Araştırmalar, sürekli mutsuz, stresli, fiziksel ya da zihnen yorgun ebeveynler tarafından büyütülen çocukların, depresyon, özgüven eksikliği, endişe gibi sorunlarla iki kat daha çok karşılaştığını ortaya koyuyor.

Anne-baba olarak, önceliğin çocuklara verilmesi oldukça doğal bir eğilimdir. Ancak bu durum, anne ve babaların kendi isteklerini ve ihtiyaçlarını karşılamaması anlamına gelmemeli. 
 

Çocuğunuza verebileceğiniz en büyük hediye sağlıklı, rahat ve mutlu bir SİZ olmalı. Ebeveyn rolü dışında da kendini var edebilen bir birey...

Kendi ihtiyaçlarınıza özen göstermek, aslına bakarsanız, sizin için olduğu kadar çocuğunuz için de önemli olacak. Kendi sağlıklı duruşunuzla, çocuğunuza rol model olur; onların kendi yaşam becerilerini geliştirmelerine ve hayatları boyunca pozitif bir iz sürmelerine katkıda bulunmuş olursunuz. O yüzden, çocuğunuz için en iyisini düşünürken, kendiniz için de en iyisini düşünmeyi ihmal etmeyin.

İşte bekar ebeveynlere yönelik 6 tavsiyemiz: 

Sağlığınıza önem verin

Bir süredir sahip olduğunuz ağrıları görmezden geliyor musunuz? Öğün atlıyor musunuz? En son ne zaman bir sağlık kontrolüne gittiniz?  Kendi sağlığınıza düzenli olarak zaman ayırmaktan kaçınmamalısınız. Haftalık olarak, sizin ve çocuğunuz için neler pişireceğimizi planlayıp öğün atlamamaya özen gösterin. Atıştırmalıklar çocuklarınız için sağlıklı değildir. Sizin için de öyle… 
 

Bazı şeyleri yerine getiremiyor olabilirsiniz 

Kimse süper kahraman değil ve kimsenin süper güçleri yok. Bir süredir aksattığınız şeyleri sakince düşünmek için kendinize en azından 1 saat ayırın. Bir süredir, çocuğunuzun okuldaki ihtiyaçlarını kontrol edememiş ya da anne babanızı aramak için uygun zamanı bulamamış olabilirsiniz. Bu olaylar karşısında: “Ben korkunç bir anneyim/babayım. Çocuğum için yeterli olamadım.” gibi negatif bir içsel konuşma, en büyük düşmanınız olacaktır. Bu tür bir durumda, kendinize söyleyeceğiniz şeylerin, sizin toparlanmanıza yardımcı olacak telkinler olmasına dikkat edin. Yolculuğunuzun ve bu yolculuğun zorluklarının farkına varın ve kendinize karşı merhametli olun. 

“Elimden geleni yapıyorum.”

“Çocuğumu seviyorum; Her şeyi yapamayabilirim, ama ben onun için en iyisini isteyen harika bir anne/ babayım.”

 


Biraz da kendinizi şımartın

Sizi mutlu eden şeyleri yapmak için zaman ayırmanız önemlidir. Bu, en sevdiğiniz yazarın kitabını okumak, bir arkadaşınızla kahve içip sohbet etmek gibi günlük rutininize uyan ama yine de sizin için fark yaratacak şeyler olabilir. 

Hali hazırda sahip olduğunuz işinizi tutkuyla yapıyorsanız, harika. Ancak, öyle değilse de, kendinize anne-baba rolü dışında uzun vadeli hedefler seçmelisiniz. Kendinize, beş yıl sonra hayatınızın nasıl olmasını istediğinizi sorun; ardından bu hedeflere yaklaşmak için neler yapabileceğinizi araştırın. 
Bir yetişkin olarak kendi memnuniyetinizi ve mutluluğunuzu sağlamanız, çocuğunuzun duygusal sağlığını doğrudan olumlu yönde etkileyecektir.
 

Çocuklarınızdan ayrı da zaman geçirebileceğinizi unutmayın 

Bazılarımız buna hemen itiraz etmeden önce şunu bilmeli: yapılan yeni araştırmalar: 3-12 yaş aralığındaki çocuklarınızla geçirdiğiniz zamanın büyümeleri üzerinde herhangi bir fark yaratmadığını ortaya koyuyor.
Bekar ebeveynler olarak, çocuğunuza göz kulak olması için bir bakıcı çağırabilir ya da güvenilir bir arkadaşınıza ya da aile üyesine danışabilirsiniz. Böylece, çocuğunuz başka yetişkinleri tanıma fırsatı bularak ileride karşılaşacağı farklı sosyal ortamları yadırgamaktan uzaklaşır.


Son olarak, büyük resme bakın 

İyi bir ebeveyn olmak, size çocuğunuzla sağlıklı bir bağ kurduğunuzu hissettirir. Çocuklarınızın, kendi hayatlarını idame edebilecek becerilere kavuştuklarını görmek bir anne-baba için en büyük mutluluktur. Bunu akılda tutmak, gün içerisinde karşılaşılan küçük problemler karşısında panik olmamanızı sağlayabilir. 
Çocuğunuzun yaptığı bir yaramazlık sonrası, ona hemen kızmaktansa, neden böyle yaptığını sorun ve bu durumun sizi üzdüğünü belirtin. 
 

Pratik diğer öneriler: 

- Bazı durumlarda yardım istemekten çekinmeyin.

- Kendinizi diğer ebeveynlerle karşılaştırmayın.

- Anne-baba olmayan insanlarla ilişki kurmak ebeveynliğe bağlı konulardan uzaklaşmanıza yardımcı olur.

-Tersi şekilde ebeveyn olan insanlarla da, anne-baba olmanın zorluklarını ve sevincini paylaşabilirsiniz.

- Gün içerisindeki stres, vücudunuzu olumsuz etkiler. Bunun için hergün egzersiz yapın. Bir saatlik bir program, bazı günler için gözünüzde fazla büyüyorsa, bu süreyi kısaltın. Unutmayın az yapmak hiç yapamaktan daha iyidir. 

- Pozitif insanlarla birlikte vakit geçirin. Ve sık sık gülün. Çocuklarınızın sizlerle gülmeyi öğrenmesi onlar için çok değerli olacak… 

 

Seda Kabil/ PembeNar Özel