Soğuk havanın ve kara bulutların yerini güneşli, çiçekli, cıvıl cıvıl günlere bıraktığı bahar mevsimi bazen bizi şaşırtabiliyor. Ve hava sıcaklığı bir anda tekrardan azalabiliyor. Böyle bir durum ise vücudunuzun havalara olan uyum sürecini zorlaştırarak hastalıklara karşı savunmasız kalmanıza neden olabiliyor. Aynı zamanda vücudunuzun havalara göre kendini korumaya çalışması metabolizmada yorgunluğa neden olabiliyor. Böyle bir durumda da cıvıl cıvıl bahar ayları evde, yatakta keyifsiz bir şekilde geçirilebiliyor.

Baharı keyifle geçirmek için bunlara dikkat edin.
•    Bahar yorgunluğunun önüne geçebilmek için sinir sisteminizi destekleyen B grubu vitaminlerine ve antioksidan özellik taşıyan C vitaminine beslenmenizde yeterli miktarda yer vermelisiniz.

•    Magnezyum, potasyum mineralleri bahar yorgunluğunuzun önlenmesinde etkili iki mineraldir. Magnezyum, ceviz, fındık, kuru baklagiller, yeşil sebzeler özü ve kepeği ayrılmamış tahıllarda bulunur. Potasyum ise yeşil sebzeler, muz, kayısı, patateste bulunur.

•   Bu mevsimde hem bağışıklığı güçlendirmek hem de bahar yorgunluğunu atmak için meyve, sebze yeterli miktarda tüketilmelidir. Özellikle meyve ve sebzenin lif miktarı sağlıklı bağırsaklar için çok önemlidir. Bağırsaklarınızın sağlıklı olması ise hem fiziksel hem de ruhsal yorgunluğunuzun önlenmesinde çok etkilidir.

•  Havalar ısındıkça vücudun günlük su ihtiyacı artar.  Yeterli suyu vücudunuza vermezseniz halsizlik, yorgunluk, baş ağrısı gibi sorunlarla karşılaşabilirsiniz. Günlük su tüketimi kişiden kişiye değişmekle beraber yaklaşık 3 litre civarında olmalıdır. Yeterli su tüketip tüketmediğinizi anlamak için idrar renginizi takip edebilirsiniz. İdrar renginiz koyu sarı ise içtiğiniz su vücudunuza yetmiyor demektir.

•    Bol oksijenli bir ortamda yürüyüş veya egzersiz yapmak fiziksel ve ruh sağlınıza iyi gelir. Bahar aylarında temiz havada egzersiz yaparak dolaşım sisteminizin harekete geçmesini sağlayabilir. Yorgunluğunuzu önleyebilirsiniz.

•    Kilonuzu, bel çevrenizi kontrol etmek için ve kan şekeri dengenizi sağlayabilmek böylece ruh halinizi de kontrol altında tutabilmek için rafine edilmemiş tam tahıl ürünleri, kepekli pirinç, bulgur, tam buğday ekmeği, kuru baklagiller gibi lifli besinleri beslenmenize eklemelisiniz.

•    Ayaküstü, televizyon seyrederken, telefonda konuşurken, bilgisayarla uğraşırken, bir yerden bir yere giderken yani yemek yediğinizi fark etmenizi önleyecek her türlü durumda yemek yemekten kaçının. Böyle durumlarda yemek yemek doygunluk hissinizi anlamamanıza ve daha çok besin tüketmenize neden olabilir. Bu da kilo artışının bir nedeni olabilir. Sofrada oturarak, küçük lokmalar halinde, yavaş yavaş çiğneyerek, tadına vararak yemek yemeye özen gösterin.

•    Bahar yorgunluğunu önleyebilmenin en iyi yollarından bir tanesi de iyi ve kaliteli bir uyku düzenidir. Kaliteli bir uyku için öncelikle stres olabildiğince azaltılmalıdır. Rahat bir uyku uyumak için lavanta, yasemin, papatya, melisa gibi bitki çaylarından faydalanabilirsiniz.

•    Sigara ve alkol bağışıklık sisteminizin zayıflamasına neden olur. Zayıflayan bağışıklık sistemi kırılgan bir vücudun ve özellikle değişken havalarda yorgunluğun nedenidir. Olabildiğince metabolizmanıza zarar veren bu maddelerden uzak durmalısınız. Bu maddeleri tüketen biriyseniz mutlaka beslenmenizin antioksidan kapasitesini yüksek tutmanız gerekmektedir.

DİYETİSYEN DENİZ ZÜNBÜLCAN

http://www.dytdenizzunbulcan.com/