Ben Fero, Spotify'da rekor kırmayı nasıl başardı?

Rap müzik yükselişte. Bu bir gerçek. Şu an 30'larında olanlar nasıl 15 yıl önce rock müziğe gönlünü kaptırdıysa, şimdiki liseliler de rap'çi. Ama bazı şeyler var ki, insan gerçekten anlam veremiyor. Mesela Ben Fero, 15 gün içinde nasıl Spotify rekoru kırdı?

Ben Fero, Spotify'da rekor kırmayı nasıl başardı?

Yakın zamana kadar 'Türkçe rap' denilince akla Ceza, Sagopa Kajmer ve Fuat Ergin gibi isimler geliyordu. Bir de Ayben belki. Ama o kadar. Ana akım, hip hop'a hem mesafeli, hem de ön yargılıydı. Dijital müzik platformlarının yaygınlaşmasıyla birlikte gençliğin tercihleri de belirginleşti. "Meğer genç kitle rap müziği ne kadar çok seviyormuş" dedik. 

Ezhel'i 'Ezhel' yapan şarkılar...

Ezhel'i 'Ezhel' yapan şarkılar...

Kafaların değişmesinde, yenilenmesinde Spotify ve iTunes gibi platformların etkisi büyüktü. Ama bu değişimi sağlaması gerekenler yine rap'çilerdi. Bu şans kullanılmalı, üretim yapmalıydılar. Birilerinin çıkıp ortalığı sallaması gerekiyordu. Bu gereklilik, Ezhel sayesinde pratiğe döküldü. Ezhel'in sürekli gündemde olması da ona popülerlik kazandırdı.

Ama Ezhel'i 'Ezhel' yapan asıl şey, şarkılarıydı. Ana akımın kayıtsız kalamayacağı parçalar yapan genç rap'çi, sadece hakkındaki haberlerle değil, müziğiyle de ilgi toplamayı başardı.

'Viral' listelere bakmak yeterli

'Viral' listelere bakmak yeterli

Son dönemde Avrupa'da çok sayıda rap müzik yıldızı doğuyor. Bunu görmek için 'viral' listelere bakmak yeterli. Danimarka'dan Almanya'ya, Fransa'dan Hollanda'ya, pek çok Avrupa ülkesinde neredeyse her gün bir rap'çi patlıyor.

Norveçli, Estonyalı ve Hollandalı rap'çiler daha elektronik ve pop sulara yakınken, Alman ve Fransız genç rap'çilerin daha agresif olduklarını görüyoruz. Çeşitlilik o kadar çok ki, rahatça kategorize edebiliyoruz.

Estonya, Nublu'nun başarısını konuşuyor

Estonya, Nublu'nun başarısını konuşuyor

Estonya'dan örnek verelim. Küçük bir Baltık ülkesi olan Estonya'da -tıpkı pek çok ülkede olduğu gibi- rock ve pop müzik yıllardır ön plandaydı. Karl-Erik Taukar ya da Lenna Kuurmaa gibi yıldızlar dinleniyordu. Ancak artık bambaşka rakipleri var.

Ülke şu anda işi gücü bıraktı; Nublu adlı genç rap'çinin başarısını konuşuyor. Her yerde Nublu var. 'Öölaps!', 'Mina Ka' ve 'TMT' şarkılarıyla fiziksel ve dijital satış anlamında o kadar başarılı oldu ki, yalnız dijital müzik platformlarının değil, Estonya'daki radyoların da gözdesi şu anda.

Rekor üstüne rekor kırdı

Rekor üstüne rekor kırdı

Hal böyleyken, Türkiye'de de Ezhel'le kırılan zincirin devamının geleceği belliydi. Öyle de oldu.

Rap'in yeni isimlerinden Ben Fero, 'Orman Kanunları' adlı albümünü 20 Şubat'ta yayınladı. Ve 15 gün içinde  Spotify'da rekor kırdı.

