Cumartesi "Eski şarkılara yeni modeller"

"Eski şarkılara yeni modeller"

30.07.2005 - 00:00 | Son Güncellenme:

Candan Erçetin "Melek" albümünden parçaların toplandığı çalışması "Remix'5" için Türkiye'nin ünlü DJ'leriyle çalıştı. DJ Fuchs olarak bilinen Ali Şahinbaş'ın prodüktörlüğünü yaptığı albümde iki de klasikleşmiş parça var: "Bir Yangının Külünü" ve "Gökyüzünde Yalnız Gezen Yıldızlar". Erçetin "Bu şarkıların notaları ile oynanmadı. Sadece ritmi ve trafiği değiştirilerek yeni bir model önerildi" diyor

Eski şarkılara yeni modeller

eberkoz@milliyet.com.tr Tamamen elektronik sound'ları daha çok geceye ve geç saatlere yakıştırıyorum. Bu türün ateşli bir dinleyicisi sayılmam" diyor Candan Erçetin. Ama bu düşünce çıkardığı son albüm "Remix'5" için şarkılarını DJ'lere emanet etmesini engellememiş. Prodüktörlüğünü elektronik müzik dinleyicilerinin yakından tanıdığı DJ Fuchs'un (Ali Şahinbaş) yaptığı albümde imzaların tümü Dinamo 103.8 DJ'lerine ait. Albümdeki tek yeni şarkı ise "Koro" filminin jenerik şarkısının Türkçe adaptasyonu. Diğer dokuz parça "Melek" albümünden seçilmiş altı şarkının versiyonlarından oluşuyor. Erçetin "DJ'ler ve elektronik müzik meraklıları alıyor remiks albümlerimi" diyor. 20 yıldır Candan Erçetin parçaları dinleyen Şahinbaş ise iddialı: "Remiks albümü konusunda bu ülkede çığır açtık." Candan Erçetin: Elektronik tınıların yaşadığımız çağın müziğinde gerekli olduğuna inanıyorum ve albümlerimde de kullanıyorum. Tamamen elektronik sound'ları ise daha çok geç saatlere yakıştırıyorum. Bu türün ateşli bir dinleyicisi sayılmam ama müziğin içindeki biri olarak Türkiye'de ve dünyada neler olup bittiğinin takipçisiyim. Klasik anlamda eğitim almış bir müzisyen olarak elektronik müzik size ne kadar yakın? Candan E.: Geçtiğimiz yıl gerçekleşen bir turnede Ali de bizimle birlikteydi. "Şehir" şarkısına remiks yapmak istediğini söyledi. Parça hazır olduğunda olağünüstü buldum. Bunun üzerine Ali'den albümün prodüktörlüğünü üstlenmesini istedim. Ali Şahinbaş: Teklifim kabul edilince İstanbul'a dönüp Muzo Berberoğlu ile çalıştım. 12 saatte tamamladığımız "Şehir" remiksimizi dinleyince 12 DJ'e (Muzo Berberoğlu, Göktuğ Çitçi, Kaan Düzarat, Ömer Özyılmazel, N.U.G. ve A.S.E.) ve bana şarkılarını emanet etti. House, hiphop, downtempo, breakbeat, funk, electro, Latin akımlarını müziğiyle buluşturduk. "Remix'5" için Dinamo DJ'leriyle nasıl bir araya geldiniz? Ali Ş.: Sadece elektronik müzik dinleyicisi değilim. Erçetin'in (Klips ve Onlar zamanında söylediği) ilk şarkısı "Halley"i ezberlediğimde 14 yaşındaydım. Ayrıca tüm albümleri evimde var. Elektronik müzikle uğraşırken neden pop şarkıcısı Erçetin'in prodüktörü oldunuz? Candan E.: Eski şarkıları düzenlemek çok zor. "Bir Yangının Külünü" müthiş kurgulanmış ve şarkı bugüne kadar hiç sahip olamadığı bir dinamizm kazanmış. İçlerinden en beğendiğiniz remiks hangisi oldu? Candan E.: Şarkının notaları değişmedi. Sadece ritmi ve trafiği değiştirilerek yeni bir model önerildi. Kaldı ki isteyen de eskisini dinleme şansına sahip. Tabii ki yeniliklere kendini kapatmış olanlardan tepki alabiliriz ama bu, arayışa devam etmemizi engellemez. Bu sayede parça yıllar sonra yeni kuşaklar tarafından da tanınabilir. "Gökyüzünde Yalnız Gezen Yıldızlar" ve "Bir Yangının Külünü" çok eski şarkılar. Bu tip eski şarkılara remiks yaptığınız için tepki aldınız mı? Candan E.: Neredeyse hiç karışmıyorum. Kendimi değil ama şarkılarımı emanet ediyorum onlara.Ali Ş.: Onunla çalışmak önem verdiğimiz bir fırsattı. Konser ve kayıtlarında zengin orkestralara verdiği