GündemRSS
18.07.2011 - 02:30 | Son Güncelleme: 18.07.2011-0:28

Boeing mi Airbus mı?

ABD’deki Airbus-Boing kıyaslamasını Türk pilotlara sorduk. Her iki şirketin iyi uçaklar yaptığını belirten pilotlar daha çok kullandıkları uçakları tercih ediyor...

Sitene Ekle
Boeing mi Airbus mı?

GÖKHAN KARAKAŞ İstanbul-BURAK GEZEN Çanakkale DHA

ABD, yolcu uçağı pilotlarının Boeing ve Airbus marka uçaklar arasında yaptıkları tercihi tartışıyor. Almanya, Fransa, İspanya, İngiltere ve Hollanda’nın ortaklığından oluşan Airbus markası ile Amerikan Boeing marka uçakların farkı dışarıdan fazla anlaşılmasa da pilotlar iki firma arasında tercihleri ile ikiye bölünmüş durumda. Biz de bu soruyu Türk pilotlara sorduk:

GÜVENLİK AÇISINDAN DAHA KULLANIŞLI
EMEKLİ HAVAYOLU PİLOTU FARUK SAYILIR (MESLEKTE 41, SİVİL HAVACILIKTA 30 YIL):

Her iki şirket de iyi uçaklar yapıyor. Uzun süre Airbus kullanan biri olarak, Airbus’ın çok daha güvenli sistemlere sahip olduğunu söyleyebilirim. Boeinglerde halen eski sistem olan direksiyon var. Joystick kullanan Airbus’ta hata daha az hissedilir. Pilotun yorgunluğu ya da stresinden kaynaklanan sorunlar Airbus’ta daha az risk taşır. THY, günün şartları neyi elveriyorsa o tercihi yapar. Boeing’le de çok uzun mesafeler kat eden bir pilot olarak Airbus’ın güvenlik standartları açısından daha kullanışlı olduğunu düşünüyorum.



GAZ KOLU İNİSİYATİFİMDE OLMALI
BAHADIR ALTAN (33 YILLIK PİLOT):

Pilot elbette uçtuğu uçağı tercih eder. Temel kıstas olarak uçağın sistemini almalıyız. Bakım kolaylıkları, uçuş emniyeti, yazılım, modernizasyona açıklığı gibi tercih nedenleri sıralanabilir. Ama artık ekonomi öne çıkıyor. Ben bir pilot olarak Boeing’i tercih ederim. Boeing, Airbus’a oranla pilotu daha az tembelliğe sevk eder. Ben gaz kolunun benim inisiyitafimde olmasını isterim. Airbus’ta kontrol daha çok uçağın sisteminde olduğu için, Boeing’i seçerim. THY’nin Amsterdam uçağı kazasında hiçbir pilotun aklına gelmeyen bir aksilik çıktı. Yükseklik ölçer aniden tam tersi gaz açma ihtiyacı duyduğu anda, gazı kesti. Pilot bunu fark ettiğinde geç kalınmıştı. Artık bu sorunu biliyoruz. Ayrıca Boeing’in karlı, buzlu zeminlerde gölgenin yere yakın olması pilota kolaylık sağlar, güven verir.”

İNSAN MÜDAHALESİNE OLANAK VERİR
ÜNAL BAŞUSTA (40 YILLIK PİLOT):

Yolcu, teknik, işletici ve pilotaj açısından değerlendirmek gerekiyor. Ama ekonomik koşullar hepsinin önüne geçmeye başladı. Hayatım boyunca Boeing’le uçtuğum için tercihim Boeing. Her iki firma da teknolojiyi çok iyi takip ediyor. Boeing pilotu arada bilgisayar olmadığı için nasıl müdahale edeceğini bilir. Önemli olan bu eğitimi iyi verebilmektir. Boeing insan müdahalesine daha fazla olanak verdiğinden ben tercih ederim.”


ABD’nin en genç pilotu Çanakkaleli Elif

ABD’nin Florida eyaletinde yaşayan Çanakkaleli Türker Ailesi’nin 13 yaşındaki kızı Elif Türker, 2 yıl önce uçmaya başlayarak, “ABD’nin en küçük pilotu” unvanını aldı.
Yaz tatili için Çanakkale’ye gelen Dianna- Şenat Türker çiftinin büyük kızları Elif Türker’in ilginç bir başarı öyküsü var. Babası Şenat Türker’in desteği ile 5. sınıfta Teens İnflight adlı havacılık okuluna kayıt yaptırmaya giden Elif’in 11 yaşında olduğunu öğrenen yetkililer, 14 yaş altındakilere kayıt yapılamayacağını bildirdi. Elif’in havacılık merakı üzerine bu düşüncelerinden geri adım atan okul yönetimi, bir şart ile başvuruyu kabul edebileceklerini söyledi. Elif’ten niçin pilot olmak istediğini anlatan bir kompozisyon yazması istendi. Eline kağıt kalemi alan Elif’in kompozisyonu çok beğenildi ve okulun kapıları açıldı. Okulun ilk gününde eğitmeni ile birlikte tek motorlu uçağın kokpitine oturan Elif, aynı gün ilk uçuşunu yaptı ve “ABD’nin en genç pilotu” ilan edildi. 2 yıl boyunca eğitimine devam eden Elif 23 saat uçuş gerçekleştirdi. ABD’deki havacılık yasalarına göre 16 yaşını beklemesi gereken Elif, 17 yaşında ise pilot ehliyetini alacak.
Hedefinin gelecekte Sahil Güvenlik pilotu olmak olduğunu belirten Elif Türker, “Şu anda tek motorlu uçak kullanıyorum. Sırada çift motorlu uçaklar, deniz uçağı, jet ve helikopter var” dedi.



En önemli fark kontrol sistemleri

ABD medyası, American Airlines ve Airbus arasında yapılması ihtimali bulunan 260 uçaklık anlaşmaya kilitlenmişken, bu tartışma “hangi şirket daha iyi” sorusunu gündeme getirdi. Pilotlar, bu iki firmanın uçakların arasındaki en önemli farkın kontrol sistemleri olduğunu belirtiyor. Airbus’ın uçakları “tel kontrollü uçuş” ile yönetiliyor. Bu da uçakta bulunan joystick ile yönetilmesi anlamına geliyor. Boeing’lerde ise bir direksiyon bulunuyor. Pilotlar Boeing’lerde bulunan bu sistemin uçakla aralarında daha az elektronik aracı bulunduğunu hissetmelerini sağladığını söylüyor. Yani pilotlar joystick’li kontrol yöntemini ise video oyununa benzetiyor. İki marka arasındaki bir diğer fark ise güvenlik sistemleri. Airbus’taki bilgisayarlar aracın tehlikede olduğunu hissettikleri anda pilotun ayarları düzenlemesine izin vermiyor. Boeing uçaklar ise pilota daha fazla özgürlük veriyor.



 


En son çıkan oyunları mı merak ediyorsunuz? Oyun tutkunları buraya!

Etiketler: ABD
Yorum Yazın
Gönder
Bilgi YarışmasıMüzikte beş çizgide oluşan çizgilere ne ad verilir?
Detaylı Ara
En Çok Konuşulan Haberler
      ©Copyright 2011 Sitemizde yayınlanan haberlerin telif hakları gazete ve haber kaynaklarına aittir, haberleri kopyalamayınız.