Albüm yayınlandığı gün Spotify'da tüm zamanların Türkiye günlük dinlenme rekorunu, yayınlandıktan bir hafta sonra da Spotify'da tüm zamanların Türkiye haftalık dinlenme rekorunu kırmayı başardı.

Neredeyse hepsi '1 milyon'u geçti

Neredeyse hepsi '1 milyon'u geçti

'Orman Kanunları' albümündeki 10 şarkının 9'u 1 milyon dinlenmeyi geçti. 10'uncu şarkının da 1 milyonu geçmesi an meselesi.

'3 2 1'
11 milyon, 'Mahallemiz Esmer' 9 milyon, 'Biladerim İçin' ve 'Kimlerdensin' 4 milyon, 'Babafingo' ve 'Demet Akalın' 2 milyon, 'Motivasyon', 'Yaylan' ve 'Diskotek' de 1 milyon dinlenmeye ulaştı.

'Buldum' ise şu anda 800 bin küsür kez dinlenmiş. Onun da 1 milyonu geçeceği ortada...

"Hava kapalı ama akalım, radyomuzda yine Demet Akalın"

"Hava kapalı ama akalım, radyomuzda yine Demet Akalın"

Muazzam bir başarıdan bahsediyoruz. Merak ediyor, dinlemeye başlıyoruz. "Bu başarının sırrı ne olabilir?" diyerek rekora gerekçeler arıyoruz. Karşımıza 'Demet Akalın' adlı bir şarkı çıkıyor.

"Hava kapalı ama akalım, arabaya bindim yürü bakalım, tabii radyomuzda yine Demet Akalın, bir kez bizi çalmadın adamım" gibi sözler var şarkıda.

Rap'çi XiR'in geçen yıl yayınlanan 'Angela Merkel' şarkısı aklıma geliyor bu noktada.

 

'Angela Merkel' kadar zekice değil

'Angela Merkel' kadar zekice değil

XiR'in şarkısında geçen "Schengen yok, Karaköy'e sen gel, Angela Merkel" sözleri hem güldürmüş hem de şarkıyı dinletmişti. Bu yaratıcılığı ne yazık ki 'Demet Akalın' adlı şarkıda göremiyoruz.

"İçinde Demet Akalın geçen bir şarkı zaten yaratıcı olamaz" üzerinden gidilmişse bile, yöntemin yanlış olduğunu düşünüyorum. 

İster istemez Ezhel'le kıyaslıyoruz

İster istemez Ezhel'le kıyaslıyoruz

Albümdeki şarkı sözleri her ne kadar Abuzer Kömürcü ya da Nelson Mandela gibi popüler kültür referansları barındırsa da, yeterince enteresan değil. Rap'ten bahsediyoruz sonuçta. Bir tür söz sanatından...

Ezhel'i ilk dinlediğiniz anı düşünün. Bir 'salam-sosis' kalmıştır aklınızda mesela. Ben Fero'yu da ister istemez onunla kıyaslıyoruz. Ancak kesmiyor, kesemiyor. Olmuyor.

Niceliksel başarının altı ne kadar dolu?

Niceliksel başarının altı ne kadar dolu?

Albüm nicel olarak başarılı rakamlara ulaşmış durumda albüm. Ama bu başarının nitelik olarak karşılığı fazla değil. Gönül isterdi ki sound ve sözel olarak bu nicel başarının hakkını veren, altından kalkan bir nitelik de olsun... Ama yok.

Peki Ben Fero'nun albümü nasıl bu kadar çok dinlenmiş olabilir? 

Son dönemde Spotify özelinde dönen "Rap şarkılarına kıyak geçiliyor" iddialarını da göz önünde bulundurursak, "Acaba?" diyoruz. Bir başarı olduğu ortada ama bu, rekor kıracak kadar büyük bir başarı mı sahiden? Açıkçası biraz şüpheyle yaklaşıyorum bu duruma. Özellikle de albümü dinledikten sonra...
 

twitter.com/mayksisman
instagram.com/mayksisman
youtube.com/mayksisman
can.sisman@milliyet.com.tr

Bu makaleye ifade bırak