Diyelim ki fazla kilolarınızdan kurtulmaya çalışıyorsunuz. Ya da belki tüm fazla  kilolara veda ettiniz ve formunuzu korumak istiyorsunuz. Bir düşünün, bu gibi  durumlarda en çok ihtiyacınız olan nedir? Tokluk hissini uzun süre korumak, değil mi?  Ama bu her zaman pek mümkün olmayabilir.  Bazen ana öğününüzü de ara öğününüzü de  tükettiğiniz halde, hiç umulmadık bir anda ani bir açlık krizinin pençesine  düşebilirsiniz. Bu durumda yapılması gereken, sizi uzun süre tok tutacak, yani kan  şekeri dengenizi  koruyup, enerjinin düşmesini engelleyen besinlere  yönelmek.

Gelin, bugün ne tür  besinleri tüketirsek daha uzun süre tok kalırız, buna bir  bakalım.

Yumurta ile güne enerjik başlayın

Tokluk hissinin uzun süre devam etmesi için protein zengini yiyecekler  tüketmelisiniz.  Bunlar arasında ilk akla geleni de yumurta. Özellikle de günün ilk  öğününde, yani kahvaltıda yumurta tüketirseniz hem güne enerjik başlarsınız, hem de  ara öğün ya da bir sonraki ana öğüne kadar aşırı acıkmaz ve bu şekilde kilo  dengenizi bozabilecek atıştırmalardan uzak durabilirsiniz.

Uskumru, somon ve ton balığı tok tutar

Özellikle çalışan bir insansanız, öğle yemeği sofrasından yeterli vitamin ve  mineralleri almış olarak kalkmak istiyorsanız size önerebileceğim bir başka besin  grubu ise balık. Özellikle de somon, ton balığı ve uskumru. Ama elbette bu  balıkların nasıl pişirildiği de önemli.  Eğer balığı kızartma şeklinde yerseniz,  vücudunuza gereksiz yere yağ yüklemesi yapmış olursunuz. Bunun yerine buğulama ya  da ızgara tercih edin.

Balık konusunu vurgulamamın nedenine gelince... Somon, ton balığı ve uskumru Omega  3 açısından son derece zengin balıklar. Bu sayede size "tokluk" sinyali gönderen  leptin hormonunun da düzenli şekilde salgılanmasını sağlar. Bütün bunların sonucu  olarak da kendinizi olur olmaz zamanlarda aç hissetmezsiniz.

Kırmızı eti doğru pişirip doğru tüketirseniz uzun süre acıkmazsınız

Et tüketmek kilo verme ya da kilo koruma amacını taşıyanlara birçok açıdan destek  sağlar. Kırmızı et, öncelikle protein ve sağlıklı yağlar açısından çok zengin bir kaynak. Ama  dikkat! Yine pişirme yöntemini vurgulamak istiyorum. Etin gerektiği kadar yarar  sağlaması için doğru koşullarda pişirilmiş olması gerekiyor. Yani bol yağlı  kızartmalardan uzak durun!

Et sadece bedeninize sağladığı sağlıklı yağlar, vitaminler ve mineraller açısından  değil, psikolojik açıdan da tokluk hissi sağlar. Nasıl mı? Eti yerken diğer pekçok  yiyeceğe oranla daha uzun süre çiğnemeniz gerekir. Bu uzun çiğneme işlemi sırasında  beyniniz, bedeninize daha az yiyecek tüketerek "tokluk" sinyali gönderir. Bu da  gereğinden fazla besin tüketmeden doymanızı sağlar.

Et tüketimi ve tokluk hissi arasındaki ilişki hakkında eklemek istediğim bir nokta  daha var. Tüm bu uzun uzun çiğneme işlemi sırasında, kendinizi psikolojik açıdan da  "yemek yemiş ve yediklerinden tatmin olmuş" hissedersiniz. Bir düşünün lütfen, bazı  kişilerin et  tüketmeden sofradan kalktıklarında kendilerini aç hissetmelerinin bir  nedeni de bu!

Yeterince su içmezseniz açlık hissedersiniz

Neden "susuzluk" değil de "açlık" dedim? Çünkü yapılan sayısız araştırmanın  sonucuna  göre bazen açlık ile susuzluk birbirine karışabiliyor. Yani aslında  yeterince su içmediğiniz için susamış olduğunuz halde kendinizi aç  hissedebilirsiniz. Bunun sonucu olarak da belki de o anda gerçekte hiç ihtiyacınız  olmayan besinlere yönelebilirsiniz.

Bu durumun önüne geçmek için gün içinde bol bol su  tüketin. Su, sadece bedeninizi içten beslemekle kalmaz aynı zamanda tokluk hissi  sağlamakta da yardımcı olur. Üstelik metabolizmanızı hızlandırıp cildinizi de  güçlendirir.

Bazen de  küçük "hileler" yapalım ister misiniz?

"Hile" dediğime bakmayın. Bunlar aslında bedenimize söyleyeceğimiz "beyaz  yalanlar."  Yani sağlığımızı ve kilomuzu korumak için fazla ve gereksiz besin  tüketmekten bizi alıkoyacak küçük detaylar. Gelin biraz da kısaca bunlara bakalım.

Yemekten önce çorba

İşin gerçeği çorba içmek, uzun süre tok kalmanıza pek yardımcı olmaz. Ancak yemeğin  girişinde çorba içerseniz, bu, midenizde dolgunluk hissi yaratarak bir sonraki  tabakta fazladan yiyecek almanızı engeller.  Sözün burasında bir ayrıntıya dikkat  çekmek isterim: Kremalı ve aşırı yağlı çorbalar bu söylediğim özellikleri  taşımıyor. Yani, bu tür çorbalardan uzak durun.

Açlık krizinin ilacı badem

Bazen ne yaparsanız yapın, kendinizi uzun süre tok hissetmeniz mümkün olmaz. Bu  kimi zaman fiziksel kimi zaman da duygusal nedenlerle ortaya çıkan bir durum. Böyle  zamanlarda aşırı yememek için size önereceğim küçük ipucu "badem".

Protein, lif ve  magnezyum zengini olan badem, benim danışanlarıma da ara öğün olarak önerdiğim bir  kuruyemiş. Eğer tokluk hissinin kısa sürede sona erdiğini düşünüyorsanız, 7  ya da 8  tane badem tüketmenizi öneririm. Ama lütfen bu konuda da abartıya kaçmayın.

Güzel kokulu bir ipucu daha

Hep besinlerle ilgili ipucu verdim. Ama bu konuyu kapatmadan önce nane kokusuna da  değinmek istiyorum.

Eğer hiç uygun olmayan bir zamanda açlık  hissediyorsanız taze nane yaprağı koklamayı deneyin, ya da bir miktar taze nane  yaprağını ağzınıza atıp çiğneyin. Gereksiz yere yiyecek tüketmek yerine açlık  hissiyle mücadelede başarılı olacağınızı göreceksiniz. Çünkü nane hem tadıyla hem  kokusuyla tokluk hissi sağlayacaktır.


BERSU EKİNCİ
Bütünsel Beslenme Danışmanı
https://bersuekinci.com/
https://www.instagram.com/bersuekinci/
https://www.facebook.com/BersuEkinciileYenileKendini/