Gençler pilot olmak istiyor, uçuş kursları dolup taşıyor

Uçuş kursları son zamanlardaki yoğun talebi karşılamakta zorlanıyor. Havayollarında ortaya çıkan pilot açığı üzerine yüzlerce insan, yüksek fiyatlarına rağmen kurslara başvuruyor. Aralarında mesleklerini bırakıp bu işe başlayanlar da var. Bon Airden Fehmi Karaeminoğulları "Altı ay önce sadece 3 kişi başvuruyordu, şimdi bu sayı 50yi buluyor" diyor

Ülkemizde de Sivil Havacılık Genel Müdürlüğüne bağlı okullarda pilotluk eğitimi alabiliyor ve işi sıkı tutup devamsızlık yapmazsanız en fazla üç ay içinde "göklerde süzülebiliyorsunuz". Bunun için öncelikle özel pilot lisansı denilen PPL (Private Pilot License) almanız gerekiyor. CPL (Commercial Pilot License) ise ticari pilot lisansı. Bu lisansla havayolu şirketlerinde pilot olabiliyorsunuz. PPL almak için yaklaşık 50, CPL içinse 200 saat uçmanız gerekiyor.Uçuş kursları "zengin merakı" olmaktan da çıkmak üzere. Fiyatları pahalı olsa da okullara olan talep son bir yıl içinde çok artmış. Özel havayolu şirketlerindeki büyüme ve bilet fiyatlarının düşmesiyle ortaya çıkan hareketlilik havayollarında pilot açığına neden olmuş. Öyle ki birçok şirket yurtdışından pilot getirmiş. Bunun üzerine de mesleğini bırakıp pilot olmaya karar verenlerden tutun, kazandığı bütün parayı bu kurslara yatıranlar ortaya çıkmış. Kurs yetkilileri "Çok ciddi bir pilot ihtiyacı var. İnsanlar küçük bir yatırımla geleceklerini garantiye almak istiyor. Kurslara talep çok yoğun" diyor. Pilotluğu ister hobi, ister meslek olarak seçin, öğrencilerin dediği kadar zevkli bir iş. İmkanınız olursa en azından deneyin, pişman olmayacaksınız. Ben olmadım! Ünlü yönetmen Martin Scorsese, Amerikalı multimilyarder havacı Howard Hughesun hayatından bir kesiti anlattığı ve dün ülkemizde de gösterime giren "The Aviator/Göklerin Hakimi" filmiyle 11 dalda Oscar adayı oldu. Sivil havacılığa katkısıyla bilinen Hughesun hayat öyküsünü merakla beklerken, ünlü aktris Angelina Jolienin de bir uçuş meraklısı olduğu haberleri çıktı. Bir süredir pilotluk eğitimi alan Jolienin brövesini aldığı gün çok sevindiği ve "uçuş öğretmenine imzalı sutyenini hediye ettiği" haberiyle de şaşırdık! "Ticari pilot olacağım, ailem de çok destekliyor" 25 yaşındayım. Şu anda Beykent Üniversitesinde İngiliz Dili ve Edebiyatında okuyorum ve kurslara okulla beraber devam ediyorum. Ama derslerim yoğun olduğu için bu aralar daha çok okulla ilgileniyorum. Pilotluk hep içimde olan bir şeydi. Yakında sınavlara gireceğim. Ticari pilot olmak istiyorum. Ailem de çok destek veriyor. Mustafa Gürzel "Hostesim ama pilot olmak istiyorum" Beş senedir özel bir havayolu şirketinde hostes olarak çalışıyorum. 25 yaşındayım. Ama havayollarında pilot olmak istiyorum çünkü artık o uçağın mekanizmasını öğrenmemin ve onu kullanmamın vakti geldi. Uçmak kesinlikle kadınların yapamayacağı bir iş değil. Bence tüm kadınlar uçmalı. Nihal Bardakçı "Hava Kuvvetlerinden ayrılanlar hemen pilot olamıyor, artık sivilleri istiyorlar" Hava Kuvvetlerinden ayrılanlar artık hemen sivil havacılık şirketlerine geçemiyor. Şimdi sivilden yetişen pilotlar aranıyor. Biz şu anda özel pilotluk dersi veriyoruz. 