24.04.2019 - 08:15 | Son Güncelleme: 24.04.2019-8:15 A-A+

BESİNLER MİGRENİNİZİ TETİKLİYOR OLABİLİR



“Beni hep bu havalar mahvetti, başım ağrıdan çatlıyor, ışık görmeye dayanamıyorum, şu yemeğin kokusu midemi bulandırıyor, kahve içtim sanki başım daha da ağrıdı, biraz uyusam geçecek gibi...” Bu cümleler size tanıdık geliyor mu? 
Migren ağrısı, birçok kişinin ortak sorunu, genellikle, başın bir tarafında ve sıklıkla mide bulantısı veya ışığa karşı hassasiyetle gözlemlenen şiddetli bir baş ağrısıdır. Bu ağrı, nedeni tam olarak bilinmemekle birlikte, çoğu zaman beyindeki sinir iletimindeki geçici değişikliklerden kaynaklanır. Baş ağrısına mide bulantısı ve kusma da eşlik eder ve şikayetler birkaç saatten birkaç güne kadar sürebilir. Hava değişimleri, mevsim geçişleri, yoğun strese maruz kalma, uyku düzensizlikleri, sık alkol tüketimi ve gün içinde tükettiğiniz besinler, migreni tetikleyebilir. İyi haber ise, yapacağınız diyet değişikliklerini migren sıklığını ve şiddetini azaltabileceği... Peki  nedir bu tetikleyici besinler?

Bunlara dikkat!
Baş ağrısını tetiklediği öne sürülen besinlerin içerisinde en sık çikolata, turunçgiller, süt ürünleri (yoğurt, peynir), yağlı ve kızarmış yiyecekler, çay, kahve, kola, aspartam, alkollü içecekle, gıda boyaları ve katkı maddeleri yer alıyor. Özellikle tiramin veya feniletilamin içerenler, bireylerde migren ataklarını tetikleyebiliyor. Bu iki aminoasit, çikolata, bazı peynirler (cheddar, camembert gibi), soyalı besinler, kuruyemişler, turunçgiller ve sirkede bulunuyor. Şarküteri ürünleri ise nitrit-nitrat içerir. Özellikle salamura yapılmış, tütsülenmiş, marine edilmiş veya konserve haline getirilmiş yiyecekler, atakları tetikleyici etki gösterebilirler, dikkat. Yapılan çalışmalarda alkollü içecekler ile migren arasında bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmış ve alkollü içecekler içinde de şarap ön plana çıkmış. İçeriğindeki tanen bileşiği sebebiyle şarabın migreni tetikleyebileceği düşünülüyor. Ayrıca alkol tüketimi, tanen içeriğinin yanında susuzluğa sebep olduğu için de baş ağrılarınızın sebebi olabilir. Bu yüzden alkol aldığınız günlerde su tüketiminizi arttırmanız fayda sağlar. Migreni tetikleyen bir başka içecek ise, çoğu zaman uykunuzu açsın ya da konsantrasyonunuzu toplasın diye tükettiğiniz kahve... Kahve de kafein içeriği sebebiyle migreninizi tetikleyebilir. Eğer kafeine karşı duyarlılığınız varsa ve sizi olumsuz etkilediğini fark ettiyseniz, diğer kafein içeren siyah çay, yeşil çay ve  gazlı içeceklerin tüketimine de dikkat etmeniz önemli.
Kuru meyvelerde, kırmızı, beyaz şarapta ve birçok işlem görmüş yiyecekte yer alan sülfitler, migreni tetikleyebilir. Bunların dışında Monosodyum glutamat (MSG), maya ekstresi, hidrolize edilmiş maya, hidrolize edilmiş sebze proteini (HVP), hidrolize edilmiş bitki proteini (HPP) ve sodyum kazeinat gibi katkı maddeleri migreni tetikleyebilir. Özellikle paketlenmiş atıştırmalık ürünlerde bulunan bu maddeler, paketli gıda tüketmeden önce içeriğinin kontrol edilmesi, atakların şiddetini ve sıklığını azaltmaya yardımcı olabilir.

Yaşam tarzınıza özen gösterin!
Yediklerinizi ve içtiklerinizi yazdığınız bir yiyecek günlüğü tutmanız ve sonrasında migren ataklarınızı gözlemlemeniz, migren ağrılarınızın kontrol altına alınmasına yardımcı olur. Bu size veya hekiminize migrenlerinizi tetikleyebilecek belirli yiyecekleri beslenme düzeninizden çıkarmak için yol gösterebilir. Açlık ve öğün atlamanın da migren hastalarında ağrıyı tetiklediğini unutmayın. O yüzden az az ve sık sık beslenme bu noktada da ağrınızı kontrol altına almaya yardımcı olacaktır. Genel olarak, migreninizi tetikleyen yiyecek ve içeceklerden uzak durmanızın yanında, günlük sıvı alımınıza, uyku düzenine dikkat etmeniz, rahatlama ve nefes egzersizleri yapmanız, hatta günün stresinden uzaklaşıp kendinize 10 dakika bile ayırmanız, migren ataklarınızı ve sıklığını azaltmaya yardımcı olabilir.

Aradığınız
Evi Hemen
Bulun!
araDetaylı Ara
©Copyright 2015 Sitemizde yayınlanan haberlerin telif hakları gazete ve haber kaynaklarına aittir, haberleri kopyalamayınız.