Kabızlıkla ilgili aklınıza takılanlar

Eğer siz de bağırsak hareketlerinizin yavaş olması sebebiyle haftada üç veya daha az sayıda dışkılıyorsanız, kabızlık şikayeti yaşıyor olabilirsiniz. Sindirim sistemi rahatsızlıkları arasında yaygın olarak görülen kabızlık, bireylerde genellikle şişkinlik, ağrılı dışkılama veya dışkının tam boşalamaması gibi şikayetlerle karakterizedir. Altta yatan sebepler çevresel olduğu gibi, biyolojik faktörlerden de kaynaklanıyor olabilir. Çevresel faktörler arasında; egzersiz azlığı, beslenme alışkanlıkları, sık seyahat etme gibi faktörler yer alırken; biyolojik faktörler arasında gebelik, parkinson hastalığı gibi çeşitli hastalıklardan kaynaklı sağlık sorunları yer alabilir. Eğer tedavi edilmezse çeşitli sağlık sorunlarına yol açabilir. Bu yüzden bugün sizlerden gelen üç duruma cevap vermek istedim.

Seyahat sırasında

Sık seyahat eden bir yaşam tarzınız varsa kabızlık yaşamanız kaçınılmaz olabilir. Çünkü yolculuklar genellikle hem sıvı alımını hem de hareketi azaltır ve normalden daha az su içip daha fazla oturarak yolculuk edersiniz. Yemek seçimi olarak da daha kuru besinlerin tercih edildiği bir gerçek. Bu yüzden seyahat sırasında, yanınızda su şişesi taşıyarak bol su içmeyi, mümkünse yolculuk sırasında hareket etmeyi hedef haline getirebilirsiniz. Aynı zamanda ara öğünde kuru meyveleri tüketmeniz ve ardından ılık bir bardak su içmeniz bağırsak aktivitelerinizi hızlandıracaktır.

Probiyotik desteği

Nasıl yediklerimiz, içtiklerimiz, düşüncelerimiz ve duygularımız normal beyin sağlığımızı etkiliyor ise vücudumuzda artık ikinci bir bölgeyi daha etkilemeye başladı; bağırsaklarımızı...
Son yıllarda hepimizin adını çok sık duyduğu probiyotikler ve faydalarıyla ilgili yapılan araştırmaların sayısı gittikçe artıyor. Bağırsaklarımız artık ikinci beyin olarak adlandırılıyor. Yani ruh halimiz de bağırsakları etkiliyor, onlar da ruh halimizi. Özellikle depresyon, kabızlık problemlerini tetikleyen faktörler arasında yerini alıyor. Daha az stres daha iyi bağırsaklar ve daha mutlu bir siz demektir.
Bunların yanında probiyotikler, kabızlık şikayetlerini azaltmada birçok sağlık faydası sunuyor. Araştırmalar, probiyotiklerin bazı ilaçlardan kaynaklanan veya IBS gibi sindirim sorunlarıyla ilgili kabızlık şikayetlerini hafifletebileceğini söylüyor.

Gebelikte neden sorun yaşıyoruz?

Gebelik, hormonal dalgalanmaların ve fiziksel aktivite düzeyindeki değişikliklerin görüldüğü bir süreç olduğu için, sindirim sistemi problemleri kaçınılmaz olabiliyor. Bunlara ek olarak, doğum öncesi alınan takviyeler de kabızlığı tetikleyebiliyor. Bu noktada sıvı ve lif alımının artığı beslenme düzeniyle, sorunlarınızı azaltabileceğiniz gibi, çalışmalar gebelikte probiyotik alımının da şikayetleri azaltabileceğini söylüyor. Kabızlık yaşayan 60 gebe kadının dört haftalık süreç boyunca izlenerek, Bifidobacterium ve Lactobacillus bakterileriyle zenginleştirilmiş, günlük 300 gram probiyotikli yoğurt tüketiminin, bağırsak hareketlerinin sıklığını artırarak şikayetleri azaltabileceği bulunmuş.
Görüldüğü üzere, probiyotikleri takviye olarak alabileceğiniz gibi, besinlerden de almanız mümkün. Takviye düşünenler için size en uygun probiyotiği hekiminiz kontrolünde kullanmalısınız.