Cumartesi ‘Hep salak laflarınız hatırlanır’

‘Hep salak laflarınız hatırlanır’

18.02.2012 - 02:30 | Son Güncellenme:

Dünyanın en önemli pazarlama gurularından Seth Godin salı günü İstanbul’da konferans verecek. Godin’e göre pazarlama hakkında konuşmanın iki sorunlu yanı var: Sahnede yalnız olmak ve herkesin sadece söylediğiniz salak şeyleri hatırlaması.

‘Hep salak laflarınız hatırlanır’

Seth Godin pazarlama dünyasına kazandırdıklarıyla tanınan, konu üzerine yazdığı kitaplar 30 farklı dile çevrilerek çok satanlar listesine girmiş bir konuşmacı ve girişimci. Öyle ki adının yanında pazarlama gurusu olmadan kullanıldığı bir cümle bulmak oldukça zor. Son kurduğu sqidoo.com dünyanın en çok ziyaret edilen 500 sitesi arasında. 21 Şubat günü adına düzenlenecek konferansta “Görünmez mi Dikkat Çekici mi” başlıklı bir konuşma yapacak ve insanlar bu bir saatlik konuşmayı dinlemek için yaklaşık 1100 lirayı gözden çıkarmış durumda. Bir ‘action figure’ü (oyuncak bebek) bile olan Seth Godin ile “Dünyanın bu bölümüne yönelik planlanmış tek yolculuğum” dediği İstanbul konferansı öncesinde konuştuk.

Haberin Devamı

* “Mor İnek” sizi nasıl değiştirdi?

Sadece beni değiştirmedi, pazarlama dünyasını tamamen değiştirdi. Mor inek pazarlamacılara işlerinin “hoş” ürünler üretmek olmadığını, insanların hakkında konuşmak isteyecekleri ürünlerin üretilmesine yardımcı olmaları gerektiğini anlamalarını sağladı. Kitap yayımlandığı zaman, 10 sene öncesini hatırlamak zor ama dünyanın çok ciddi anlamda değiştiğini söyleyebilirim. Artık ortalama insanlar için ortalama ürünler yapılmıyor. Daha küçük gruplar için ürün ve hizmet üretiliyor.

* Türkiye’nin pazarlama sektöründe dünya çapındaki yeri nedir?

Yalnızca Amerika adına konuşabilirim, dünya çapındaki yeri ile ilgili bir şey söyleyemem. Biz Amerikalılar dünyanın geri kalanıyla ilgililenmek konusunda çok başarısızız. İtalya kaliteli ürünler üretmek ve hayata karşı duyduğu sevgiyle ünlü. Fransa lüks ürünlerin anavatanı ve bunu çok başarılı bir şekilde dürdürüyor. Türkiye’ye gelince... Tipik bir Amerikan vatandaşının radarında değil, tipik bir Amerikalı için bir karşılığı yok.

* Bir topluluğa konuşmak nasıl bir his?

Hemen hemen aynanın karşısında konuşmakla aynı şey. Tek fark insanlar arada sırada insanlar gülüyor. En azından
ben öyle umuyorum.

Haberin Devamı

“Herkes sadece salakça sözlerinizi hatırlıyor”

* Blogunuzu ziyaret eden insanları “kafama tıklayın” yazılı kafanızın bir fotoğrafıyla karşılıyorsunuz. Fiziksel görüntünüz fikirlerinizi pazarlarken işe yatıyor mu?

Kesinlikle. Saçlarımı kazıtmam ve fikirlerim konusunda cömert olmaya çalışmam insanlara ulaşma becerimde müthiş bir fark yarattı.

* Yazaraların, sanatçıların en popüler olan eserleri genellike onların en sevdikleriyle aynı değildir. “Mor İnek” en popüler kitabınız ama sizin favoriniz de o mu?

En sevilen neredeyse her zaman en az popüler olandır. Benim için de bu durum şu üç kitap anlamına geliyor: “Survival Is Not Enough”, “All Marketers Are Liars” ve son kitabım “We Are All Weird”.
n Hangisi daha kolay pazarlama sektöründe çalışmak mı, pazarlama hakkında konuşmak mı?
Bence pazarlama alanında çalışmak daha eğlenceli çünkü ancak bu yolla gerçekten bir şeyler yapabiliyorsun. Pazarlama hakkında konuşmanın şöyle bir sorunu var herkes sadece söylediğiniz salak şeyleri hatırlıyor. Bir de konuşurken yalnızsınız.

* Kendi oyuncağınızı (action figure) gördüğünüzde ne hissettiniz?

‘Action figure’ü yapılacak bir insan için fazlasıyla komik olduğumu düşündüm. Sonra yardım için ne kadar çok para topladığımız düşünüp heyecanladım ve bunun çocukluk hayalim olduğunu fark ettim. Ama yine de biraz salak ve aynı zamanda ürkütücü gözüktüğünü düşünüyorum.