Cumartesi Elbiseni şarj etmeyi unutma

Elbiseni şarj etmeyi unutma

14.04.2012 - 02:30 | Son Güncellenme:

Francesca Rosella (Kreatif direktör): Üniversitede mimarlık okudum ama ilk işim Valentino’daydı. Bir gün unutkan insanlara yardımcı olmak için GPS sensörleriyle çalışan çanta tasarlamayı teklif ettim, herkes bunu düşündüğüm için deli olduğumu söyleyince ben de Ivrea’ya koştum. Ryan Genz (CED): Antrolopoloji okudum. Daha sonra Chicago’da internet bazlı projelerde sanat yönetmeni olarak çalıştım. Başka şeyler yapmak istediğime karar verince mastır yapmak için Ivrea’ya (İtalya’daki etkileşim tasarımı enstitüsü) gittim. Francesca ile orada tanıştık.

Elbiseni şarj etmeyi unutma

Cute Circuit markasının kurucuları Francesca Rosella ve Ryan Genz, yeni küresel ticaret ve inovasyon yollarının konuşulduğu TEDxSilkRoad organizasyonunda konuşmak için bu hafta İstanbul’daydı. Katy Perry’nin Met’teki galada meşhur ışıklı elbisesi, U2 üyelerinin 360 Derece dünya turunda giydikleri lazerli ceket gibi tasarımlar bu ikilinin elinden çıkma. Giyilebilir teknoloji, geleceğin modası gibi kavramlar hakkında kafa yoran tasarımcıların en büyük iddialarından biri de, yalnızca teknolojik değil aynı zamanda estetik anlamda değeri olan parçalar yapıyor olmak. Denemem için yanlarında getirdikleri tişörte dayanarak söyleyebilirim ki, kıyafetler gerçekten rahat ve şık. Giydiğinizde üzerinizde asla pille çalışan, teknolojik bir şeyler olduğunu hissetmiyorsunuz. Zaten onlar da bunu ‘moda ve teknolojinin şekilde bir araya gelmesi’ diye yorumluyorlar.

Haberin Devamı

Elbiseni şarj etmeyi unutma

LED ışıklı Galaxy modeli Chicago’daki Bilim ve Endüstri Müzesi’nde sergilendi.


* Giyilebilir teknolojiyi anlatır mısınız?

Ryan Genz: Bizce giyilebilir teknoloji gelecekte kişisel iletişimin en önemli aracı olacak. Yani bugün en çok kullanılan iletişim aracı cep telefonuysa, bizce giyilebilir teknoloji ve telekomünikasyon piyasası uzak olmayan bir gelecekte birleşecek. Ve insanlar bu yolla iletişim kuracak.

* Nasıl olacak bu?

Francesca Rosella: Örneğin Hug Shirt adlı bir ürünümüz var. Sen İstanbul’dasın, arkadaşın Tokyo’da. Bu tişört aslında telefonunla bağlantılı bir bluetooth cihazı. Telekomünikasyon şebekeleri üzerinden bedensel duyu alışverişi sağlıyor. Arkadaşın da sen de bu tişörtü giyiyorsunuz. Kendine dokunuyorsun, arkadaşın o dokunuşu hissediyor. Kendine pat pat diye vursan, aynen onu hissediyor.

* İnsan giyince kendini astronot gibi mi hissediyor?

Francesca R.: Hayır! Her şey teknolojik olduğu kadar şık, yumuşak ve iyi görünümlü. Benim için önemli olan yaptıklarımın yalnızca modellerin değil, vücudu kusursuz olmayan insanların da üzerinde iyi durması. Ve elbette üzerinizde aynı zamanda teknoloji olduğunu hissetmemeniz. Dışarıdan bakanlar için teknoloji olmalı ama elbisenin içinde olan bunu hissetmemeli. Moda ve teknolojinin doğru bir şekilde bir araya gelmesi böyle oluyor ancak.

Haberin Devamı

Elbiseni şarj etmeyi unutma

Işıklı tişört
Ayşim Özgür deneme amaçlı olarak ışıklı tişörtü giydi: “Kıyafetler rahat ve şık. Üzerinizdeki şeyin teknolojik bir ürün olduğunu, pille çalıştığını hissetmiyorsunuz.”

