Gündem Atlama imkânları kalmamış olabilir

Atlama imkânları kalmamış olabilir

26.02.2015 - 02:30 | Son Güncellenme:

Malatya’da 4 pilotun şehit düştüğü kazanın nedeni araştırılırken uzmanlar da olasılıkları değerlendirdi. Emekli Hava Korgeneral Karakuş, uçaklarda fırlatma butonunun filmlerdeki gibi işlemediğini söylerken emekli Hava Tuğgeneral İlker, alçak irtifaya dikkat çekti

Atlama imkânları kalmamış olabilir

Malatya’da 4 pilotun şehit düştüğü kazanın “Bulut içinde kolda çarpışma” nedeniyle yaşanmış olabileceğini belirten uzman görüşleri şöyle:
l Erdoğan Karakuş (Emekli Hava Korgeneral): Phantomlar F-4’lerde hava radarı olmasına karşın, RF-4E’lerin hava radarları yoktur. İkili göreve çıkan RF-4E’ler kol uçuşu dediğimiz şekilde uçar. Düşen uçaklarımıza ikili görev verildiğine göre, önde bir uçak sağ arka çaprazında çok yakın seyreden diğer uçağımız bulunuyordu. Kolda uçuş sırasında kule ile ne konuşuldu, o anlarda neler yaşandı bilmiyoruz. İki uçak hava radarı olmadığından bulutun içinden geçerken birbirine temas etmiş olabilir. Her şey saniyeler içinde gerçekleşirken, pilotların atlama imkânı olmayabilir. Bir savaş pilotu, 2 ay uçmadığı takdirde melekelerini kaybetmiş sayılır ve öğretmen pilotla belli saat eğitim uçuşuna çıkartılır. Alçak irtifada bir çarpışma gerçekleşmiş ise pilotlar atlama şansı bulamadan çakılmış olabilir. Atlama kolunu çekmiş olsalar bile önce silah sistem operatörü sonrasında kaptan pilotun fırlatması gerçekleşir. Uçaktan fırlatma butonunu çekip atlamak filmlerde izlediğiniz gibi olmaz.

‘Koldan çarpışma olabilir’
l Ramiz İlker (Emekli Hava Tuğgeneral): Uçaklar emekliye ayrılmaz, servis dışı bırakılır. Phantom’un burun kısmında radar vardır. Hatta bazı modellerde meteoroloji modu da olur. Meteoroloji modu oraj dediğimiz havacılar için tehlikeli bulutları pilota gösterir. İki uçağımızın gece uçuşunda kolda katlıkları anlaşılıyor. Kol uçuşlarında iki uçak arasındaki mesafe 1 metreye kadar inebilir. Gece uçuşunda kolda alçalma yapılırken, yoğun buluta girilmiş ve koldan ayrılma prosedürü uygulanmamış olabilir. Birinci uçağın sağ kolunda uçan 2 numaralı uçak ‘yaklaşacağım’ diye ısrar etmiş ve o esnada çarpışmış olabilirler. Alçak irtifada pilotlar atlama imkânı bile bulamadan çakılabilir. Belki subaylarımız çarpışma anında şehit
l Memduh Kayışbudak (Emekli Hava Kurmay Albay): Uçakların düştüğü yerdeki pozisyonlarını görmemiz gerekir. Çarpışma olmuşsa ayrı noktalara düşmüş olmaları gerekir. RF-4E modellerinde yere bakan radarları bulunur. Bu uçakların hava radarları olmaz. Yer radarları veya yere bakan radar sayesinde çok alçak irtifada bile uçuş yapılabilir. Ancak yer radarları havadaki bir uçağı takip etme ve kilitleme özelliğine sahip değildir. RF-4E uçakları keşif amaçlı kullanıldığı için hava radarına ihtiyaç duyulmaz. Geçmiş yıllarda Eskişehir’de bulunan 113. Keşif Filo, 173. Filo olarak Malatya’ya taşınmıştı. RF-4E’ler fotoğraf çekimi, bilgi, istihbarat toplamak için kullanılır. Bu uçaklar taarruz öncesi ve taarruz sonrası harekât yapılan bölgenin fotoğraflarını çeker. Uçakların bakımları yaşına göre değil, saat hesabına göre yapılır. Modelin eski olması bir şey ifade etmiyor. Malatya’daki kazanın çarpışmaya bağlı olduğu anlaşılıyor. ‘Tayyareyi pilot kırar’ sözü vardır. Pilotlarımızın kolda uçuş sırasında bulut içine daldıklarında birbirine temas edip çakılmış olmaları güçlü bir ihtimal.

Haberin Devamı

ORGENERAL ÖZEL’DEN BAŞSAĞLIĞI

‘Kahraman pilotlar’

Genelkurmay Başkanı Orgeneral Necdet Özel, Malatya’da düşen iki savaş uçağının şehit olan 4 pilotu için başsağlığı diledi. Genelkurmay Başkanlığı internet sitesinde her bir şehit için ayrı ayrı yayımlanan başsağlığı mesajında “Kahraman personelimize şahsım ve Türk Silahlı Kuvvetleri mensupları adına Allah’tan rahmet, kederli ailesine ve yakınlarına sabır ve başsağlığı dilerim” denildi.
ANKARA Milliyet