Bel fıtığı ya da başka bir nedenden dolayı bel rahatsızlığı olan kişinin günlük yaşam kalitesinde bazı durumlara dikkat etmesi oldukça önemlidir. Ayrıyeten o kişinin başka bir ameliyat geçirmiş olması da şart değildir. 
 
Bel sağlığı için 100 tavsiye listemize bu hafta da kaldığımız yerden devam ediyoruz.
 
Bel Sağlığı İçin 100 Tavsiyenin Altıncı Seçkisi: 61-70
 
61. Uzun süre araç kullanmayınız. Şayet önünüzde kat edilecek çok uzun bir yol varsa sık sık mola vermeyi ve bu esnada biraz yürümeyi tercih ediniz.
 
62. Arabanızın bagajını boşaltırken de eşyaları öne, ileriye doğru uzanarak almayınız. Önce bir ayağınızı tamponun üzerine koyunuz, sonra belinizi fazla eğmeden bagajı boşaltınız.
 
63. Çocuklarınız okula giderken çantalarında mümkün mertebe az yük taşıtmaya çalışınız. Bunun için sadece o günkü dersleri ilgilendiren kitap ve ders gereçlerini yanlarına almaları konusunda onları eğitiniz.
 
64. Ütü yaparken tek ayağınızın altına 15-20 santimetre yükseklikte bir cisim koyarak hafifçe yükseltiniz, belinizin rahatladığını göreceksiniz. Bir süre sonra basamağın üzerine öbür ayağınızı koyunuz.
 
65. Elektrikli süpürgeyle veya paspasla yerleri temizlerken öne doğru eğilmeyiniz ve belinizi dik bir pozisyonda tutmaya gayret ediniz. Bu nedenle uzun saplı süpürge kullanmak daha yararlı olacaktır. Bahçede çalışırken de uzun saplı aletleri tercih ediniz.
 
66. Yatağınız sert olsun. Yattığınız zaman vücudunuz yatağa gömülmesin. Vücudu değişik şekillere sokan, stabil olmayan yumuşak veya çöküntü yataklar sağlıklı değildir. Altında sunta veya tahta olan yataklar ile üzerine yatıldığında omurganın fizyolojik kıvrımlarına uyum gösterebilen kaliteli ortopedik yatakları tercih ediniz.
 
67. Bilgisayar karşısında saatlerce hareketsiz veya uygun olmayan pozisyonda kalmak beli rahatsız eder. Yirmi dakikada bir ayağa kalkıp en az bir dakika dolaşmak gerekir. 
 
Bilgisayarda çalışırken başınız dik, beliniz ve kalçalarınızın arka kısmı destekli, köprücük kemikleriniz yere paralel durumda olmalıdır. Gözleriniz ekranın üst düzeyi hizasına yakın konumda ve ekranı tam karşıdan görecek pozisyonda bulunmalıdır. Kollarınız rahat, önkol ve bilekleriniz aynı çizgi üzerinde yere paralel olmalıdır. Ayaklarınızı bir destek üzerine koymanız daha uygundur.
 
68. Daha önce bel rahatsızlığı geçirdiyseniz zıplama hareketi yapmayınız ve yüksek bir yerden asla atlamayınız.
 
69. Sağlıklıyken, günlük yaşantınızda tembel olmayınız, hareketliliği tercih ediniz. Fazla harekete izin vermeyen iş ve hayat düzeni belinizi tehdit eder. Buna karşılık otobüs ya da metroda bir durak önce inmek, asansör yerine merdiveni kullanmak size çok şey kazandırır.
 
70. Yürürken veya ayakta dururken vücudunuzun dik bir pozisyonda olmasına özen gösteriniz. Ağırlığınızı her iki bacağınıza eşit olarak paylaştırınız. Ayakta dururken her iki omuz ve kalçanızın aynı hizada olmasına dikkat ediniz. Doğru duruşta çene içeri çekilmiş, baş dik, sırt ve bel düzdür. 
 
Bu duruşta kulaktan yere indirilen dik çizgi omuz ve kalçanın ortasından ve ayak bileği önünden geçer. Ayakta dururken sırt kambur, bel çukur, karın öne sarkık, göğüs yassılaşmış ve çene öne çıkmış olursa bu yanlıştır. Böyle bir pozisyon bele rahatsızlık verirken iç organlar da basınç altında kalır.
 
Nöroşirurji Uzmanı
Doç. Dr. Ahmet Yıldızhan