Madrid’de üniversitedeyken bir kız arkadaşımla bütçemize uygun bir yurt dışı tatili yapmak istemiştik. O dönem seyahat acentelerinde Lizbon’daki Expo’98 tanıtılıyordu. Biz de tam ne olduğunu bilmeden bir hafta sonu tatili aldık. İspanya’dan otobüsle Portekiz’e geçtik.

Lizbon’daki dev fuarın teması, ‘Okyanuslar, Gelecek İçin Miras’ olarak seçilmişti. Tüm dünyadan 11 milyon konuk çeken bu uluslararası fuar, bana 17 yıl önce devasa gelmişti; alan yürü yürü bitmiyordu ve ülke pavyonlarını gezerken çok eğlenmiyorduk. Expo ne işe yarıyordu?

BEREKETLİ YENİ DÜNYAExpo nedir?

Expo, ‘exposition’ yani ‘sergi’ kelimesinin kısaltılmışı. ‘Dünya fuarı’ olarak da bilinen ve 19’uncu yüzyıldan beri düzenlenen, 3 - 6 ay süren bir organizasyon.
150 yıldır yapılan Expo’lar günümüzde, FIFA Dünya Kupası ve Olimpiyat Oyunları’ndan sonra ekonomik ve kültürel etki yaratan üçüncü büyük organizasyon. Bu yıl Expo Milano 2015’te gıda ve beslenme konularında, global ölçekte iletişim sunan evrensel platformda ülkeler kendilerini ‘pavillon’ yani ‘pavyon’ alanlarında sergiliyor.

147 ülkenin katıldığı ‘Gezegeni Beslemek, Yaşam için Enerji’ temalı bir milyon metre kare büyüklüğündeki EXPO Milano’da Türkiye Pavyonu’nu dDf (Dream Design Factory) ev sahipliğinde gezdik.

BEREKETLİ YENİ DÜNYA

Türkiye Pavyonu

Türkiye, farklı ülkelerden kültürleri ve teknolojileri paylaşan EXPO’da müthiş bir alan oluşturmuş. T.C. Ekonomi Bakanlığı önderliğindeki 4 bin 170 metrekarelik açık alanla ülkemiz, Expo’nun göz bebekleri arasındaydı.

Günümüzün temel iki sorunu olan ‘Gıda ve Enerji’ye kalıcı çözüm bulmak için en doğru sinerjiyi Türkiye göstermiş. Alanın tüm konseptini yapan iletişim tasarım ajansı dDf’i bu yaklaşımıyla tebrik ediyorum. Çünkü, çoğu ülkenin kapalı ortamlardaki dijital pavyonları klima kullanıyor. Her seferinde
65 kişilik grupları içeri alabildikleri için kuyruklar oluşuyor. İnsanlar içeride 15 dakika kalıp çıkıyor.

Sürdürülebilir enerji ve hoş ortam sağlayan Türkiye, Expo’nun nefes alma mekanı olmuş. Mutlu ziyaretçiler ağaçların gölgesinde Türk kahvesi içiyor, şadırvanı, sokak büfelerini ve cam işçiliklerini geziyor. Günde bin 500 kişi yemek yiyor.

Önceki yıllarda Türkiye tanıtım reklamlarını da yapan dDF, kültürel özelliklerimizi modern konseptle sunarken, havadar tasarımıyla dikkat çekici bir pavyon hazırlamış. Hatta, sonraki Expo’lar için Türkiye örnek gösteriliyormuş.

BEREKETLİ YENİ DÜNYAGöbeklitepe’de tarım

Tarımın ana vatanı Türkiye, Expo’daki başlangıç temasını, tanıtım koordinatörlüğünü yaptığım sosyal sorumluluk projem Göbeklitepe’den almış. İlk yerleşim yeri olan 12 bin yıllık Göbeklitepe Tapınağı, buğdayın yetiştiği, unun işlendiği ilk tarım yeri olarak da kabul ediliyor.

Bereket sembolü Nar

Türkiye’nin tarım zenginliklerinden biri olan ‘nar’da özündeki birlik ve farklılığın zenginliğini simgeliyor.

Pek çok din ve kültürde olumlu anlamda yer edinmiş, bereketin simgesi nar konseptli maskotlarla fotoğraf çektirmek keyifliydi.

Not: 2016 yılında ‘Çiçek ve Çocuk’ temalı Botanik EXPO Antalya’da düzenlenecek.