Mucizevi bir besin denildiğinde hiç kuşkusuz “anne” sütü listenin ilk sırasında yer alıyor. Bunun nedeni ise bebeğin bağışıklık sistemini güçlendirmekten başlayıp, başta kalp, obezite, diyabet ve kanser gibi pek çok hastalığın gelişme riskini düşürmeye kadar yaşamsal önem taşıyan pek çok fayda sağlaması.

Bu nedenle bebeklerin ilk 6 ay mutlaka anne sütüyle beslenmeleri gerektiğini her fırsatta vurguluyoruz ve anne sütünün faydalarını anlattıkça bitiremiyoruz.

Anne sütünün yeterince yararlı olabilmesi için kaliteli ve bol miktarda olması çok önemlidir. Emzirme dönemindeki annelerin büyük çoğunluğu zaman zaman bebeklerinin yeterince süt alıp almadıklarından endişe eder. Ancak bebeğe yetecek kadar süt üretilememesi oldukça nadir görülen bir durumdur.

Özellikle emzirme döneminde süt kaygısı nedeniyle şekerli gıda tüketimi oldukça sık yapılan bir hatadır. Çünkü şekerli gıdalar süt kalitesini olumsuz etkilemekte ve anneye emzirme dönemi sadece kilo olarak dönmektedir.

Emzirme döneminde tatlı yemek yerine diyetinize ekleyeceğiniz 10 sihirli besin ile hem süt miktarınızı hem de süt kalitenizi arttırabilir bebeğinize en büyük iyiliği yapabilirsiniz.

İşte anne sütünü arttıran 10 besin

SU

Su, emziren annelerin en büyük dostu olmalıdır. Ne kadar bu sağlıklı besinleri tüketseler de az su içtikten sonra hiçbir yararı olmuyor. Çünkü sütün büyük bir kısmı sudan oluşur. Eğer anne vücudu susuz ve kuru kalırsa sütü de o derece azalacaktır. Lohusa şerbetindeki keramet de şekerden değil sudan geliyor. Süt üretimini en çok, yeterli miktarda su içmek desteklediğinden emziren bir annenin günlük su tüketimi 3 litrenin altına düşmemeli.

YULAF

Hayatımızda aslında düzenli olarak tüketmemiz gerek besinlerden biridir yulaf. Faydaları o kadar çoktur ki… Kilo kontrolü sağlar, sindirimi düzenler ve uzun süre tok tutma özelliği vardır. Bu faydalarının yanında emziren anneler için çok büyük kolaylıklar sağlar. İçeriğindeki yüksek oranda bulunan demir sayesinde süt üretimini sağlıklı seviyelere çıkarmayı başarır. Kahvaltılarınıza veya ara öğünlerinizde yulafı tercih etmeyi unutmayın.

REZENE

Rezene anne sütünü arttırma yolunda başvurulan en önemli besinlerden biri. İçeriğinde bulunan fitoöstrojen sayesinde süt kanallarının gelişimi artırıyor, bu da sütün daha çok gelmesini sağlıyor. Rezeneyi çay olarak günde 2-3 bardak tüketmeniz yeterli oluyor. Unutmayın ne kadar düzenli kullanırsanız o kadar faydasını görürsünüz. 

HAVUÇ

Fitoöstrojen içeren havuç, aynı zamanda beta karoten ve A vitamini yönünden de zengin bir besindir. Doğal ya da bitkisel östrojen olarak anılan fitoöstrojenin süt kanallarının gelişimine katkı sağladığı biliniyor. Süt üretiminin artmasına da destek olduğu söyleniyor. Emziren annelerin her gün mutlaka havuç yemeleri tavsiye ediliyor.

