Televizyon sektörü, tek tabanca gitmiyor. Yerli dizilerin yanı sıra ondan daha zor olan yarışma formatı satmak konusunda epey yol alındı. Bu durum pek fazla dillendirilmiyor. Çünkü işin tekeli var. Aradan sıyrılmak ve kabul ettirmek çok daha zor. Global Agency, (İzzet Pinto’nun sahip olduğu şirket) bu işi başarmış. Fransa sektörüne hatrı sayılır sayıda yarışma formatı satmış. Peki neler var?

En çok izlenen yarışmalar

Global Agency, Fransa’nın yapım şirketlerinden WeMake ile yeni anlaşma imzaladı. “Güçlü olduğumuz bir pazar” diyerek, şöyle örnekliyorlar: “Fransa’da yayınlanan, kataloğumuzda bulunan formatlarımızdan ‘Joker’, ‘Shopping Monsters’ (‘Bana Her Şey Yakışır’ Fransa’da ‘Les Reines du Shopping’) ve ‘My Wife Rules’ (Fransa’da ‘Cherie C’est Moi Le Chef’) ciddi başarı elde etmiş formatlar. ‘Joker’, France 2 kanalında 100 bölüme yakın yayınlanmışken, ‘Shopping Monsters’ ise, M6 kanalında 800 bölümü geçti ve ciddi reytinglere ulaştı. ‘My Wife Rules’de France 2’de, kanalın önceki yılına oranla ortalamayı geçerek, ciddi bir hayran kitlesi kazandı.”

Bir de bizde ‘Gardırop Savaşları’ ismiyle yayınlanan ‘Wardrobe Wars’ var. Global’in elinde, 61 değişik türde yarışma formatı bulunuyor. Ayrıca 79 adet dizinin de pazarlamasını yapıyorlar.

YARIŞMA FORMATI DA SATIYORUZ

Güvenmiyoruz ama izliyoruz

Reuters Institute for the Study of Journalism (RISJ) bir araştırma ve düşünce kuruluşu. Yaptığı bir araştırma, Türkiye dahil, 32 ülkede haberlerin nasıl tüketildiği üzerine (Reuters Institute Digital News Report 2017 Turkey Supplementary Report Published: November 21, 2017). Araştırmayı YouGov şirketi yapmış. YouGov, merkezi Birleşik Krallık’ta bulunan ve dünya genelinde faaliyet gösteren internet tabanlı pazar araştırması ve anket şirketi.

İşin televizyonla ilgili bölümlerini not aldım. Türkiye’de insanlar haberleri ekranda izliyor (yüzde 77), sonra yazılı basın ve daha sonra radyoda. ‘Haberlerle çok fazla ilgileniyorum’ konusunda, 32 ülke arasında dördüncü sıradayız (Birinci İspanya). ‘Haberlere güvenmiyoruz’ sıralamasında ise, 32 ülke arasında Yunanistan’la ilk sırayı paylaşıyoruz (yüzde 57’yle). Yani hem güvenmiyor hem de ilgiyle izliyoruz.

Sosyal medya her yerde

Notlarıma baktım, sosyal medya paylaşımlarında ilk sıralardayız. Avrupa’da beşinciyiz. Buna göre, Twitter ve Facebook gibi sosyal alanlarda haber paylaşımı yüzde 56, bunlara yorum oranı ise yüzde 40. Yüzde 57 oranında akıllı telefonlarla muhabbet yatakta yapılıyor. Tuvalet ve banyoda da, yüzde 40 oranında bir haşır neşir olma durumumuz var.