Gündem Bakan istedi, öğretmenler sorunları tespit etti! Liste uzun

Bakan istedi, öğretmenler sorunları tespit etti! Liste uzun

14.09.2018 - 01:30 | Son Güncellenme:

MEB, öğretmenlerden eğitimin güncel sorunlarını belirleyip çözüm önerisi sunmalarını istedi. Atamalar, okulların derslik, spor salonu gibi fiziki yetersizlikleri, ikili eğitim, kalabalık sınıflar, çağı yakalayamayan müfredat… Liste uzayıp gidiyor

Bakan istedi, öğretmenler sorunları tespit etti Liste uzun

İlk ve ortaöğretim kurumlarındaki yaklaşık 18 milyon öğrenci ve 1 milyon öğretmen için ders zili 17 Eylül Pazartesi günü çalacak. Ancak 2018-2019 eğitim öğretim yılı da sorunlarla başlıyor. Öğretmen açığı, yetersiz derslik sayısı, tartışmalı müfredat, istediği liseye giremeyen öğrenciler, örgün öğretimden kopanlar, okul çevreleri ve servislerdeki güvenlik sıkıntısı, farklı kadrolarla istihdam edilen öğretmenler arasındaki eşitsizlikler… Bu sorunlar her eğitim öğretim döneminde dile getiriliyor; birçok sorun çözülmediği için bir sonraki öğretim yılına erteleniyor.

Haberin Devamı

Sorunlar neler?

Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), bu yıl farklı bir çalışmaya imza atarak, öğretmenlerden eğitimin güncel sorunlarını tespit edip, çözüm önerileri getirmelerini istedi. Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü’nün mesleki eğitim seminerleri kapsamında düzenlenen çalışma çerçevesinde bir anket yapıldı. Öğretmenlere 4 soru yöneltilerek, eğitimin sorunları ve çözüm önerileriyle ilgili görüşleri alındı. Öğretmenlerden ayrıca okullarını da değerlendirmeleri istendi.

Öğretmenlere yöneltilen sorular şöyle:

1- Sizce Bakanlığımızın yeni dönemde eğitimle ilgili olarak odaklanması gereken en temel üç sorun nedir? (a. Yapısal sorunlar; b. Mesleki sorunlar; c. Eğitim kalitesine yönelik sorunlar).

Haberin Devamı

2- Bakanlığımızın yürüttüğü faaliyetler içerisinde en başarılı bulduğunuz üç temel uygulama nedir?

3- Sizce okulunuzda acil çözüm bekleyen üç temel sorun nedir?

4- Türkiye’de eğitim öğretimin kalitesini artırmak için üç temel çözüm öneriniz nedir?

Öğretmenlerin bu sorulara verdikleri görüşler çerçevesinde okulda yapılacak tartışmalardan sonra, yanıtlar İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü’ne iletilecek. Buradan içerik analizine tabi tutularak İl Milli Eğitim Müdürlüklerine bağlı Ar-Ge birimlerine yönlendirilecek. Ve Ar-Ge birimlerinin hazırladıkları il raporları 19 Ekim 2018’e kadar Bakanlığa iletilecek. Bakanlık sonrasında raporları kamuoyuyla paylaşacak mı, yoksa sadece kendi çalışmalarında mı değerlendirecek, bilinmiyor.

Bakan istedi, öğretmenler sorunları tespit etti Liste uzun

Öğretmenden al haberi

Bu çalışmaya katılan öğretmenler, genel olarak görüşlerinin alınmasından memnunlar ancak sonrasında görüşleri çerçevesinde bir düzenleme yapılması konusunda pek umutlu değiller. Yine de okulların güncel sorunlarını tespit edip bir dizi öneride bulundular. Bunlardan bazıları şöyle:

- Okul ve derslik sayısı yetersiz; sınıf mevcutları çok kalabalık.

- Okulların çoğunda ikili eğitim yapılıyor; dersler sabah 7’de başlıyor, öğleden sonra ise akşam 8’i bulabiliyor. Bu durum öğrencilerin verimini düşürüyor.

- Yine ikili eğitim nedeniyle teneffüs süreleri çok kısa, öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılamaya yetmiyor.

