Cadde iSTANBUL’UN YORGUN TRENLERi

iSTANBUL’UN YORGUN TRENLERi

04.11.2012 - 20:17 | Son Güncellenme:

Haydarpaşa ve Sirkeci trenleri, 100 yılı aşkın süredir ‘B1’ ve ‘B2’ hatlarında gidip geliyor, ulaşımda güvenli bir alternatif sunuyor. Ancak Marmaray’ın faaliyete geçmesiyle, özellikle B1 hattındaki istasyonların atıl kalacağı öngörülüyor

iSTANBUL’UN YORGUN TRENLERi

HAYDARPAŞA GARI 104 YAŞINDA

Haberin Devamı

II. Abdülhamit döneminde, 1906’da yapımına başlanan Haydarpaşa Garı, 1908’de hizmete girdi. Rivayete göre, binanın bulunduğu alana III. Selim’in paşalarından Haydar Paşa’nın adı verildi. İki Alman mimar Otto Ritter ve Helmuth Cuno tarafından hazırlanan projenin inşaatında, Almanlarla İtalyan taş ustaları birlikte çalıştı. 1917’de çıkan yangın sonucu binanın büyük bölümü hasar gördü. Ardından onarıldı, bugünkü şeklini aldı. 1979’daysa ‘Independenta’ adlı tankerin bir gemiyle yakın noktada çarpışması sonucu meydana gelen patlamanın ısısından, kurşun vitraylar hasara uğradı. 1976’da aslına uygun yeniden onarılan emektar tren garının restorasyonu, 1983’te tamamlandı. 28 Kasım 2010’da çıkan yangından dolayı çatısı çöktü ve dördüncü katı kullanılamaz hale geldi.

Haberin Devamı

6 iSTASYONUN AKiBETi BELLi DEĞiL

Marmaray’ın hizmete girmesiyle atıl kalması beklenen tarihi istasyonların kaderi merak konusu. Kadıköy sınırları içinde altı tarihi istasyon bulunuyor; Kızıltoprak, Feneryolu, Göztepe, Erenköy, Suadiye ve Bostancı. Bu istasyonların ‘tematik müze’ veya kültür merkezi yapılması için kiralama talebinde bulunan Kadıköy Belediyesi’nin isteği, üç yıl süren yazışmalar sonunda reddedildi. Bu istasyonların geçmişi, Osmanlı dönemine kadar uzanıyor. Haydarpaşa’yı Bağdat’a bağlamayı planlayan Osmanlı Hükümeti, Hindistan’ı Avrupa’yla birleştirecek hattın İstanbul’dan geçirmeyi hedeflemişti. 1871 yılında sarayın iradesiyle, Haydarpaşa-İzmit hattının devlet tarafından yapımına başlandı ve 91 kilometrelik hat, 1873 yılında bitirildi. Cumhuriyet sonrası, 1930’larda demiryoluna büyük önem verilirken, Anadolu’nun en önemli duraklarıydı bu istasyonlar.

B1 HATTI: Haydarpaşa-Gebze Banliyö Treni
Demiryollarının yenilenme çalışmaları sebebiyle, bu aralar yalnızca Haydarpaşa-Pendik arasında çalışan hat, normal şartlarda Haydarpaşa-Gebze seferi yapıyor. Merkezi noktalardaki istasyonları sayesinde, şehrin rağbet gören hatlarından birini oluşturuyor. Örneğin Suadiye durağı, Bağdat Caddesi’ne; Bostancı istasyonu İDO iskelesi ve dolmuş duraklarına yürüme mesafesinde.

Haberin Devamı

B2 HATTI: Sirkeci-Halkalı Banliyö Treni

Avrupa Yakası’nda hizmet veren, Sirkeci’den başlayıp Halkalı’ya kadar devam eden banliyö hattı, 28 km. uzunluğunda ve 18 istasyona sahip. Her sefer yaklaşık bir saat sürüyor. Tren, Sirkeci’nin ardından sırasıyla Cankurtaran, Kumkapı, Yenikapı, Kocamustafapaşa, Yedikule, Kazlıçeşme, Zeytinburnu, Yenimahalle, Bakırköy, Yeşilyurt, Yeşilköy, Florya, Menekşe, Küçükçekmece, Soğuksu ve Kanarya istasyonlarında duruyor ve son durağa, Halkalı’ya ulaşıyor.

SiRKECi GARI 122 YAŞINDA

II. Abdülhamit devrinde (1876-1909) inşa edilen tren garı, TCDD’nin İstanbul’daki iki ana istasyonundan biri. Sirkeci Garı’nın bulunduğu yerde daha önce geçici olarak yapılan küçük bir istasyon mevcuttu. Alman Mimar August Jachmund tarafından planı çizilen şimdiki gar binasının yapımında, granit mermer ve Marsilya Aden’den getirilen taşlar kullanıldı. 11 Şubat 1888 günü temeli atılan gar 1890’da tamamlanmış, binanın açılışını 3 Kasım 1890’da II. Abdülhamit adına Ahmet Muhtar Paşa yapmıştı. Sirkeci Garı’nın ön cephesinde iki saat kulesi bulunuyor. Yan cephesindeyse garın hizmete girdiği tarih, hem Rumi takvime hem de Miladi takvime göre yazıyor. Garın lokantası 1950’li ve 1960’lı yıllarda tanınmış yazar, gazeteci ve diğer şahısların buluşma noktası olmuştu. Paris’ten kalkan Şark Ekspresi, uzun yıllar bu istasyona yolcu indirmiş ve buradan yolcu almıştı.