Yaz ayları genellikle rahat geçtiği için aileler çocuklarıyla ilgili problemleri bir süreliğine erteleyebiliyorlar. Ancak problemlerin ertelenmesi sorunları ortadan kaldırmıyor. Tersine şiddetlenerek devam edebiliyor. Bu yüzden ailelerin çocuklarını her daim iyi gözlemlemeleri ve özellikle okula yeni başlayacak çocukları için yaz dönemini iyi değerlendirmeleri gerekiyor. Çünkü yaz ayları, ebeveynlerin eksiği olan çocuklarını okula hazırlamaları için son derece önemli bir süreç…

Okula Zihinsel ve Duygusal Olarak Hazır Olunur

Okula hazır olma kavramı hem zihinsel hem de duygusal olarak bir çocuğun, okul ve okul hayatına olan adaptasyonunu anlatır. Zihinsel hazır olma, çocuğun akademik becerilerinin kazanımına ne kadar hazır olduğunu ifade ederken, duygusal hazır olma anneden ayrılma, okul kurallarına uyum sağlama becerisine, sosyal becerilere, yanında ebeveyn olmadan da çocuğun kendini ve davranışlarını kontrol edebilmesine kadar geniş bir alanı kapsar.

Anneden Ayrılma En Büyük Sorun

Çocuğun okul ile ilgili uyum sorunlarının önemli bir kısmını anneden ayrılma problemleri oluşturur. Ayrılma anksiyetesi adı verilen bu problem, çocukta tek başına kaldığı zaman yoğun kaygıya, ağlama nöbetlerine, okula gitmek istememeye sebebiyet verir. Çocuk bir türlü sakinleşemez. Ayrılma anksiyetesi çocuğun anneye bağlanmasıyla ilgili problemlerden ve anne-baba tutumlarından kaynaklanabileceği gibi bazı travmatik yaşantılar da bu süreci yaşatabilir. 

Konuşma Önemli

Konuşma ve dil bozuklukları ile olan problemleri de okul başlamadan çözmek çok önemlidir. Çünkü çocuk konuştuğu gibi yazabilir ve okuyabilir yani okuma-yazma çalışmalarında zorlanır. Konuşması anlaşılır olmazsa arkadaş edinmesi zorlaşabilir ve okula uyum sağlaması zaman alır ve problemler ortaya çıkabilir. 

Anaokuluna Gitmediyse ve Kaygıları Varsa…

Okula hazır olma süreci için anaokulları da son derece değerlidir. Çocuk anaokulunda ilk defa anneden ayrı bir zaman geçirir, kurallarla tanışır, grup halinde hareket etmeyi, arkadaşlarla oyun oynamayı, rekabet etmeyi, sosyal iletişimi, kendine yetebilmeyi öğrenir. Bu sayede ilkokula başladığında hali hazırda sisteme alışık olduğundan daha az zorluk çeker. Eğer çocuğunuz anaokuluna gitmeden ilkokula başlayacaksa ve sizden ayrılmakta zorlanıyor ve kaygıları varsa mutlaka yaz döneminde oyun terapisi ya da psikoterapi desteği almanız ve okula hazırlık yapmanız önerilir. Çocuğun kaygıları şiddetlenmeden, akademik ve uyum becerileri olumsuz etkilenmeden bunu yapmak çok önemlidir. 

Okula Hazır Olma Nasıl Tespit Edilir? 

Bir çocuğun hem zihinsel hem de duygusal olarak okula hazır olup olmadığını ölçmek için genellikle Metropolitan Okul Olgunluğu testi kullanılır. Bunun yanı sıra CAS (Cognitive Assesment System) çocuğun hazır olma durumu ile ilgili daha detaylı bilgi almak için kullanılan ve artık daha sık kullanılan bir yöntemdir. 

Metropolitan ile CAS Arasında Fark Var mı?

Metropolitan testi 5-6 yaş düzeyine uygulanır ve alınan puana göre çocuğun okula hazır olup olmadığını belirler. Genellikle 25-30 dakika sürer. 

CAS ile 5-17 yaş arası çocuğun okul başarısını ölçmenin yanı sıra çocuğunuzdaki çeşitli nörolojik sorunlarla, öğrenme problemleri, hiperaktivite ile ilgili ayrıntılı bilgi ediniriz. Testin uygulaması yaklaşık 1-1,5 saat sürer. Çocuğun güçlü olduğu ve zayıf olduğu alanlarla ilgili ayrıntılı bir zihin haritası çıkarıp neler yapılması gerektiği ile ilgili bilgiler veren bu testin, görünürde hiçbir sorun olmasa bile mutlaka ilkokula başlayacak olan çocuklara uygulanmasını öneririz.