önemi bildiğimizden ve de iki klasiği tekrar yorumlama yükümüzden dolayı işimiz pek kolay değildi. Yapılan remiksi beğenmediğinizde DJ'lere "Bu olmamış" deyip tekrar denemelerini istiyor musunuz? Candan E.: Dinleyicilerim arasında az da olsa elektronik müzik dinleyenler var. Bir de ne çıkarsa çıksın alan arşivciler. Bunun dışında DJ'ler ve elektronik müzik meraklıları da alıyor. Remiks albümlerinizi kimler alıyor olabilir? Candan E.: 30 bin. Bu çalışma yapılırken masrafını dahi çıkartmama riski var. Hedef yeni bir dinleyici kitlesi yaratmak değil. Sadece alternatif üretimler yapmak, yeni arayışlar içerisinde olmak. Bir de dünya müzik piyasasına gerçekten diğerleriyle aşık atacak gelişmiş örnekler sunan Türk DJ'leriyle ortaklaşa yeni bir ses yaratmak. Satışlar ne civarda oluyor? "İstanbul DJ yeteneği açısından dünyanın ilk on şehrinden biri" Ülkemizde çok az insan hakkı verilerek yapılmış bir remiksin ne anlama geldiğini biliyor. Remiks deyince akla hep dans pisti geliyor. Bu güzel bir şey, herkes dans etsin. Ama her remiks için bu genelleme yapılmamalı. Büyük sanatçılar elektronik müziğin yaygın olduğu ülkelerde remiks için çalışacakları kişileri kendileri seçiyor. Böylelikle o insanların işlerini tasvip ettikleri için bir anlamda kendi hayranlarına sunmuş oluyorlar. Bu sunuşlar da sadece dans pisti için olmuyor. Remiks sadece parçaların dans pistine uyarlanması mıdır? Galiba hiç yok. Remiks albümü konusunda bu ülkede çığır açtığımızı düşünüyorum. Daha önceki Türkçe remiks albümlerini nasıl buluyorsunuz? Beğendiğiniz var mı? Türkiye'de dünya çapında yetenekli DJ'ler var. Ne yazık ki gönlünü bu işe adamış her arkadaşım burada harcanıyor. Rekabet çetin, bizden öncekiler hâlâ yukarıda, alttan gelenlerse yılmıyor. İstanbul belki de yetenek açısından dünyanın ilk on şehrinden biri. Ne yazık ki bu yeteneğe alkış ile cevap verecek insan sayısı çok az. Ülkemizde dışarıdan gelen palyaço da olsa hep alkış tutulur, içerideki vezir de olsa çamur atılır. Tüm bunların üstüne kültürün bir de Türkiye'de paragöz organizatörler ve cimri kulüp sahipleri tarafından harcanması var. Şu anki durumdan Türkiye'de hiçbir DJ'in memnun veya tatmin olduğunu düşünmüyorum. Türkiye'deki partiler için yurtdışından sürekli DJ getirtiliyor. Türk DJ'ler yeterince iyi değil mi? Rebel Moves, Mor ve Ötesi, Sagopa Kajmer, Baba Zula ve Manga'ya remiks albümü yapmak isteriz. Özellikle remiks albümü yapmak istediğiniz başka isimler var mı? "Bazen yemeğin soğanını karıştırırken, bazen araba kullanırken şarkı yapıyorum" Hayır, kendime sakladıklarım özel yaşamımın bir bölümünden ibaret. Günlük yaşamda şehrin her an her yerindeyim. Saklamıyorum, sadece yaşantım beklendiği kadar çalkantılı değil. Haber değilim yani. Sadece işini yapan, hatta kendi reklamı için neredeyse hiç çaba göstermeyen biri olarak Türkiye'de önemli bir isim olunabileceğini gösterdiniz. Kendinizi bazen fazla "sakladığınızı" düşünüyor musunuz? Hayatın satır aralarında yaptıklarım da var, odaya kapanıp yaptıklarım da... Bazen yanmasın diye yemeğin soğanını karıştırırken bazen trafiğin ortasında araba kullanırken. Nasıl bir ortamda şarkı yapıyorsunuz? Bir süre odaya kapanıp kimselerle konuşmadan mı? Yeni isimlerden dikkatimi çeken Sinem var. Şebnem Ferah ve Athena her zaman sevdiklerim arasında. Lasha'nın yorumunu ve bazı şarkılarını keyifle dinliyorum. Bunlar dışında etnik Balkan müzikleri ve Akdeniz şarkıları her zaman favorilerim. Klasiklerse vazgeçemediklerim. Ünlü sanatçıların kimleri dinlediği merak edilir. Siz hangi isimleri dinlerken keyifleniyorsunuz?