Murat Bozok

Murat Bozok

bozokmurat@gmail.com

Tüm Yazıları

Şu sıra yeme-içme dünyasındaki trend, 'food truck' diye adlandırılan yiyecek-içecek satan arabalar. Bunun en büyük nedeni, hem sevimli, hem de ekonomik olmaları...

ABD, tüm dünyaya yine bir kültürel değerini pazarlayacak gibi duruyor. Kanada’dan Avusturalya’ya kadar, şu sıra yeme-içme dünyasındaki en büyük trend, ‘food truck’ diye adlandırılan yiyecek-içecek satan arabalar.
Çıkış noktası olan ABD’de ise; durum bir çılgınlık halini almış durumda. Gurme ürünleri satanları dahi mevcut.
Ayrıca çoğu eyalette bu arabaların bir araraya geldiği festivaller düzenlenmeye başlandı.
IBISWorld isimli araştırma şirketinin verilerine göre; gıda satan arabaların ticaret hacmi ABD’de 1 milyar Dolar civarında.
Sektör her yıl yüzde 10’dan fazla büyüyor.

SEVİMLİ ARABALAR
Bu kadar sevilmelerinin en önemli nedeni, sevimli ve karakterli olmaları. Bu arabaların herbiri, sahipleri tarafından özel tasarlanıyor.
ABD gibi araba fiyatlarının göreceli olarak çok ucuz olduğu bir ülkede, fazla bir yatırım maliyeti gerektirmediğinden dolayı girişimcilere çok cazip geliyor.
Ayrıca operasyon çok fazla eleman gerektirmediğinden, işletme maliyetleri de oldukça uygun.
Yine IBISWorld’un verilerine göre; bu arabaların yüzde 78’i dört veya daha az personelle operasyonlarını yürütüyor.

FİYATLARI CAZİP GELİYOR
Bu arabaların bu kadar trend olmalarını, ekonomistler ise durgun olan ekonomiye bir tepki olarak algılıyor. Başlangıç yatırımı ve operasyon maliyeti düşük olduğundan, sattıkları ürünleri de uygun fiyatlara verebiliyorlar. Ayrıca şehir hayatında zaman oldukça değerli olduğundan, az sıra bekleniyor.
ABD’de hijyen testlerini geçtikten sonra (ABD’deki hijyen standartlarının çıtası çok yüksektir) lisans almakta da sıkıntı çıkmıyor.
Arabada mobil olarak gıda satmanın bir diğer güzel yanı da, eğer durduğunuz yerde işler kesat ise; başka bir yerde şansınızı deniyorsunuz. Yani restoran kurarken, yer seçiminde duyulan kaygıların hiçbirini yaşamak zorunda kalmıyorsunuz.
ABD’de küçük girişimcilerin ortaya çıkardığı bu moda, büyük yatırıcımların da ilgisini çekmiş durumda.
Bu pazar, özelikle dev kahve zincirlerinin de iştahını epeyce kabartıyor.

ZORLUKLARI DA VAR
Her işte olduğu gibi, mobil restoranların artılarının yanında; zorlukları da var.
Çoğu arabada yer azlığı nedeniyle az insan çalışmak zorunda olduğu için, personel uzun saatler boyunca ağır bir şekilde çalışmak zorunda kalıyor.
Mevsimsel olmaları bir diğer ciddi problem. Kışın oldukça sert geçtiği New York, Boston, Chicago gibi şehirlerde işler mevsimsel dalgalanmalar gösteriyor.
Türkiye’ye gelirsek, bu modanın bizi teğet geçeceği kanısındayım...
Halkın denetimlere dair güveni olmadığından, sokaktaki arabalardan gönül rahatlığıyla yemek yiyeceğini düşünmüyorum.
Asıl sorun ise; yasal izinler...
Normal bir restoran açmak için bile kırk dereden su getirmeniz gerekirken, mobil bir restoran Kaf dağının arkasında kalıyor.