İstanbul Büyükşehir Belediye Meclisi, 1 Şubat 2012’de kapatılan Haydarpaşa Garı’nı ‘otel ve alışveriş merkezine dönüştürecek proje’yi onayladı. Ancak itirazlar sürüyor

İstanbul Haydarpaşa Garı kapatılalı neredeyse bir yıl olacak. Geçen yıl garın yerine ne yapılacağı, Anadolu’yu İstanbul’a bağlayan tren yolunun ne şekilde kullanılacağına dair ayrıntılı bir dosya hazırlamıştım. Haydarpaşa, şehri bekleyen diğer ‘tepeden değişim’ haberleri olan Taksim Meydanı ve Çamlıca Camii projeleri ortaya çıkınca neredeyse unutuldu.
Bu süreçte önce Eskişehir ve Ankara trenleri kalktı. Ardından da banliyö trenleri... Anlayacağınız koskoca şehrin şu anda demiryolu bağlantısı yok! Bir yandan Marmaray ve hızlı tren çalışmaları devam ediyor. Buna göre, Anadolu yakasındaki son durak, Ayrılıkçeşme olacak.

İşlevini yitirmiş bir yer
‘Nostaljik bir hat’ olarak korunacağı söylenen Haydarpaşa Garı, bu terk edilmişlik içinde ‘işlevini yitirmiş’ bir yer ilan edildi. Aslına bakarsanız, işlevi bilerek bitirildi. Zira Haydarpaşa, istenseydi yenilenerek korunur ve kentin en önemli kamusal alanlarından biri olma özelliğini korurdu. Görünen o ki bu istenmedi, yerine varlıklıların kullanabileceği ticari bir alan yapmak daha kârlı geldi.
Haydarpaşa Dayanışması aktivistleri, geçen pazar 50’nci kez buluştu. Her pazar 13.00-14.00 arasında gar merdivenlerinde buluşup nöbet tuttu. Her perşembe, şarkılı türkülü etkinlikler düzenledi. Bunlardan bazılarına sanatçılar da katıldı.
Peki Haydarpaşa Dayanışması, neden gara ve çevresine kültür-konaklama (otel) işlevi verilmesine karşı çıkıyor?

İtirazlar dikkate alınsın
1- Gar, şehre 104 yıldır hizmet vererek İstanbul’un simgesi haline gelmiş, en önemli kültür miraslarından biridir.
2-Koruma amaçlı nâzım imar planı askı sürecinde Mimarlar Odası, BTS ve Liman-İş’in açtıkları iptal davaları sonuçlanmadı. İBB Meclisi, yapılan itirazları değerlendirmeli.
3- TCDD Yönetim Kurulu, resmi bir kararla Haydarpaşa’nın ‘gelir getirici projelerde değerlendirilmesi’ için Özelleştirme Dairesi’ne başvurdu.
Dayanışma, sürecin alt gelir gruplarının yaşam alanlarını yok edeceğini savunuyor. Bütün mahallelelerin, kentsel mekânların, kamusal alanların topyekün özelleştirilmesine itiraz ediyor. Gara sahip çıkmak isteyen, İstanbul’un vazgeçilmez bir parçası olduğuna inananlar, change.org’da ‘Haydarpaşa Garı, gar olarak kalsın’ kampanyasına katılabilir.

Haberin Devamı

ŞiMDi VE BURADA

Haberin Devamı

* Çağımızın iki önemli yazarı, Paul Auster ve J.M. Coetzee’nin mektuplarından derlenen ‘Şimdi ve Burada’ Can Yayınları’ndan çıktı.
* Bir haftadır bitmesin diye azar azar okumaya gayret ettiğim kitabın son sayfasına geldigimde, “Başka mektup var mı?” diye nafile bir hayale kapıldım...
* Çok sevdiğim iki yazar, kendi hayatlarından ve düşüncelerinden büyük bir açıklıkla bahsederken, spor karşılaşmalarının anlamı, cep telefonuyla (teknoloji) ilişkileri, dostluk, edebiyat ve sinemayla ilgili tadına doyulmaz yazışmalar yapmış.
* Coetzee ile Auster’in 2008-2011 arasında iki kıta arasında yazdığı (çoğu faks yoluyla iletilen) mektuplarında, ekonomik kriz, Ortadoğu girdabı gibi ‘dünyevi’ konulardaki düşünceleri de yer alıyor. Adı gibi, şimdi ve burada’...

Haberin Devamı