Bir önceki yazımda sizlere serbest radikallerin sağlığımız üzerinde oluşturduğu risklerden ve buna karşılık insan mekanizmasında doğal olarak bulunan antioksidan sistemlerin sağlığımızı, gençliğimizi ve güzelliğimizi koruyabilmek için verdikleri savaştan bahsetmiştim. Alınan her bir yaşla bu muhteşem sistem ne yazık ki yavaşlıyor, gücünü zamanla kaybediyor. Bu yüzden yaşlanmayla birlikte daha fazla antioksidan alınması gerekiyor. Bu nedenle bahsetmek istediğim antioksidanların faydaları ve onları nereden ve ne şekilde tedarik edebileceğimiz.

Unutmayın, bedenimiz bize, biz de bedenimize emanetiz. Bu sebeple hayat boyu iş birliği içinde, birlikte yürüyebilmeyi öğrenmeliyiz.

Öncelikli olarak bilinmesi gereken iki çeşit antioksidan olduğu. Vitamin, antioksidanlar ve nonvitamin yani vitamin olmayan antioksidanlar.

YAŞLANMA KARŞITI ANTİOKSİDANLAR VE FAYDALARIVitamin E

Yağda çözünebilir olan E vitamini, tüm hücre membranlarında bulunur ve çoklu doymamış yağ asitlerini oksidasyona karşı korur.

En etkili formu olan alphatocopherol, yumuşaklığı ve cildin pürüzsüzlüğünü artırdığı için mükemmel bir nemlendiricidir. Fotoprotektif ve antikarsinojenik etkileri de vardır.

En çok buğday, pirinç, mısır, soya, yer fıstığı, çekirdekler, ayçiçek yağı, mısır özü yağı, pamuk yağı ve zeytinyağında bulunur.

Vitamin C

C vitamini (askorbat), vücudun ekstraselüler sıvılarında bulunan, suda çözünebilen ve hücrede oluşan serbest radikalleri elektron vererek nötralize eden önemli bir antioksidandır.

Vücutta sentezlenemediği için gıdalarla dışarıdan alınması gerekmektedir.

En çok turunçgiller ve narenciyeler, brokoli, yeşil biber, yeşil yapraklı sebzeler, çilek ve domateste bulunur. Kozmetiklerde C vitaminin en sık kullanılan şekilleri L-askorbik asit ve onun ester formu olan askorbil palmitattır.

B3 vitamini

B3 vitamini sekiz çeşidi olan B vitamini grubunun bir üyesidir. Sağlıklı bir beyin ve güzel bir cilt için gerekli olan B3 vitamini, yaşlılık karşıtı çok önemli bir antioksidandır.

B kompleks vitaminleri sağlıklı cilt, saç, göz ve karaciğer için gereklidir. Ek olarak sinir sistemi fonksiyonlarının düzgün olmasına yardımcı olur. En çok et, balık, kuruyemiş, karaciğer ve tahıllarda bulunur.

Kozmetik preparatlarda sıkça kullanılma sebebi, cilde faydalarının saymakla bitmiyor oluşundandır.

Karotenoidler

A vitamininin öncüsü olarak bilinen karotenoidler, antioksidan aktivitelerini serbest radikal reaksiyonlarına katılarak, zararlı hidrojen peroksitlerin oluşum hızını azaltırlar.

A vitamini ve karetonoidler, en çok havuç, kabak, tatlı patates, domates, kavun, şeftali, kayısı gibi açık renkli meyve ve sebzelerde bulunur.

Koenzim Q10 (Ubikinon)

Damar sertliği oluşumunu önlediği bilinen ve serbest radikallere karşı savaşan vitamin benzeri bir antioksidan olan koenzim Q10’nin vücutta oluşabilmesi için B6 vitaminine ihtiyacı vardır.

En çok kırmızı et, tavuk eti, soya fasulyesi, badem, sebze ve meyvede bulunur.