160 saat yer dersi ve 45 saat uçuşu tamamlamanız gerekiyor. Fiyatı 7 bin 650 dolar+KDV. Şu anda biri kadın, 18 öğrencimiz ve 3 hocamız var. Hobi amaçlı olarak genelde işadamları geliyor. En büyük rahatlığımızsa havaalanımızda trafiğin olmaması. Aprona çıktıktan sonra havalanmanız beş dakikayı bulmuyor. Cessna 172 ve Katana DV20lerle eğitim veriyoruz. Ben de haftada bir-iki saat uçmazsam kendimi kötü hissetmeye başlıyorum. Hikmet Aral (Uçuş eğitmeni) TÜRK HAVA KURUMU "Planör kurslarımız ücretsiz" Türk Hava Yollarının pilot ihtiyacını 2009a kadar biz karşılayacağız. Şu anda havayollarında pilot olmak için 25 kişi kurs görüyor. Fiyatlar 25-26 bin dolar. Özel pilotluk içinse 5 bin 500 dolar ödemeniz gerekiyor. Eğitimleri Ankara Etimesgut ve İzmir Selçukta veriyoruz. Planör kurslarımız ise ücretsiz ve eğitimler Eskişehir İnönüde veriliyor. M. Bahattin Adıgüzel (Bilişim ve tanıtım müdürü) THK şemsiyesi altında çalışan İstanbul Havacılık Kulübü yaklaşık 60 amatör pilotun 1986 yılında kurduğu bir dernek. 1996dan beri de uçuş eğitimi veriyor. İSTANBUL HAVACILIK KULÜBÜ "Havacılık bir hastalıktır; bu işe bulaşan bırakamaz" 41 yaşındayım. Hava Kuvvetlerinden emekliyim ve hava trafik müdürlüğünde çalışıyorum. Geçmişim zaten havacılık. Havacılık bir hastalıktır, bu işe bulaşan ve benzin kokusunu alan bir daha bırakamaz. Ben de mesleğim açısından bir bütün oluşsun istedim. Hava kontrolörü olarak pilotun durumunu da anlamak istiyorum. Levye elinizde pilot olarak uçmak çok farklı. Ticari pilot olmak istiyorum. Bu kariyerde bir yükselme isteği olarak da düşünülebilir. Fahri Peksu "Otomobil alım-satım işimi bırakıp pilot oldum" 35 yaşındayım. Evliyim ve bir çocuğum var. Geçen yıla kadar otomobil alım satım işiyle uğraşıyordum. Daha sonra pilot açığının çok olduğunu duyunca bunu bir fırsat olarak gördüm. Havayollarında pilot olmak için eğitim alıyorum. Tufan Akar "Hobi olarak yapanlar daha çok zengin insanlar" PPL lisansı veriyoruz. 45 saatlik uçuş ve 115 saat yer dersinin fiyatı 1500 dolar. Cessna 150, 152 ve 172 tipi uçaklarla eğitim veriyoruz. Daha çok zengin insanlar ve geçmişinde "Ah bir pilot olsam" diyenler geliyor. 19 öğrencimiz var. Üniversite öğrencisi de geliyor, 60 yaşında olan da. Bu pahalı bir iş; daha çok işadamları ve doktorlar başvuruyor. Son yıllarda öğrenci sayımız arttı. Çünkü hem ekonomi düzeldi hem pilot açığı oluştu. Ziya Timuroğlu (Uçuş eğitmeni) İstanbul Atatürk Havalimanını üs olarak kullanan Bon Air, 1992 yılından beri hizmet veriyor. BON AIR "Pilot açığı yüzünden insanlar okullara saldırıyor" Türkiyede büyük bir pilot açığı var. Yurtdışından pilot getiriliyor. Bu yüzden insanlar geleceklerini garantiye almak için uçuş okullarına saldırmaya başladı. Son altı ay içinde 50 öğrencimiz oldu. Tabii hepsini hemen kursa başlatamadık. Şu anda 18 öğrencimiz var. Çoğu havayollarında çalışmak istiyor. Bunların üçü de kadın. Kursa hobi için gelenlerse daha çok doktorlar, sanatçılar ve şirket yöneticileri. Özel pilotluk kursu 7 hafta sürüyor ve 50 saat uçmanız gerekiyor. Teorik eğitim 1000 dolar. Uçuş başına ise 175 dolar alıyoruz. Havayollarında pilot olmak içinse 200 uçuş saatini tamamlamanız gerekiyor. Eğitimleri Cessna 172 uçaklarıyla