Güneşli havalar yerini yağmura ve soğuğa bırakınca, mutlu hissetmek de biraz zorlaşıyor. Sonbahar ve kış aylarında sizin de kendinizi daha mutsuz ve enerjinizi daha düşük hissettiğiniz oluyor mu? Ya da etrafınızda bu şikayetleri yaşayan kişilerin sayısı artıyor mu?

Peki siz kendinizi stresli ya da mutsuz hissettiğinizde, yemeden içmeden kesilenlerden misiniz, yoksa yedikçe yemek isteyenlerden misiniz? Her ikisi de aslında duygusal durumun besin tüketimini etkilediğini gösteriyor. Duygusal yeme, birçok insanın hayatında önemli bir rol oynuyor. Yapılan araştırmalar gösteriyor ki, çoğu insanın normalin üzerinde yemesinin nedeni, çok büyük oranla duygusal duruma bağlı ve açlıkla karışan yaklaşık 16 farklı duygu var. Kızgınlık, öfke, yorgunluk, bitkinlik, depresyon, yalnızlık, güvensizlik, yetersizlik, suçluluk, kıskançlık, mutluluk, kaygı, asabiyet, hayal kırıklığı, boşluk hissi, üzüntü, keder ve korku bu duygulardan bazıları...

Eğer siz de stresli, mutsuz ve gergin anlarınızda aşırı yeme davranışı gösteriyorsanız bunun bir döngü olduğunu unutmayın. Aşırı yeme davranışı sonrasında pişmanlık ve mutsuzluk yaratacak ve bu duygular yine sizi yemeye yöneltecektir. Bu döngü herkesten önce size zarar verir. Kendinize değer verin ve bir şeyler yeme arzusu hissettiğinizde, bunun sonrasında size yine pişmanlık hissi yaratacağını hatırlayın. Yediklerinizi ve gün içinde hissettiklerinizi yazmak da kontrol altına almanıza yardımcı olur.

Stresi azaltacak yedi besin

Duygular besin tüketimini etkiliyor ama bunun tam tersi de mümkün. Yani besinler de duygu durumunu etkileyebiliyor ve sizi daha mutlu ya da stresli hissettirebiliyor. Ben de bugün duygularına etki ederek stresi azaltmanıza yardımcı olacak, yedi besini sizlerle paylaşmak istedim.

Probiyotik besinler

Probiyotikleri artık bilmeyen kalmadı, bağırsaklarımızda yaşayan dost bakteriler sağlığımıza çok büyük katkıda bulunuyorlar. Aynı zamanda yapılan çalışmalar, duygu durumunu etkilediklerini de söylüyor. Probiyotikten zengin fermente ürün tüketimi, sosyal anksiyete ve diğer duygu durumu bozukluğu olasılıklarını düşürmeye yardımcı oluyor. Yoğurt, kefir, lahana turşusu, probiyotik açıdan zengin besinlerden.

Badem

Badem, stresi kontrol altında tutmaya yardımcı olabilecek bir mineral olan magnezyum ve E vitamini içerir. Ara öğünlerde yine stresin azalmasına yardımcı olan besinlerden biri olan muzla tüketilebilir. Muz, vücutta serotonine, yani mutluluk hormonuna dönüştürülebilen, stresin azalmasına ve gevşemeye yardımcı olabilen triptofan adlı bir aminoasit içerir.

Avokado

Avokado, sağlıklı bir yağ kaynağı olmasının yanı sıra içerdiği magnezyum minerali sayesinde, stresin azalmasına da yardımcı olabilir. Salatalara zeytinyağı yerine avokado ekleyebilir veya kahvaltılarda yumurtayla tüketebilirsiniz.

1 Bitter çikolata

Çikolata ismini duymak bile bazı bireylerin yüzünü güldürmeye yetiyor. İtiraf edeyim ben de çikolata severlerdenim ve haftada 1-2 kez ara öğünde tüketiyorum. Araştırmalar düzenli olarak günlük 40 gram bitter çikolata tüketiminin serotonin seviyesini artırıp, stres düzeylerinde azalmaya yardımcı olabileceğini gösteriyor.

2- Yağlı balıklar
Somon ve somon gibi yağlı balıklar hepimizin bildiği gibi omega-3 açısından zengindir. Omega-3 yağ asitleri stresin azalmasına yardımcı olur. Ayrıca yağlı balıklar D vitamini de içerir. Haftada 2-3 kez omega-3 bakımından zengin balıklara sofranızda yer vermelisiniz.

3- Papatya
Papatya, antioksidan içeriği ve anti-inflamatuar etkileriyle kaygı ve stresi azaltmaya yardımcı bir bitkidir. Yapılan çalışmalar papatyanın, depresyon ve anksiyete septomlarında azalmaya yardımcı olabileceğini gösteriyor. Gün içinde stresli hissettiğiniz zamanlarda bir fincan papatya çayı tüketmeyi deneyebilirsiniz.

Gülümseten smoothie

- 1 Muz
- 1 su bardağı kefir veya probiyotik içecek
- 1 tatlı kaşığı kakao
- 15 badem

Malzemeleri blender’dan geçirin ve tüketin. Afiyet ve sevgiyle...