Cumartesi "Gerçek sahte" çantalar!

"Gerçek sahte" çantalar!

19.04.2005 - 00:00 | Son Güncellenme:

Moda dünyası, Hollandalı bir şirketin sattığı "sahte" Louis Vuitton çantaları konuşuyor. Çünkü "sahte" çantaların sahteliği üstlerinde "tescilli"

Gerçek sahte çantalar

Hollandalı Mindwhatyouwear şirketinin ürettiği çantaların ise gizlisi saklısı yok. "Sahte" oldukları", üzerlerindeki "Fake / Sahte" yazısıyla bas bas bağırıyor. Ama şirket yetkilileri Louis Vuitton değil, "Fakewear" marka çanta sattıklarını söylüyor. Kendi reklamlarını yapmak için logolarını kıyafetlerimize işleyen büyük markalardan bıkan Correa Bea, Mindwhatyouwear'i bu yılın şubat ayında kurmuş. "Bu hareket, bizleri 'saçma yazılarla' ayaklı reklam panolarına çeviren marka diktatörlüğüne karşı bir tepkiydi" diyen Bea'nın asıl amacı kendisi gibi düşünen sanatçıları bir araya getirmek.Marka tekeline karşı çıkmak amacıyla "akıllı", "komik" ve "zeki" tasarımlar yapan idealistleri aynı çatı altında toplamaya çalışan Bea, üzerimize giydiğimiz kıyafetlerle ilgili daha bilinçli ve eleştirel olmamız gerektiğini savunuyor. İlk başta 30 çanta ile yola çıkan markaya şu anda dünyanın dört bir yanındaki mağazalardan talep geliyor. Henüz sadece internetteki web sitesinden satışı yapılan "sahte çantalar"a en çok ilgiyi de Amerika, Portekiz, İngiltere, İsrail ve Japonya gösteriyor. Türk müşterileri ise şimdilik Hollanda'da yaşayan gurbetçiler. Fakewear çantalarını her yaştan ve her kesimden insan kullanıyor. Bea çantalarından alan ünlülerin de olduğunu belirtiyor ama isim vermiyor: "Ürünlerimizi 'akıllı' insanlar ve 'akıllı' ünlüler kullanıyor."Bea'nın tabiriyle, 50 avrodan satılan bu çantalar "orijinal sahte". Louis Vuitton yetkililerinden henüz olumlu veya olumsuz bir tepki almamış. Ama "sahte" çantalarının Louis Vuitton'cularca beğenileceğine emin. Orijinal ile sahtenin iyice birbirine karıştığı bir zamanda yaşıyoruz. Koyun Dolly ile hayvanların, GDO'larla (genetiği değiştirilmiş organizmalar) besinlerin bile "kopyalanabileceğini" görmüşken, binlerce dolara satılan Louis Vuitton'ların sahtelerinin yapılıyor olması aslında çok şaşırtıcı değil. Kimileri ille de ünlü markaların ürünlerine sahip olmak istiyor ama cebinden çıkacak paraya kıyamıyor; kimiyse fark etmeden "sahte" ürünler alıyor. Şirket sadece çanta tasarlamıyor. Modaevi, tişört ve iç çamaşırlarında da iddialı. "Housewife / Evkadını", "Ik ben niet commercieel genoeg / Yeterince ticari değilim" gibi sloganların bulunduğu tişörtlerin en ilginci ise Flemenkçe "Yabancı" anlamına gelen "Allochtoon" modeli. Hollanda'ya çalışmak için göç eden yabancılar için kullanılan "allochtoon" sözcüğünü tasarımlarına işleyen Bea'nın amacı, farklı kültürler arasındaki çatışmaya maruz kalan insanların yaşadıklarına dikkat çekmek. Bea, aslında olumsuz anlamda kullanılan "allochtoon" sözcüğüyle ayrımcılığa karşı çıkıyor ve alt kültürlerin gerekliliğini vurguluyor. Tişörtleri Holllanda'daki Türklerin de beğendiğini söylüyor.Bea'nın savunduğu bir başka görüşse, "sahtelik" kavramının çağımızın anahtar sözcüklerinden biri olduğu. Gelişen teknolojinin hemen herkesi "kopyacı" yapabildiği günümüzde, her şehirde çok gelişmiş bir karaborsa olduğunu vurguluyor. Kendileriyle savaşan otoritelere rağmen ünlü markaların sahtelerinden ilaçlara, yiyeceklere kadar hemen her şeyin "sahtesi" yapılabiliyor. Bea, sahteliğin sadece "mallarla" sınırlı kalmadığına da dikkat çekiyor: "Çok güzel bir kadın gördüğünüzde kim bilir kaç kez 'Acaba vücudunun hangi kısımları gerçekten kendisine ait?' diye düşünmüşsünüzdür."Bea, "Peki, sahtecilik yeni bir trend mi?" sorumuzu ise şöyle cevaplıyor: "Bence sahtecilik bir gerçek. Ama marka diktatörlüğüne karşı savaşın bir trende dönüşmesini çok istiyorum. Bunu da Mindwhatyouwear ile aynı felsefeyi paylaşan tasarımcılar ve onların ürünleriyle yapabiliriz." "Yabancı" tişörtlerini Hollanda'daki Türkler beğendi Tasarımcıların "sahtesi çıkan ürünün prestij getirdiğine" olan inancı çoktandır terk edildi. Milyarlarca dolarlık bir pazara dönüşen sahte ürünler artık ekonomiyi büyük ölçüde tehdit ediyor. 1993'ten bu yana dünya çapında yüzde 1700 büyüyen sahte ürün pazarı şu anda 450 milyar dolarla dünya ticaretinin yüzde 6'sını oluşturuyor. Amerika'da her yıl 100 milyon dolar değerinde sahte ürün ele geçiriliyor. Louis Vuitton sahte ürünlerle en ciddi mücadele eden markaların başında geliyor. Şirketin 40 avukatı ve 250 gözlemcisi kopya çantalarla savaşadursun, Lacoste da "timsahlarını" korumak için her yıl 4,2 milyon doları gözden çıkarıyor. Amerika'da son zamanların yeni trendi ise "sahte çanta partileri". Evlerde toplanan kadınlar hem yemek yiyip sohbet ediyor hem de yeni çıkan "ucuz çantalardan" satın alıyor. Son trend: Sahte çanta günleri Bunlar da "gerçek" gerçekler Ünlü markaların çantalarının sahteleri mağaza ve sokaklarda olduğu kadar internette de satılıyor. Bu tuzağa düşmemek için şunları aklınızdan çıkarmayın: 100 dolara Louis Vuitton çanta olmaz. Gerçeklerinin fiyatları en az 500 dolar. Louis Vuitton'lar küçük mağazalarda, pazarlarda ve internetteki müzayede sitelerinde satılmaz. "Made in Taiwan" yazan etiketlere rastlanmaz. Louis Vuitton'lar elle dikilir. Bütün dikişlerin aynı ve birbirine eşit olması gerekir. Sahtelerin etiketleri düzgün kesilmemiştir; ürün isimleri yanlış veya yamuk yazılır. Ürünün şeklinde, renginde veya paketindeki her değişiklik sahte olduğunu ele verir. Dikişleri eşit olmayanlara dikkat!