Yaz tatili okulların açılmasıyla son buluyor. Tatil için bir sonsa dahi birçok şey için başlangıç; okul, yeni sınıf, arkadaşlıklar, heyecanlar... Üretken bir toplumun temelini sağlıklı çocuklar oluşturuyor. Bu yüzden doğumdan hatta gebelikten itibaren bir bebeğin, devam eden süreçte çocuğun ve ergenin beslenmesi oldukça önemli.
 
Büyüme-gelişme, okul başarısı, yorgunluğa karşı enerji ''SAĞLIKLI BESLENME''de saklı!
Güne en iyi başlangıcı sağlıklı besinlerden oluşan kahvaltı oluşturacaktır. Bir bardak süt veya taze sıkılmış meyve suyu, peynir, yumurta/menemen/krep, birkaç dilim ekmek çocuklar için yeterli ve dengeli bir kahvaltı örneğini oluşturmaktadır.
 
''Beslenme Çantası'' ise birçok ülkede yer verilen harika bir uygulama. Bu sene de ebeveynlerin sıklıkla duyacağı sorular ''Beslenme çantam hazır mı?'', ''Beslenme çantamda ne var?'' olacağa benziyor. İşte sağlıklı bir beslenme çantası için 4 alternatif;
 
1. Menü
Tam tahıllı ekmekle hazırlanmış sebzeli-köfteli veya sebzeli-tavuklu sandviç
Ayran veya süt
Meyve veya 1 dilim cevizli-hurmalı kek
 
Çocuklar sağlıklı beslenmek için çeşitli besinlerden yeterli miktarlarda ve dengeli bir şekilde tüketmelidir. Dört besin grubundan bahsetmek gerekirse;
- Süt grubunda yer alan süt, yoğurt;
- et grubunda yer alan et, tavuk, yumurta, peynir, kuru baklagiller;
- sebze ve meyve grubu ve
- tahıl grubuna giren ekmek, bulgur, makarna, pirinç vb. besinlerin her öğünde yeterli miktarlarda tüketilmelidir.
Böylelikle çocukların yapabileceği sağlıksız seçeneklerin daha çekici olduğu kantin alışverişlerinin de önüne geçilebilir.
 
2. Menü
Ton balıklı/Sardalyalı sandviç
Mevsim meyvesi
Kurabiye (tam buğday unu ile hazırlanmış fındıklı kuru üzümlü vb)
 
Balık ile gelen en sağlıklı yağ asitlerinden olan Omega-3 çocukların zihinsel gelişimi açısından oldukça önemlidir. Beslenme çantası için hazırlanacak ton balıklı veya sardalyalı sandviç bu sağlıklı yağ asitlerini sağlamada iyi bir alternatiftir.
Hazır/paketli meyve suyundan ise mevsimindeki taze meyveler; vitamin-mineral ve kabuklu tercih edilenlerin posa içeriğinin zengin olması sebebiyle çok daha sağlıklıdır. Aynı zamanda meyve suyundaki zararlı fruktoz bazlı mısır şuruplarındansa meyvenin içerdiğinde bulunan meyve şekerinin sağlığa olumlu etkileri bulunmaktadır.
Çocuklar gün içerisinde enerji harcadıklarından tatlı ihtiyacı da duyabilmektedir. Bu nedenle sevebilecekleri, aynı zamanda da besleyici tatlı alternatifleri sunulabilir. Örneğin; fındıklı, cevizli veya üzümlü kurabiyeler.
 
3. Menü
Börek (peynirli, sebzeli veya kıymalı olabilir)
Ayran
Meyve
 
Börek genellikle tüm çocukların sevdiği ve tüketimi kolay bir yiyecektir. Çocukların özellikle kemik ve diş gelişimi için günde 2-3 su bardağı kadar süt veya yoğurt, 1 kibrit kutusu kadar beyaz peynir tüketmeleri önemlidir. Bu örnek menüde peynirli börek yanında ayran kemik gelişimine katkı sağlayacaktır. Ayrıca, hastalıklara karşı daha dirençli olmaları, göz, cilt ve sindirim sistemlerinin sağlıklı olması için her gün 5 porsiyon taze sebze veya meyve tüketmelerini de destekleyen bir menüdür.
 
4. Menü
Peynirli tost veya sandviç
Süt
Mevsim sebzeleri
Kuru meyve ve ceviz karışımı
 
Çocukların ekmek tercihlerinin beyaz ekmekten ise tam tahılların olması daha sağlıklıdır. Tam tahıllı ekmekler B grubu vitaminleri bakımından daha zengindir ve posa içeriği daha yüksektir. Ancak çocuklarda demir eksikliği anemisi varsa beyaz ekmek daha sağlıklı olacaktır.
Kuru meyveler, fındık, ceviz ve bademden hazırlanacak bir karışım, çocukların okul için gerekli enerji ve tatlı ihtiyacını karşılamak ve zihinsel gelişimi için önemlidir.
 
Yeni okul döneminde geleceğimize sağlık ve başarı dileklerimle,
Diyetisyen Sevde Kahraman