veriyoruz. Bakımı kolay ve herkesin uçurabileceği bir uçak. Fehmi Karaeminoğulları (Uçuş eğitmeni) "Sevgilimle geçirdiğim vakitten değerli" 24 yaşındayım. Işık Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliğini yeni bitirdim. Havayollarında ticari pilot açığı oluştuğunu duyunca hemen kursa başladım.Yaklaşık 10 yıldır bilgisayarda "Flight Simulator" adlı oyunu oynuyordum. Bu yüzden de kursta zorlanmadım. Kız arkadaşımla geçirdiğim zamandan bile daha zevkli diyebilirim. Evimiz Ataköyde ve bazen havalanmadan aileme haber veriyorum. Bir kere uçarken baktım, babam bana camdan yastık sallıyordu. Göker Bilir "Mastırı değil pilotluk kursunu seçtim" 23 yaşındayım. Jeoloji mühendisliği mezunuyum. Havayollarında pilot olmak istiyorum. Üniversiteden sonra babam "Yurtdışında mastır mı yapmak istersin, yoksa uçuş okuluna mı gitmek istersin?" diye sorunca hiç düşünmeden uçmayı seçtim. Kursta sadece üç kızız. Herkes "Kadından pilot olmaz, nasıl evinin kadını olacaksın?" diyor ama hocalarım çok kabiliyetli olduğumu söylüyor. Sabahın altısında da uçtuğum çok oldu. Bıraksalar 24 saat uçarım. Pilot olmak için mesleğimi bıraktım. Beril Gebeş "Eşim biraz korkuyor ama beni destekliyor" 30 yaşındayım. Evliyim ve ithalatla uğraşıyorum. Kendi işim olduğu için uçmaya vakit buluyorum. Bu işi sadece hobi olarak yapıyorum. Uçakla seyahat etmeyi zaten çok severdim. Bir arkadaşımın akrobasi uçağına bindikten sonra da pilotluk kursuna gitmek iyice aklıma yattı. Eşim biraz korkuyor ama beni destekliyor. Dilek Gökmen "Koç Üniversitesine vereceğim parayı pilot okuluna yatırdım" 21 yaşındayım. Üç aydır kurs görüyorum. Havayollarında pilot olmak istiyorum. Babam Hava Kuvvetlerinde olduğu için pilotlar ve uçaklar arasında büyüdüm. Şu anda Kocaeli Üniversitesinde iktisat okuyorum; aynı zamanda da pilot eğitimi alıyorum. Örneğin bir Koç Üniversitesine vereceğim parayı uçuş okuluna veriyorum. Şu anda hayatımdaki en büyük tutku bu. Eskiden Galatasaray maçlarını kaçırmazdım ama artık uçaklarla ilgili bir belgesel varsa, maça tercih ediyorum. İlgi alanlarım da değişti. Mesela bu hafta başlayan "The Aviator" filminin galasına gidebilmek için çok uğraştım. Ümit Atlatırlar Ulaştırma Bakanlığının verdiği bilgiye göre sivil havacılık eğitimi veren okullar şöyle:Ankara- Türk Hava Kurumu, Burak, Sindel İstanbul- Top Air, Bon Air, Duha, İstanbul Havacılık KulübüSamsun- Sam AirAdana- TarkimEskişehir- Anadolu Üniversitesi Sivil uçuş okulları: Havayollarının kendi özel şartları haricinde özel pilot lisansı alabilmek için gereken genel şartlar şöyle:1) En az 18 yaşından gün almış olmak2) Gerekli sağlık şartlarına sahip olmak (Gözünde ilerlemiş miyop olanlara, vücudunda sakatlık bulunanlara, yüksek tansiyonu olanlara vb. belirli durumlarda uçuşa izin verilmiyor. Kulak-burun-boğaz hastalıkları uçuşa engel olabiliyor. Çünkü nezle bile yükseklikte orta kulakta ağrılara ve zarın delinmesine neden olabiliyor).3) Eğitim kurumlarında gerekli uçuş ve teorik eğitimini başarıyla tamamlamak4) En az lise mezunu olmak Nezleyseniz uçmanız sakıncalı olabilir

21 Eylül 2019 Magazin Bülteni21 Eylül 2019 Magazin Bülteni

İlginizi Çekebilecek Diğer Haberler

Sıradaki Haber