Bebekler, doğdukları ilk andan beri hem kendilerini hem de çevrelerini keşfetmeye başlıyor. Doğumdan ilk 3 aylık döneme kadar bebekler kendi vücutlarını tanımak için çok vakit harcıyor. Parmak emme, kendi ellerini gözlemleme, başkalarından ayrı bir kişi olduğunun farkına varma ve uzuvlarını hareket ettirme, bu uzuvların farkına varma gibi özellikler bu döneme dahil. Bebekler bu dönemde, kendilerine bakan kişileri diğer insanlardan ayırma gibi özellikler gösteriyorlar. Bu nedenle tanıdıkları kişilerin dokunuşlarına olumlu tepki veriyorlar. Bu dönemdeki bebekler sık sık ve kısa periyotlarla iletişim kurmaya çalışır. Sosyal bir uyarı olarak, gülümseyerek davranışlarınıza cevap verebilir.

3-6 aylık dönemdeki bebekler sosyal etkileşim ortamı yaratmaya daha yatkındır. Adlarına tepki verir, el oyunları oynarlar ve yüksek sesle gülmeye başlarlar.

6-9 ay dönemindeki bebekler, tanıdıkları insanlar için daha güçlü duygusal tepki ve tercihler göstermeye başlarlar. Çoğu; tanıdığı insanları tanımadıklarından ayırt edebilir, bir oyuncağının kaybolmasına tepki gösterebilir.

1 yaşına yaklaşan bebeklerde taklit ve öz düzenlilik görülmeye başlar. Yiyecekleri kendileri yiyebilir, iki eliyle bir bardak tutabilir ve yardımınızla içebilirler, birincil bakıcı gördüğü kişiden ayrıldığında tepki gösterir.

1-2 yaş aralığındaki çocuklar kendilerinin ve yapabilme özelliklerinin farkına varır. Daha geniş duygular ifade edebilme özelliği edinmiştir. Diğer insanlarla etkileşim başlatma olasılığı daha yüksektir. Bu aşamada çoğu çocuk; kendilerini resimlerde ve aynalarda tanımaya başlar, gülümseyerek tepki gösterir. Ebeveynler ve tanıdıkları insanlara karşı yoğun duygular gösterir. Olumsuz duygularını ifade etmeye başlarlar. Yeni başarılarında zevk ve gurur gibi bazı duyguları gösterip, oyunlarında yetişkin davranışlarını taklit ederler. Yardım etme özelliği gösterirler.

2-3 yaş aralığında kendilerini daha güçlü görmeye başlarlar ve birçok şeyi başaracaklarına inanırlar. Her şeyi keşfetmeye çalışırlar ve güçlü benlik özelliği gösterirler. Toplumsal cinsiyet özelliklerinin farkındadırlar, tuvalet ihtiyaçlarını belirtebilirler. Yetişkin isteklerine ''hayır'' diyebilir ve kendi isteklerinde ısrarcı olabilirler. Öz değerlendirmeye başlayarak bir şeyleri beğenip-beğenmeme, iyi-kötü bulma özellikleri gösterirler. Agresif duygular gösterebilir, hızlı ruh hali değişimleri yaşayabilirler. Diğer çocuklarla oynama eğilimindedirler.

3-4 yaş aralığındaki çocukların kendi kendilerine yetebilme becerileri gelişir. Çoğu yardımınıza gerek kalmadan yiyeceklerle ilgili basit görevleri tamamlayabilir, ellerini yıkayabilir. Diğer çocuklarla daha çok etkileşim halinde olurlar. Oyuncaklarını paylaşabilirler.

4-5 yaş aralığındaki çocuklar kendilerinin birey olarak farkına varmaya başlarlar. Ahlaki davranışları (iyi-kötü) kavrayıp, kendilerini başkalarıyla kıyaslamaya başlayabilirler. Arkadaşlıkları gelişmiştir ve başkalarının duygularıyla ilgili fikir sahibi olabilirler. Detay, mekan ve zamana dikkat ederek oynadıkları oyunları geliştirebilirler.