Zayıf olmak, sağlıklı bir bedene işaret etmeyebilir. Diyet ve egzersizle verilmeye çalışan yağlara da vücudumuzun ihtiyacı var. Bu yağlar olmadan pek çok fonksiyon yetersiz çalışıyor

DÜŞÜK VÜCUT YAĞI RiSKLi Mi

Çoğu zaman güzellik, ince ve zayıf bir vücuda sahip olmakla ilişkilendiriliyor. Oysa herkes ince ve zayıf olmak zorunda değil. Ya da neyin “daha güzel” olduğu son derece göreceli bu durum; kültüre, coğrafyaya ve zamana göre... Güzellikle inceliğin sürekli yan yana anılması bireyleri hep daha ince ve zayıf olma çabasına itebiliyor. 34 beden bir kadın veya “Dövüş Kulübü”nden çıkmış Brad Pitt misali, göbeksiz ve kaslı bir erkek olmak hayatın amacı haline gelebiliyor. Ancak işin gerçeği bu durum pek de sağlıklı değil. Vücudumuzun yağa da ihtiyacı var, yağsız bir vücut düşünemeyiz. İç organların etrafında koruyucu bir tabaka, beyin dokusu, hormonlar ve pek çok metabolik işlev için yağa ihtiyaç var. Vücutta yağ miktarının fazla olması kadar, çok düşük olması da tehlikeli.

Zayıflık, hastalık göstergesi olabilir
Zayıflığı tanımlarken kişinin sadece boy uzunluğu ve kilosuna bakmıyoruz, vücut yağına da bakıyoruz. Vücuttaki yağ miktarı kadında 9-10 kg.’dan, erkeklerdeyse 7-8 kg’dan daha azsa bu durum sağlıksızlık göstergesi olabilir. Profesyonel sporcuları bu durumun dışında tutmakta fayda var ancak özellikle kadın sporcularda bu kadar düşük yağla doğurganlığın olumsuz etkilendiğini biliyoruz

Düşük vücut yağının zararları
- Kadınlarda âdet düzeni olumsuz etkilenebilir: Yanlış diyetler, verilen hızlı kilolar, beslenme yetersizliği veya aşırı zayıflık durumu âdet düzensizliğine yol açabiliyor. Vücut yağı çok düşük olan kadınlarda kadınlık hormonu bu durumdan etkilenebilir. Vücut yağının kadında yüzde 15-18 olması düzensiz menstürasyon sebeplerinden.

- Saç sağlığı: Saç dökülmesi ve sağlıksız saçlar, yetersiz beslenme, uzun süre yapılan düşük kalorili diyetler veya düşük vücut yağından etkilenmiş olabilir.

- Sağlıksız cilt: Aşırı zayıflık ve düşük vücut yağı, kuru ve sağlıksız cilt yapısının nedenleri.

- Halsizlik ve yorgunluk: Fazla kilo kaybı ve düşük yağ oranına sahip bireylerde yorgunluk, baş ağrısı, halsizlik, egzersizden 24 saat sonra bile süren bitkinlikle karşılaşılabiliyor.

Genç kızlardaki aşırı zayıflık ısrarı
Kliniğimize kilo vermek amacıyla gelen bazı genç kızlarımızı vücut ağırlığının normal olduğuna inandırmak için ekstra çabalamak zorunda kalıyorum. Genelde zayıf rol modelleri medyada yer aldığı için çocuklar medyanın etkisi altında kalıyor ve vücutlarından memnuniyetsizlik duyup, zayıflığı bir amaç olarak seçebiliyor. Genç kızlardaki aşırı zayıflık, bazen psikolojik bir hastalığın da habercisi olabiliyor. Bu konuda anne-babalar çocuklarını yakından takip etmeli. Yeterli ve dengeli beslenme sağlıklı bir yaşamın en iyi ilacıdır. Bunun için her gün belirli miktarlarda tüketilmesi gereken besin öğelerine dikkat etmek
gerekir. Sağlıklı beslenmeyi yaşam tarzı haline getirirsek hem ideal vücut ağırlığımızı korur hem de bedenen ve ruhen sağlıklı kalırız.

DEPRESYONA YOL AÇIYOR
Beslenme sadece fiziksel değil zihinsel sağlığımızı da etkiliyor. Araştırmalar, depresyonun; meyve, sebze ve anti-oksidanlar bakımından yetersiz beslen-meyle ilişkili olduğunu söylüyor. İyi bir ruh hali için mutluluk hormonları olarak bilinen; dopamin, serotonin ve norepinefrin salgılanmalı. Bu nörotransmitterlerin salgılanması için folik asit, B6 ve D vitamini gibi bazı temel vitaminlere ihtiyacımız var. Araştırmalar, depresyonlu kişilerin folik asit düzeylerinin düşük olduğuna işaret ediyor. B12 eksikliği olanlarda da depresyona eğilim var. Düşük vücut yağına sahip olabilmek için yetersiz beslenildiğinden depresyonla da daha sık karşılaşılabiliyor.