Cumartesi Kahveyi artık cezveden değil, zincirden içiyoruz

Kahveyi artık cezveden değil, zincirden içiyoruz

03.02.2007 - 00:00 | Son Güncellenme:

Artık adım başı bir kahve zinciriyle karşılaşıyoruz. Amerikalısından Almanına hepsinin mönüsünde Türk kahvesi olsa da biz Türkler yeni tanıştığımız sütlü, kremalı veya aromalı "yabancı" kahvelere alışıyoruz

Kahveyi artık cezveden değil, zincirden içiyoruz

Belki de her şey restoranların Türk kahvesi yerine yapımı daha kolay olan hazır kahveleri bulundurmasıyla başladı. Türk kahvesi servis edenlerse kaliteyi ve lezzeti o kadar düşürdüler ki müşterilerini hazır kahveyi tercih etmek zorunda bıraktı. Sonra bir baktık ki hazır kahve sadece restoran kültürümüze değil, işyerimizdeki çay ocağından evimizdeki mutfağımıza kadar girmiş. İşyerlerine hatta üniversite kampüslerine bile 50 kuruşa çalışan hazır kahve makineleri yerleştirilmiş. Sonuç olarak farklı kahve kültürlerini denemeye alıştık, hatta sevdik bile. Derken dünyaca ünlü kahve zincirleri girdi hayatımıza. Artık kahve komşuda değil, komşu kahve dükkanlarında içiliyor. Üstelik kimi zaman buzlu, kimi zaman aromalı, kimi zaman da karamel şurubuyla birlikte...Türk kahvesi her ne kadar dünyaca ünlü markaların Türkiye'deki mönülerine yerleşmiş olsa da biz Türkler artık frappuccino, cappuccino, americano, espresso gibi adları kadar görüntüleri de havalı kahveleri tercih ediyoruz.Gönül isterdi ki lokantalar da Türk kahvesine sahip çıksın ve dünyaca ünlü kahvemize bir standart getirsin, böylece gençler de kahvemizi sevsin... Bir zamanlar çoğumuz için sadece Türk kahvesi vardı. Ama zamanla Türk kahvesi eski popülaritesini kaybetti. Türkiye'deki ilk şubesini Mayıs 2006'da Ankara Ankamall Alışveriş Merkezi'nde, ikincisini Aralık 2006'da Türker İnanoğlu Maslak Show Center içinde hizmete açan Barnie's Coffee&Tea Company dünyadaki ilk mağazasını 1980'de Orlando Winter Park'ta açtı. Şimdilerde ABD'de 246, dünyadaysa 387 mağazası bulunuyor. Önümüzdeki günlerde bir şube de Nişantaşı'nda açmayı planlıyor. Ayrıca mart sonuna kadar Caddebostan, Ataşehir ve Şaşkınbakkal'da hizmet verecek. Barnie's'in Türkiye için büyüme programı ayda bir mağaza açmak olarak belirlenmiş. Onu Türkiye'ye getiren Rey Gıda'nın amacı Türkiye'de beş yıl içinde 60 şubeyi faaliyete geçirmek. Barnie's'in 65 çeşit kahvesi ve 16 farklı çeşit çayı bulunuyor. Türkiye'de en çok filtre kahve, özellikle de fındık aromalı olanlar içiliyor. Barnie's'in İstanbul şubesinde günde ortalama 1000-1200 bardak kahve tüketimi oluyor.Barnie's, Türk müşterisine göre kahve çeşitlerini daha az şekerli, daha az kremalı ve çeşitli aromarla sunuluyor. Ayrıca Türk kahvesi de sadece ülkemizdeki mönülerinde var. Fındık aromalı seviliyor Bean&Cream'in ilk ve şimdilik tek yeri yaklaşık 1,5 ay önce açıldı. Günde ortalama 300 kişi kahve içmeye bu mağazaya geliyor. Yani Bean&Cream'de aylık yaklaşık 75 kilo kahve tüketiliyor. Yaz başına kadar üç, yıl sonuna