‘Sahne kostümleri müzikle uyumlu biçimde değişiyor’



* İstanbul’a TEDxSilkRoad’da konuşmak için geldiniz. Sizi dinlemeye gelenlere ne anlatıyorsunuz?

Ryan G.: Biraz şirketten bahsediyoruz, biraz da bu işi neden yaptığımızdan. Ama daha çok geleceğin modasından ve bu işin öneminden bahsediyoruz. Katy Perry gibi müzisyenlere tasarladığımız ışıklı kıyafetler yalnızca sahnedeki şarkıcıyı daha havalı ya da güzel göstermekle kalmıyor, izleyicinin duygularını da harekete geçiriyor. Kostümler müzikle uyumlu olarak değişiyor. Yani bir elbise yapıyoruz ama her şarkıda farklı bir elbiseymiş gibi değişiyor ışıklar sayesinde. Bu da şarkıcı ve izleyici arasında duygusal bağlantı kurduruyor.

Haberin Devamı



* Kostümlerin ışıkları otomatik mi değişiyor?

Ryan G.: Ben kontrol ediyorum. U2 konserinde sahnenin altındaydım mesela ışıkları kontrol etmek için. Koreografi gibi yani. Bir yazılım tasarımım var. Şarkının farklı yerlerinde kıyafetlerin desenleri bile değişebiliyor. İşte geleceğin modası ve kumaşları dediğimiz şey tam olarak bu.



Elbiseni şarj etmeyi unutma

Hug Shirt modelini aslında telefonla bağlantılı bir bluetooth cihazı.
Dünyanın bir ucunda bu tişörtü giymiş başka
birisiyle iletişim kurabiliyor.

* Tasarımlarınız nerelerde satılıyor, fiyatları ne kadar?

Ryan G.: İnternetten dünyanın her yerine satış yapıyoruz. Fiyatlar kullanılan kumaşa, tasarıma göre değişiyor. Aslında temelde aynı teknoloji ama bir tişörtle özel işçilikleri olan ipek bir elbisenin fiyatı farklı elbette. Örneğin erkek tişörtleri 100 sterlinden başlıyor, kokteyl elbiseleri 600 sterlin. Bazı parçalarda Swarovski kristalleri kullanıyoruz. İngiltere, Amerika, Japonya ve Kore’den çok ilgi var.

* Kıyafetlerinizin özel kullanım koşulları var mı? Yıkamamak, güneşte tutmamak gibi...

Ryan G.: Kullanım koşulları da kumaşa göre değişiyor. Tişörtleri pillerini çıkarıp çamaşır makinesinde yıkayabiliyorsunuz. Pillerimiz usb ile bilgisayara bağlanarak şarj ediliyor bu arada. Ortalama bir saatte şarj oluyor ve bütün gece dayanıyor. İpek elbiseler için tabii kuru temizleme gerek.

Haberin Devamı



Elbiseni şarj etmeyi unutma

Yılın buluşu
Time dergisi aynı zamanda cep telefonu olan bu elbiseyi yılın en iyi buluşlarından biri olarak seçti.
* Başka ne tasarımlarınız var?


Francesca R.: M Elbise aynı zamanda cep telefonu olan, zarif bir elbise var. Time dergisi onu yılın en iyi buluşlarından biri olarak seçti.

Francesca Rosella: ‘Katy Perry markanın elçisi gibi oldu’

* Katy Perry ile nasıl tanıştınız?

Chicago’daki Bilim ve Endüstri Müzesinde sergilenen elbisemizi görmüş (Galaxy isimli LED ışıklandırmalı elbise). O elbiseyi giymek istediğini söyledi. Sergi parçası olduğu için giyemezdi, biz de ona kendisine daha uygun bir şeyler çizebileceğimizi söyledik. Ortaya içinde çok güzel göründüğü bir elbise çıktı. Markanın elçisi gibi
oldu bir anlamda. O elbiseden sonra daha ünlü olduk.

* U2 için de sahne kostümü tasarladınız öyle değil mi?

Evet, 360 Derece isimli dünya turnelerinde grup elemanları için lazerli ceketler tasarladık. İlk konserde altı bin izleyici vardı. Her yer karanlıktı ve grup ışıklı ceketlerle sahneye çıkınca herkes çılgın gibi bağırmaya başladı. İnanılmaz bir şeydi.