Bahar havasını yaşamaya başladığımız, içimizin kıpır kıpır ettiği şu günlerde halsizlik, yorgunluk, eklem ağrıları, uyku isteği, mutsuzluk, stres gibi durumlar birçoğumuzun şikayetleri arasında yer almakta, bu duruma karşı koyabilmenin en iyi yolu ise dengeli beslenerek gerekli vitamin ve mineralleri vücudunuza almak olacaktır. Peki nelere dikkat etmeliyiz?
 
Enerjinin Kilit Noktası: Çinko
Çinko enerji üretimi için kilit noktadır ve çinko içeriği yüksek besinlerle beslenmek vücuttaki yağların hızlı bir şekilde enerjiye dönüşmesine katkıda bulunmaktadır.  Çinko nelerde bulunur derseniz; deniz ürünlerinde, bira mayasında, etlerde ve mantar ile kuru baklagillerde bulunur. Yorgunluğu gidermek için, günde üç köfte, bir yumurta, orta boy bir balık, yarım bardak kurubaklagil tüketilebilirsiniz.
 
Demir Eksikliği Yorgunluk Sebebi
Yorgunluğu gideren besinler arasında ilk sırada sayılabilecek olan demiri gün içerisinde 18 mg olarak almamız gerekmektedir. Demirin en büyük faydaları, oksijenin vücut içerisine taşınmasının sağlaması, bununla birlikte bağışıklık sistemini güçlendirmesi ve bunun yanında bilişsel performansı arttırması bilinmektedir. Yorgunluğu gideren besinler arasında yer alan demir nelerde bulunur derseniz, kırmızı et, yumurta sarısı, kuru meyveler, sebzeler, domates ve pekmezde bulunmaktadır. Demir eksikliğini gidermek için günde üç adet köfte, bir adet yumurta, bir tatlı kaşığı pekmez, beş dilim tam buğday ekmeği, altı yemek kaşığı kurubaklagil ve bir kase yeşil salata tüketmeniz yorgunluğunuzu gidermek için yeterli olacaktır. Bu nedenle haftada 2-3 kez yağsız kırmızı et tüketilmeli ve yanında C vitamini içeren besinler (sebze-meyve) yer almalıdır. Ayrıca kuru meyvelerin demir içeriği yüksek olmasından dolayı ara öğünlerinizde tercih edebilirsiniz.
 
Yapılan Yanlış Diyetler
Özellikle bahar ayının gelmesiyle psikolojik olarak kışın alınan kiloları verme telaşına düşülmesi; dergi, gazete ya da internet sitelerinde bulunan mucize olarak adlandırılan şok diyetlerin yapılmasına sebebiyet vermektedir. Belki de bu konuda atlanan en önemli nokta bu diyetlerin vücutta yarattıkları kalıcı harabiyetlerdir. Kısa vadeli yapılan bu diyetler; kas ve su kaybı olarak giden ve kilo geri dönüşümü hızlı olan ve bireyleri halsiz bırakan ve hastalıklara yakalanma riskini arttıran bir kayıp olmaktan öteye gitmemektedir. Ayrıca unutmayın; bu diyetlerle verilen kilolar hızla geri alınmakta; metabolizmanızı olumsuz etkilemekte ve gittikçe vermesi de zor bir hale gelmektedir. 
 
Bitki Çayı Keyfiniz “Ekinezya veya Yeşil Çay” ile olsun:
A, C ve E vitaminleri bağışıklık sistemini güçlendirerek vücut direncinizi artırmaktadır. Yapılan bilimsel çalışmalarda; gribal enfeksiyonlarla savaşmada etkisi olan ekinezyanın antioksidan etkisiyle vücudun bağışıklık sistemini desteklediği ortaya koyulmuştur. Günde bir fincan ekinezya çayı tüketmeniz, bağışıklığınızı arttırarak bahar yorgunluğunuzu atmanıza yardımcı olur. Yeşil çay ise içerdiği yüksek miktarda antioksidan sayesinde enerjinizi daima yüksek tutar. Gün içerisinde tüketilmesi önerilen yeşil çay, hem metabolizmanızın hızlanmasını hem de bağışıklık sisteminizin daha güçlü olmasına katkıda bulunmaktadır.
 
Beyazın Dinlendiren Hali: Yoğurt
Sindirim sistemi için yararlı olan probiyotik bakterileri içermesinin yanında yüksek protein içeriği hem bağışıklık sistemini güçlendirir, hem de kronik yorgunluğunuzun azaltılmasında yardımcı olmaktadır.
 
Uzm. Dyt. Aslıhan Küçük
Beslenme ve Diyet Uzmanı