kadar da altı şube daha açmayı planlıyorlar. Bean&Cream'de en çok süt katkılı kahve seçenekleri tercih ediliyor. Bu iki seçenekten sonraysa sırayı filtre kahve ve Türk kahvesi alıyor. Bean&Cream Coffee ortaklarından Zeki Çil'e göre, Türkler henüz sabahları kahve içmeye alışamamış ama öğle saatlerinde başlayan sirkülasyon gece kapanışa kadar devam ediyor. Bu yüzden de akşam saatleri ve hafta sonları tüketim hızlanıyor. Ayda 75 kilo kahve tüketiliyor Temel faaliyeti kahve üretimi olan Tchibo, Almanya'nın en büyük şirketlerinden biri. 1949'da Max Herz tarafından kurulmuş olan Tchibo firmasının bugün toplam 1300 şubesi var. Tchibo mağazalarında bir yıl boyunca her hafta başka bir tema çerçevesinde ürün grubu satışa sunuluyor. Tchibo her gün 40 milyon fincanlık ve 1000 farklı tada sahip kahve kavuruyor. Türkiye'de toplam altı şubesi olan firmada günlük kahve tüketimi Avrupa ortalamasının çok altında. Türkiye'deki şubeler arasında en popüler ve büyük olanlar Bağdat Caddesi ile Capitol Mağazaları'nda. Şubat'ta yedinci şubesini Beşiktaş'ta açacak olan Tchibo'da en çok hazır kahveler tüketiliyor. Türkiye'ye özgü olarak buradaki mönülere Türk kahvesi de eklenmiş.Tchibo Türkiye Pazarlama ve İletişim Müdürü Yasemin Günesen Dönmez'in belirttiğine göre, Türkler daha çok hafta sonları, gündüz saatlerinde kahve tüketiyor, sabah ve akşam saatlerindeki tüketim daha az. "Kahve tüketimimiz Avrupa'ya göre çok az" Kahve Dünyası, Altınkılıçlar Kahve Kakao Ürünleri firması aracılığıyla 2004'ten beri perakende sektöründe faaliyet gösteriyor. Kendi imalatları olan geleneksel ve çağdaş kahve tatlarını, el yapımı gıda ürünleriyle sunan firma bu ürünleri ihraç da ediyor. Kahve Dünyası'nın şu anda 20 mağazası var. Tüm şubelerindeki günlük ortalama kahve tüketimi yaklaşık 3 bin fincan. Şubelerin hemen hepsi günün her saatinde aşırı ilgiyle karşılaşıyor. Bu yoğunluk sabah saatlerinde paket servisle başlıyor, öğle saatlerinden kapanışa kadar sohbete gelen müşteriler sayesinde artıyor. En çok Türk kahvesi ve espressolu ürünleri tercih ediliyor. Zincirin Türk malı halkası Gloria Jean's Coffees'in ilki Ed ve Gloria Jean Kvetko tarafından 1979'da Şikago'da açıldı. Şu anda 22 ülkede bulunan 650'nin üzerinde Gloria Jean's Coffees mağazalarından 32'si Türkiye'de. İlki 1999'da Mydonose Showland'de açılan bu mağazaların 21'i İstanbul, altısı Ankara, beşi de İzmir'de. Ülkemizde mağaza başına düşen ortalama günlük kahve tüketimiyse 8 bin-10 bin bardak arası. Gloria Jean's Coffees'in mönüsünde, 54 çekirdek kahve çeşidi mevcut. Mönüde aynı zamanda çeşitli aromalardan, şifalı bitkilerden ve özel karışımlardan oluşan çayları da var.Ülkemizdeki mönülerde Türk kahvesi ve Türk damak zevkine uyarlanmış tost, sandviç, salata çeşitleri de bulunuyor. Türk müşteriler en çok espresso bazlı içeceklerin tercih ediyor. Gloria Jean's, ilk kez Türkiye'de masaya servis hizmeti gerçekleştiriyor. Yalnızca Türkiye'de masaya servis var