Haberin Devamı

- Okul öncesi eğitim yeterli düzeye ulaşmadı.

- Eğitim fakültelerinde verilen eğitim yetersiz ve çağa uygun değil.

- Yaz aylarında, öğretmenlere yönelik düzenlenen toplantı ve seminerler, formalite.

- Müfredat bilimsellikten ve çağdaşlıktan uzak.

- Eğitimde öğrencilerin yetenek ve ilgileri dikkate alınmıyor.

- Sınav sisteminin her yıl değişmesi öğrencileri zorluyor.

Bakan istedi, öğretmenler sorunları tespit etti Liste uzun
Okullar çok bakımsız

- Okullardaki öğretmen açığı sözleşmeli ve ücretli öğretmenlerle kapatılmaya çalışılıyor. Bu öğretmenlerin kadrolu öğretmenlerle aralarındaki eşitsizlik öğretmenler arasında sorunlara neden oluyor.

- Ücretli öğretmenlikte eğitim fakültesi mezunu olma ve pedagoji şartı aranmaması, kimi ücretli öğretmenlerin branşları dışında ders vermesi, eğitimin kalitesini düşürüyor.

- Okullarda yeterli bütçe olmadığı için temizlik ve güvenlik elemanı alınamıyor ya da 1-2 kişi çalıştırılıyor. Ayrıca okullar bakımsız, badana yapılamıyor, tuvaletlerde musluklar, rezervuarlar bozuk, sabun, tuvalet kâğıdı vs. yok. Bu durum çocukların sağlığını ve güvenliğini tehdit ediyor.

Haberin Devamı

- Pek çok okulda, spor ve konferans salonları yok, hatta öğrencilerin teneffüste oyun oynayacağı ya da sosyalleşeceği bir bahçeleri bile bulunmuyor.

- Öğretmenlerin aldıkları maaşlar yetersiz, pek çok öğretmen ek iş yapmak zorunda kalıyor; bu nedenle psikolojik sorunlar yaşayan öğretmenler var.

- Öğretmen performans sistemi kaldırıldı, ancak önceki yıllarda bu durumun tartışılması dahi, öğretmenlerin itibarını yıprattı.

- Yönetici atamalarında liyakate önem verilmiyor, bu durum okullarda huzursuzluklara neden oluyor.

- 50 ortalamayla, 7 zayıfla dahi sınıf geçen öğrencilere, alt yapıları çok eksik olduğu için üst sınıflarda eğitim vermek neredeyse imkânsız hale geliyor.

- Son yıllarda klasik liselerin hepsi Anadolu lisesine dönüştürüldü. Ancak bunların büyük çoğunluğunda Anadolu lisesi kalitesinde bir eğitim verilmiyor.

- Getirilen yeni sınav ve yerleştirme sistemi nedeniyle öğrencilerin bir kısmı, Anadolu liselerine giremiyor ve meslek ya da imam hatip liselerine gitmek zorunda kalıyor. Bu okulları tercih etmeyenler ise açıköğretime yöneliyor.

Haberin Devamı

İtibarlarını istiyorlar

Öğretmenler çözüm önerilerinde de bulundular. Bu kapsamda mesleki itibarlarının yeniden kazandırılmasının motivasyonu artıracağına dikkat çeken öğretmenler, maaşlarında iyileştirme istiyorlar. Ücretli, sözleşmeli, kadrolu gibi farklı öğretmen kadrolarının kaldırılması, başarının ödüllendirilmesi, öğretmenlere yararlı olacak seminerlerin verilmesi de beklentiler arasında. Müfredatın çağa uygun, öğrencilerin ilgi ve yeteneklerini dikkate alacak şekilde düzenlenmesi gerektiğine dikkat çeken öğretmenler, okulların fiziki sorunlarının çözülmesini istiyorlar. Ayrıca eğitim fakültelerine öğretmenliği severek yapacak öğrencilerin alınması, eğitimlerinin çağa uygun olarak düzenlenmesi; ikili eğitimin kaldırılması; okul aile birliği ilişkilerinin güçlendirilmesi, öğrencilerin başarılarının yanı sıra mutluluklarına da odaklanılması yönünde önerileri var.