Gün içinde çoğumuz nefes almayı unutuyoruz. Doğru nefes, diyaframdan ve burundan alınmalı. Ancak hemen herkes göğüs nefesi yapıp, ağız solunumunu tercih ediyor. Böylece kronik hastalıklar peşimizi bırakmıyor!

Doğru nefes alma, sağlığın önemli belirleyicilerinden. Chopra Center University eğitmeni, Türkiye’nin ilk Bütünsel Sağlık ve Ayurvedik Yaşam Danışmanı Ebru Şinik, doğru nefes alarak, hem fiziksel hem de ruhsal hastalıklardan korunmanın mümkün olduğunu söylüyor.

SAĞLIĞINIZ NEFESİNİZDE SAKLI- Doğru nefes almak neden önemli?

Batı tıbbının tanımlamış olduğu yaklaşık 45 bin hastalık, bütünsel sağlığımıza gösterdiğimiz özen kadar bizden uzak durabilir. Doğru nefes alamamak, günümüzün en temel sağlık problemlerinden biri. Bilimadamları, kronik hastalıkların artmasını buna bağlıyor ve dünya nüfusunun sadece yüzde 3’ünün ideal nefes aldığını belirtiyor. Burundan alınıp verilen, kontrollü ve ritmik nefes egzersizlerinin;

- Yüksek tansiyon

- Bağışıklık sistemi

- Astım

- Otonom sinir sistemi dengesizlikleri

- Psikolojik ve strese bağlı bozukluklar

- Travma sonrası stres bozukluğu

- Çok farklı bağımlılık problemlerini iyileştirdiği kanıtlandı.

Ayrıca, stres hormonu kortizolu düşürdüğü, uyuma düzenini iyileştirdiği, genel olarak huzur ve iyilik duygusunu geliştirdiği biliniyor.

- Pek çok hastalığın altından stres çıkıyor ama günümüzde bundan korunmak pek mümkün değil. Neler tavsiye edersiniz?

Uzmanlar, kronik hastalıklardaki artışın en önemli nedenlerinden biri olarak fiziksel ve zihinsel stresi gösteriyor. Modern dünya insanı 100 yıl öncesine göre, 2-3 kat daha fazla solunum yapmasına rağmen, bedensel dengeyi kuramıyor. Bunun nedenleri, kronik stres nedeniyle diyafram nefesi yerine, göğüs nefesi yapılması ve daha da kötüsü hem gündelik hayatta hem de gece uyurken burun yerine ağızdan nefes alınması. Ağızdan alınan nefesler, fizyolojimizde dengesizlik yaratıyor.

Bu nedenle stresten korunmak için:

- Gündelik yaşamınızda yemek yerken, konuşurken, şarkı söylerken veya fiziksel efor sarf ettirmeyi gerektiren bir aktivite halinde olmadığınız zamanlarda sadece burundan nefes alıp, verin.

- Ayrıca her gün düzenli olarak stres yönetiminde çok etkili olan ‘dönüşümlü burun nefesi’ tekniğini beş dakika uygulayın. Böylece otonom sinir sisteminiz zaman içerisinde kendiliğinden dengelenecektir.

- Yaşanan hangi sıkıntı, hangi organı olumsuz etkiliyor?

Stresin bedenimizde yarattığı biyokimyasal değişimler şöyle oluyor:

- Kan basıncı yükselmesi, kalbi strese sokuyor ve koroner rahatsızlıklara yol açıyor.

- Gereğinden fazla stres hormonu artışı; anksiyete, yersiz endişeler, korkular, bağımlılıklar, büyüme, seks hormonlarında azalma ve erken yaşlanmayı beraberinde getiriyor.

- Stres hormonları yüzünden sürekli artan kan şekeri düzeyi, diyabet ve obeziteye neden oluyor.

- Sindirim sistemine yapılan sirkülasyonun azalması, sindirim bozuklukları, kronik kabızlık ve hassas bağırsak sendromu gibi bedenin ikinci beyni olan bağırsağın tam çalışamamasına yol açıyor.

- Bağışıklığın düşmesi, enfeksiyon kapıp, kanser de dahil çeşitli hastalık risklerini getiriyor.

- Yapışkan kan pıhtısı artışıysa kalp krizi ve enfarktüs sebebi...

SAĞLIĞINIZ NEFESİNİZDE SAKLI

Yaşam kalitesini yükseltmenin yolları nelerdir?

- Her gün 22.30-08.00 arasında 6-8 saat kaliteli uyku çekmek

- İşlenmiş gıdalardan uzak durmak, mevsime ve bünyeye uygun beslenmek

- Sindirim sisteminin düzenli olarak çalışmasına dikkat etmek

- Fiziksel aktivite yapmak

- Baharat ve bitkilerin şifalarından faydalanmak.

Ebru Şinik kimdir?

Ebru Şinik, bütünsel sağlığın dünyadaki en tanınmış isimlerinden, beden-zihin tıbbında çığır açan doktor, yazar ve filozof Dr. Deepak Chopra’nın öğrencilerinden. Chopra Center Üniversitesi’nde eğitim alan yazarın ‘Nefeste Saklı Hayat’ ve ‘Ebru Şinik’den Bütünsel Detoks Önerileri’ isimli iki kitabı bulunuyor. ‘Gündelik Yaşam İçin Kadim Nefes Teknikleri’ adlı bir eğitim DVD’si olan Şinik; kadim nefes teknikleri, yoga, meditasyon ve ayurveda alanlarında eğitimler veriyor. ‘Nefeste Saklı Hayat’, ‘Health Breath&Life’ ismiyle İngilizce olarak Amazon’daki yerini de aldı. Kitap, interaktif konseptiyle, okurlara nefes tekniklerini deneyimleme ve doğru bir şekilde uygulama fırsatı sunuyor. İçinde yer alan QR kodlarla, yazarın YouTube kanalına bağlanabilir, tekniklerin nasıl uygulanacağını öğrenebilirsiniz.