12.05.2017 02:30 | Son Güncelleme:
Gülden Öktem / Venedik

Biraz uğultu biraz fısıltı ve bir Çınlama

Venedik Bienali Türkiye Pavyonu’nda bu yıl Cevdet Erek’in ‘Çın’ işi de yer alıyor. Mekâna özgü bir yerleştirmeyle izleyicinin karşısına çıkan Erek, ‘Çın’ ile birçok sanat dalını bir arada yansıtıyor

Bu yıl 57. kez düzenlenen ve Wall Street Journal’dan Kelly Crow’un tabiriyle söyleyecek olursak ‘Sanatın olimpiyatları’ olan Venedik Bienali, yarın kapılarını ziyaretçilerine açıyor. Bu yıl Venedik Bienali Türkiye Pavyonu’nda Cevdet Erek de ‘Çın’ isimli işiyle yer alıyor.

Türkiye Pavyonu’nun açılışı dün, Türkiye saatiyle 15.30’da yapıldı. Açılıştan hemen önce görüşme şansı yakaladığımız sanatçı Cevdet Erek, mekâna özgü bir yerleştirmeyle izleyicinin karşısına çıkıyor. Singapur ve Peru pavyonlarının tam ortasında kalan Türkiye Pavyonu’na özel bir konstrüksüyon hazırlayan sanatçı, mekânı mimari ve ses aracılığıyla keşfetmeye çalışmış. Ahşaptan hazırladığı mekâna hoparlörler yerleştiren ve bu hoparlörlerden kaydettiği çeşitli sesleri yansıtan sanatçı, “İçeri girdiğinizde belki biraz uğultu duyabilirsiniz ama kasıtlı olarak hoparlörlerin karşısındaki cepheye geçtiğinizde artık, hoparlörlerden çıkan sesleri ayırt edebiliyorsunuz” diye tarif ediyor.

‘Tonozlu bir rota’

Kiminden bir fısıltı, kiminden bir ‘çın’ sesi, kiminden bir gitar ‘distortion’ı duyulan, kiminden ise doğanın birer yansımaları olan ‘Şak şuk’ gibi seslerin, ‘Savaş bitsin’ dileklerinin fısıltılarının geldiği mekânda Erek ‘Çın’ ile birçok sanat dalını bir arada yansıtıyor.

Kullandığı mekânın ışık sistemine de önem veren sanatçı, “Buraya ilk geldiğimizde tavan kapalıydı. Pencereler açılsın istedim. Burada yapay ya da sanat ışığı yok” diyor. Türkiye Pavyonu’nun bulunduğu alanın pencereleri ise eski Venedik donanmasının olduğu ve o dönem silahların yapıldığı tarihi mekânlara açılıyor. Erek, “Askeri manzaralar arasında tonozlu bir rota” olarak tarif ediyor bu bölgeyi de...

Bir yıllık çalışma

Bir yıldan fazladır bienal için çalıştığını söyleyen Cevdet Erek, nisan ayında fiziksel olarak harekete geçtiklerini ve konstrüksüyonun bir ayda tamamlandığını  sözlerine ekliyor. Venedik Bienali 26 Kasım’a dek devam edecek. Türkiye Pavyonu da bu süre boyunca ziyaretçilerini ağırlayacak ve Cevdet Erek sayesinde dünyanın kulağını ‘Çın’latacak.

‘Etkileşim sağlamada somut adım’

İstanbul Kültür Sanat Vakfı koordinasyonunda, Fiat sponsorluğunda gerçekleştirilen açılışa İKSV Yönetim Kurulu Başkanı Bülent Eczacıbaşı, Türkiye Pavyonu sponsoru Fiat adına Tofaş CEO’su Cengiz Eroldu da katıldı. Açılışta ayrıca, Venedik Bienali Başkanı Paolo Baratta, Türkiye Roma Büyükelçisi Murat Salim Esenli, Kültür ve Turizm Bakanlığı Telif Hakları Genel Müdürü Dinçer Ateş, Venedik Bienali 57. Uluslararası Sanat Sergisi Türkiye Pavyonu Danışma Kurulu üyeleri, Türkiye Pavyonu’nun 21 destekçisiyle uluslararası sanat profesyonelleri ve küratörler de bulundu. İKSV Yönetim Kurulu Başkanı Bülent Eczacıbaşı yaptığı konuşmada İKSV’nin 2007’den bu yana Venedik Bienali Uluslararası Sanat Sergisi’nde Türkiye Pavyonu’nun organizasyonunu üstlendiğini hatırlatarak şöyle konuştu: “Burada düzenlediğimiz sergiler ‘Türkiye ve küresel ölçekteki kültür-sanat evreni arasında etkileşim sağlama’ hedefimize yönelik somut adımlar atmamızı sağlıyor.” 
 

Bu habere ifade bırak
  • 0Mutluyum
  • 0Şaşkınım
  • 0Kararsızım
  • 0Kızgınım
  • 0Üzgünüm
Toplam Oy0