KURUTULMUŞ MEYVELER

Kuru incir, kuru üzüm, kayısı, hurma gibi besinler bilinen en iyi süt artırıcı (galactagogue) besinlerden birkaçıdır. Kuru meyvelerin anne sütünü artırmasını sağlayan faktör içeriğinde bol miktarda kalsiyum ve magnezyum bulunmasından kaynaklanır. Özellikle incir ve hurma emzirme döneminde süt miktarını önemli miktarda artırmaktadır. Bunun dışında demir eksikliğiniz varsa kırmızı çekirdekli kuru üzüm (1 yemek kaşığı) tüketerek hem demirinizi hem sütünüzü artırabilirsiniz. Kayısı ayrıca triptofan denilen ve süt üretimi sağlayan prolaktin hormonunu tetikleyen bir madde de içerirler.

CEVİZ, FINFIK, BADEM

Ceviz, fındık ve badem gibi yağlı tohumlar beslenme listenizde mutlaka yer almalı. Bu tohumlar vücudumuz tarafından sentezlenemeyen ve mutlaka dışarıdan alınmaları gereken yağlar bakımından zengin oldukları için anne sütünün kalitesinin artmasında önemli bir rol oynuyor. Ayrıca yağlı tohumların içeriğinde bulunan bazı aminoasitler süt oluşumu için gerekli olan seratoninin yapısına katılarak süt miktarını ve kalitesini artırıyor. Her gün ara öğünlerde bir avuç içi kadar kuruyemiş yemeniz yeterli olacaktır.

YEŞİL YAPRAKLI SEBZELER

Ispanak, marul, roka, maydanoz, semizotu, karalahana gibi koyu yeşil yapraklı sebzeler içerdikleri fitoöstrojenler ile emziren annelerde süt miktarını doğal yoldan artırıyor. Ayrıca bu sebzeler kalsiyum, demir, folat ve vitamin A içeriği bakımından zengin olması sayesinde sütün kalitesinin artmasına da önemli rol oynuyor. Yeşil yapraklı sebzeleri çiğ ya da az haşlanmış şekilde tükettiğinizde onlardan daha fazla faydalanabileceğinizi unutmayın.

SUSAM

Susam ve susam yağı, emzirme döneminde annelerin en büyük yardımcılarından. Çünkü vücudumuz için gerekli en sağlıklı yağlar bünyesinde bulunuyor. Bu sayede hem dıştan hem de içten destek olabiliyor. Her gün yemeklerinize ve salatalarınıza ekleyeceğiniz 1-2 yemek kaşığı kadar susamı afiyetle yediğinizde sütünüzün hem kalitesinde hem de miktarında büyük bir artış söz konusu oluyor.

Dışarıdan karın ve göğüs bölgenizi susam yağıyla hafifçe ovalayarak masaj yaptığınızdaysa doğum nedeniyle oluşan yıpranmaların, emzirme nedeniyle oluşabilecek ekstra çatlakların önüne geçmiş oluyorsunuz. 

Susamdan yapılan tahin bu dönemde size yardımcı olabilir. Yüksek kalsiyum içeriği ve östrojen hormonuna benzer özellikler göstermesi sayesinde anne sütü miktarını artırıyor. Günde 2 tatlı kaşığı kadar, hatta demirden zengin pekmezle beraber tüketmeniz kaliteli bir besin olacaktır.

FESLEĞEN

Doğumdan sonra yaşanan stres ile beraber sütte azalma hatta kesilmeler olabiliyor. Burada fesleğen devreye giriyor. Fesleğen strese bağlı süt azalmalarıyla savaşıyor ve anneye o ihtiyacı olan rahatlık hissini sağlıyor. Fesleğenin tek yararı ise bu değil. İçeriğindeki C ve K vitaminleri ile vücuda destek oluyor. Siz de salatalarına fesleğen ekleyerek tüketmeye başlayabilirsiniz.

ARPA

 Süt artıcı olarak pazarlanan alkolsüz biralar ve malt içecekleri ise güçlerini arpadan alıyor. Arpanın memede bulunan prolaktin hormonunun salınımını artırarak süt üretimine pozitif destek sağladığı bilimsel olarak kanıtlanmış durumda.

 

UZMAN DİYETİSYEN ELİF ERKİN