SEVİLEN 5 YAZ MEYVESİSıcaklıklar artıkça, ne yazık ki terleme de kaçınılmaz oluyor! Terle birlikte sıvı yanında elektrolit kayıpları da yaşanıyor. Eğer kaybedilen sıvı ve elektrolitler yerine konmazsa; gün içinde halsizlik, yorgunluk ve baş ağrısı gibi sorunlar yaşanabiliyor.
Bu noktada meyve ve sebzeler içerdiği su, vitamin ve minerallerle bu sıcak havada kurtarıcımız niteliğinde... Aslında sadece bu mevsimde değil; yılın her dönemi tüketimi önemli. Meyve ve sebzeler yeterli miktarda tüketildiğinde, kanser, kardiyovasküler hastalıklar, hipertansiyon ve sindirim sistemi hastalıkları başta olmak üzere, birçok kronik hastalık riskinin azalmasına ve yaşlanmanın gecikmesine yardımcı oluyor. Amerikan Klinik Beslenme Dergisi’nde (American Journal of Clinical Nutrition) yayımlanan bir çalışmaya göre; meyve ve sebzeler, antioksidan içerikleriyle bağışıklık sistemini destekleyerek, vücuttaki inflamasyonu azaltmaya yardımcı oluyor. Bu yüzden bugün size yaz sofralarının vazgeçilmez meyvelerinden olan kiraz, şeftali, kayısı, karpuz ve kavunu anlatmak istedim.

Şeftali
Lif, potasyum ve kolin içeriğiyle şeftali, kalp sağlığını destekler. Aynı zamanda içeriğinde bulunan C vitaminiyle cilt sağlığı için önemli olan kolajen oluşumunda rol alır. Beta karoten, likopen, lutein ve zeaksantin gibi karotenoidlerle doludur. Şeftaliye rengini veren bu karotenoidler bitki pigmenti olup, antioksidan ve antienflamatuar etkilere sahiptirler böylelikle bazı kanser ve göz hastalıklarına karşı vücudu korur.

Kiraz
Kirazda yaz ayları için ihtiyacımız olan potasyum, C ve A vitaminlerinin yanı sıra, K ve bazı B grubu vitaminleri de bulunur. İçerdiği potasyum minerali kan basıncının dengesinin sağlanmasında görevlidir. Vücudumuzdaki sıvı dengesini de koruyan potasyum, bu görevi sodyumun kan basıncını yükselten etkilerini baskılayarak yapar. Ayrıca bol miktarda C vitamini, beta karoten ve antosiyanin adlı antioksidan içeren kirazın, antioksidan kapasitesi yüksektir. Sahip olduğu bu yapı, kanser hücrelerinin büyümesine engel olur.

Kayısı
A, C ve E vitaminleri dahil olmak üzere birçok antioksidan içeren kayısı, içeriğinde bulunan beta karoten, lutein ve zeaksantinle göz sağlığı için gerekli olan birçok bileşiğe sahiptir. Diğer yaz meyveleri gibi potasyum içeriği yüksektir. Böylelikle sıvı dengesinin korumasına ve sodyumla beraber kan basıncını düşürmeye yardımcı olabilir.

Kavun
Yaz denilince akla gelen bir diğer meyve kavun, iyi bir potasyum kaynağıdır, bu sayede kan basıncını
düzenleyici etkiye sahiptir. C vitamini için de iyi bir kaynak olan kavun, bağışıklık sistemini güçlenmenin yanında, damar sertleşmesini önleyici etkiye de sahiptir. Kavun içerdiği A vitamini sayesinde, A vitamini eksikliği olanlar için tercih edilmesi gereken bir meyvedir. Ek olarak, yüksek lif içeriği sayesinde bağırsak hareketlerini düzenler, kabızlık sorununu gidermeye yardımcıdır.

Karpuz
Yazın en çok sevilen meyvelerden biri olan karpuzun, likopen içeriği yüksektir. Likopen bir antioksidan çeşidi olup hücrelerin korunmasında ve toksinlerin atılmasına yardımcıdır. Bunun yanında antioksidanlar; hasar veren ve erken yaşlanmaya yol açan zararlı serbest radikalleri etkisiz hale getirerek, diyabet, kalp hastalıkları ve kansere karşı da koruyucu etki gösterir. Karpuz, yüksek miktarda C ve A vitamini de içerir.