ABD’de yapılan bir araştırma göbek ne kadar büyük olursa, bunama riskinin de o kadar yüksek olduğunu gösteriyor

“Göbeğin bunamayla ne ilgisi olur ki, bu da nereden çıktı şimdi?” diyeceksiniz ama bazı araştırmalara göre, orta yaşlarda göbeğiniz varsa, ileri yaşlarda bunama riskiniz daha yüksek olabiliyor. Göbeğin ya da teknik adıyla ‘santral obezite’nin şeker hastalığı, kalp sorunları ve inme için bir risk faktörü olduğu biliniyordu. Şimdi bunlara bir de bunama riski eklendi.
Kuzey Kaliforniya’da 40 yaşlarında 6 bin 583 kişinin 36 yıl takip edilerek yaşam tarzı, boy, kilo ve göbek çevrelerinin değerlendirildiği uzun yılların çalışması sonuçlandı. Çalışma süresi içinde bin 49 kişiye Alzheimer hastalığı dahil bunama tanısı konuldu. Ve işin ilginci, bu araştırmada göbek ne kadar büyükse, bunama riskinin de o kadar büyük olduğu görüldü.
Burada önemli bir nokta var, kilosu fazla olan herkesin göbeği büyük olmayabilir ya da kilosu pek fazla olmayan bir kişinin göbeği büyük olabilir. Hem göbeği hem de kilosu fazla olanlarda bunama riski, göbeksiz olanlara nazaran 3.6 kat daha fazla. Buna karşılık kilo normalse ve sadece göbek büyükse bunama riski, kilosu normal ve göbeği olmayan birine göre 1.89 kat daha yüksek. Bu nedenle araştırmacılar, göbeğin ve kilo fazlalığının etkilerini ayrı ayrı değerlendirdi.
Burada konu edilen, göbek seviyesindeki yağ birikimi. Yani göbek çevresinin kalınlaşması ve burada yağ toplanması. Göbek çevresi kadınlarda 80 cm.’yi, erkeklerde 94 cm.’yi geçtiğinde alarm çanları çalmaya başlıyor. Kadınlarda yine 88 cm.’yi, erkeklerdeyse 102 cm.’yi geçerse metabolik sendrom gibi ciddi sağlık sorunlarının başlayacağı kabul ediliyor. Bu nedenle göbek çevremizi de arada bir ölçmekte yarar var.

Tempolu yürüyüş önemsenmiyor
Kıssadan hisse: Beyninizin sağlam kalması için göbeğinizi eritin!
Hepimiz biliyoruz ki, göbek yapmak kolay ama ondan kurtulma oldukça zor bir iş. Çünkü araştırmalar, kısa süreli ipin ucunu kaçırmanın göbek sahibi olmak için yeterli olduğunu gösteriyor. Tabii göbek eritmek deyince akla öncelikle sağlıklı beslenmek ve diyet yapmak geliyor. Çoğu kişi buna ilave olarak yapılması gereken günlük egzersizleri, örneğin tempolu yürüyüşü pek de dikkate almıyor, yeterince önemsemiyor. Halbuki güne yayılmış kısacık veya uzun süreli yürüyüşlerin insan sağlığında ve göbek eritmede önemi büyük. Bir günde 6-10 bin arası adım atmak ideali. Aslında bu yürümeler gün içine yayılırsa, bu sayılara ulaşmak pek de zor değil. Eğer bir adım ölçer (pedometre) alırsanız göreceksiniz ki, normal bir günde 3 bin adıma ulaşıyor insan. Biraz gayretle 5-6 bin adıma çıkmak ve zaman içinde alışkanlık kazandıkça bunu 10 bin adıma doğru itmek çok da zor değil. Bu bir seferde değil, gün içine bölünerek yapılacak bir adım atma, yerine göre 100 adım, yerine göre 2 bin adım, bunlar toplanıyor ve gün sonunda hepsi hareket hesabınıza artı olarak geçiyor. Bu da size yağ yakma ve sağlık olarak geri dönüyor.
Danimarka Metabolizma Merkezi’nde yapılan bir çalışma, günde 6-10 bin arası adım atan kişilerin, bu adım sayılarını günde bin 500 adıma indirdiklerinde, göbek çevresinde toplanan yağ miktarında iki haftada yüzde 7 artış saptandı.

Beyin gücüne destek oluyor
Demek ki aktivitenizi azalttığınızda, vücudunuz size büyük bir avans vermiyor ve karında yağlar toplanmaya başlıyor. Kışı yaşadığımız şu günlerde hareketli yaşam olanakları azalmakta, bu nedenle isteyerek ve planlayarak yaşamınıza hareketi katmanızda yarar var. Göbeğinizi eritmek için doktorunuzun onayıyla fiziksel aktivitenizi bir an önce artırmanın, kalp-damar sağlığınıza ve metabolizmanıza sağlayacağı katkıların yanında, beyin gücünüzü de destekleyeceğini unutmayın.