopen, üzümde resveratrol, brokoli ve havuçta beta karoten, ananasta bromelain vb. uzun bir liste liste çıkarılabilir. Bu karmaşada yapmanız gereken besin takviyesi almak ya da tek tip gıdayla beslenmek yerine diyetteki meyve ve sebze çeşitliliği arttırmak olmalıdır. Ve tüm bu meyve ve sebzeler mutlaka katı halde yani çiğnenerek tüketilmeli, böylece enzimatik sisteme katılımı sağlanmalıdır.

Kefir, yoğurt, peynir, turşu gibi probiyotik gıdalarda detoksifikasyonun faz 1’ini destekler. Probiyotiklerin toksinlerle savaşta büyük rolleri vardır.

Proteinler ise faz 2 ‘ye destek olur, toksinlerin suda çözülümünü arttırır ve atılımını sağlar.

Yüksek lifli bitkisel gıdalar, vitaminler, mineraller,alkali yapıcı yiyecekler (limon, lahana, avokado gibi) her iki faza katkı sağlar.

Detoksifikasyona Yardımcı Yaşam Tarzı :

Vücudumuzdaki toksik yükümüzü azaltmak ve detoksifikasyonu desteklemek için alınacak önlemler şunlardır:

- Daha iyi beslenme : Yeterli ve kaliteli protein içeren , sebze , meyve ve baklagillerin hakim olduğu, bol antioksidanlı öğünler hazırlanmalıdır . Bitkisel yağlar, kuruyemişler, tohumlar, az yağlı süt ürünleri , tahılları içeren kişiye özgü bir beslenme modeli oluşturulmalıdır. Kırmızı eti, yağ ve şekeri azaltmalıdır.

-Daha çok egzersiz yapılmalıdır.

-Günde en az 2-2,5 litre su tüketilmesi detoksifikasyon reaksiyonların işlemesi için zorunludur.

- Kömürleşmiş etlerden, kafeinli ve alkollü içeceklerden, katkılı ve işlenmiş gıdalardan, sigaradan yani kolaylıkla terkedebileceğimiz toksik yüklerden uzak durmalısınız.

-Zirai ürünler ve mikroplar ile kontamine olmuş gıdalar iyice yıkanarak bunlardan arındırılmalıdır.

- Gereksiz ilaç kullanımından kaçınılmalıdır.

- Uyku saati ve kalitesi arttırılmalıdır.

-Stresi azaltıcı uygulamalardan faydalanılmalı, zihinsel rahatlık sağlanmalıdır.

-Suyu cam veya paslanmaz çelik kaplardan içiniz.

-Halk sağlığı önlemleri olarak ise : zararlı olduğu kanıtlanmış kimyasal maddelerin kullanımı yasaklanmalıdır. Atık sulardaki kimyasal kalıntılar ve ilaç metabolitleri tümüyle uzaklaştırılmalı, bireye sağlıklı su kaynakları sağlanmalıdır. Vitamin,mineral, antioksidan takviyesi olarak satılan ürünlerin denetimi arttırılmalıdır.

Detoks Uygulamaları :

-Eliminasyon Diyetleri (Kişinin alerjik olduğu, tolere edemediği gıdalar tespit edilip diyetten uzaklaştırılır. )

-Vücudumuza bulaşan toksinlerin uzaklaştırılması için barsak temizliği yapılabilir.

-Başta metaller olmak üzere çeşitli kimyasalları bağlayan şelatör maddeler kullanılabilir.

-Detox diyetler

-Sauna ve terlemenin sağlanacağı aktiviteler

-Kısa süreli açlık

Detoks Diyetlerin Olası Zararları:

Enerji veren gıdaların yetersiz alınmasına bağlı enerji eksikliği , baş dönmesi , halsizlik ve kronik yorgunluk

Yetersiz beslenme nedeniyle protein ve vitamin eksiklikleri, vücudun biyokimyasal mekanizmalarında aksama

Sıvı-Elektrolit dengesizliği

Toksinlerin yayılımı: Hızlı kilo kaybı nedeniyle yağ dokusunda biriken toksik maddeler serbestleşir ve tüm dokulara dağılarak yaygın toksik hasar oluşturabilir.

Asidoz

Ve hatta ölüm .

Bu nedenle amacımız şok diyetler ile vücudu yormak yerine detoksifikasyon mekanizmalarına yardımcı, toksinlere duyarlı bir yaşam tarzı geliştirmeliyiz. Detoksifikasyon yapılması gerekiyorsa da buna doktorunuz karar vermelidir. Bunun için kişinin tıbbi hikayesi, gıda tolerans testleri , toksik yük miktarını gösteren kan ve idrar testleri, metabolik göstergeler yol gösterici ve yönlendirici olacaktır.

Yazarın Diğer Yazıları

  1. Detoks Değil Detoksik Yaşam!
  2. Check-Up Yaptırmanız İçin 6 Temel Neden
  3. Diyabetes Mellitus Nedir?
  4. Çanlar Metabolik Sendrom İçin Çalıyor!
  5. Vitamin B12 Düzeyinizi Ölçtürdünüz mü?
  6. Okul Öncesi Çocuğunuza Panoramik Bir Bakış
  7. Demir Eksikliğiniz Var mı?
  8. Hastalıkta ve Sağlıkta Probiyotikler
  9. Ksenobiyotikler Her Yerde!
  10. Kanserde Erken Tanı ve Tarama Testlerinin Önemi

© Copyright 2019

Milliyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş.